Feedback is geen ‘grote bek’

Opleidenfeedback

Het is belangrijk dat medewerkers weten of ze goed functioneren. Soms zijn veranderingen noodzakelijk in kennis, vaardigheden, gedrag of motivatie.  Feedback geven is hierin een belangrijk instrument. In deze studie leren we wat effectieve en ineffectieve feedback is.

Het betekend letterlijk ’terugkoppeling’. Ontvangers van feedback horen hoe zij overkomen, wat de effecten zijn van hun gedrag is en hoe de omgeving dat waarneemt. Zonder feedback hebben mensen namelijk geen idee (het blijft gissen) hoe hun omgeving over hen denkt en wat de verwachtingen zijn. Het zorgt ervoor dat medewerkers in het juiste spoor terechtkomen en daar blijven.

Geef een beschrijving van gedrag; geef geen oordeel!

Het geven van feedback moet ontdaan zijn van oordelen. De acceptatie ervan zal beter verlopen met een goede onderbouwing. In het volgende voorbeeld maken we duidelijk wat we hiermee bedoelen:

  • “Ik heb regelmatig gemerkt dat je mensen niet laat uitpraten.”
  • “Ik vind dat je luistervaardigheden te wensen over laten.” 

Sandwichmethode

Soms is het geven van negatieve terugkoppeling noodzakelijk. Om onder deze omstandigheden effectief terugkoppeling te geven is het belangrijk om dit negatieve punt te verpakken tussen twee positieve kanten. Het zogenaamde ‘sandwichmodel’. Communiceer nooit alleen negatieve punten. Maar verpak ze minimaal in positieve zaken die er ook zijn. Je bewijst daarmee dat je die ook ziet en weet te benoemen.

Effectieve versus ineffectieve feedback

In de onderstaande opsommingen zie je enkele voorbeelden van effectieve feedback versus ineffectieve feedback.

Effectieve feedback

  • Beschrijft samengevat het gedrag
  • Van gever aan ontvanger
  • Gaat over werkelijk gedrag
  • Is duidelijk en wordt ook begrepen
  • Is verpakt als een sandwich
  • Feedbackgever wil verantwoordelijk zijn voor de boodschap en ook de ‘wij-vorm’

Ineffectieve feedback

  • Geeft oordelende uitspraken
  • Is indirect (via-via)
  • Geeft een verkeerde voorstelling van de feiten
  • Is gebaseerd op veronderstellingen
  • Legt nadruk op het negatieve zonder positieve aanvulling
  • Feedbackgever verplaatst zich naar ‘men’ evenals ‘de mensen’

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.