Studie: Feedback is geen ‘grote bek’

Studie: Feedback is geen ‘grote bek’

Het is belangrijk dat medewerkers weten of ze goed functioneren. Soms zijn veranderingen noodzakelijk in kennis, vaardigheden, gedrag of motivatie.  Feedback geven is hierin een belangrijk instrument. In deze studie leren we wat effectieve en ineffectieve feedback is.

Feedback betekent letterlijk ‘terugkoppeling’. Ontvangers van feedback horen hoe zij overkomen, wat de effecten zijn van hun gedrag en hoe de omgeving dat waarneemt. Zonder feedback hebben mensen geen idee (het blijft gissen) hoe hun omgeving over hen denkt en wat de verwachtingen zijn. Feedback zorgt ervoor dat medewerkers in het juiste spoor terechtkomen en daar blijven.

Geef een beschrijving van gedrag; geef geen oordeel!
Het geven van feedback moet ontdaan zijn van oordelen. De acceptatie van feedback zal beter verlopen met beschrijvende feedback. In het volgende voorbeeld maken we duidelijk wat we hiermee bedoelen:

  • “Ik heb regelmatig gemerkt dat je mensen niet laat uitpraten.”
  • “Ik vind dat je luistervaardigheden te wensen over laten.” 

Sandwichmethode
Soms is het geven van negatieve feedback noodzakelijk. Om onder deze omstandigheden effectief feedback te geven is het belangrijk om dit negatieve punt te verpakken tussen twee positieve kanten. Het zogenaamde ‘sandwichmodel’. Communiceer nooit alleen negatieve punten. Verpak ze minimaal in positieve zaken die er ook zijn. Je bewijst daarmee dat je die ook ziet en weet te benoemen.

Effectieve versus ineffectieve feedback
In de onderstaande opsommingen zie je enkele voorbeelden van effectieve feedback versus ineffectieve feedback.

feedback

Feedback is een instrument om te leren en geen wapen om aan te vallen.

Peter de Heer -

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.