STUDIE: Motivatie? Is dat niet dat ‘gedrags- ding’ wat mijn medewerkers niet hebben?

STUDIE: Motivatie? Is dat niet dat ‘gedrags- ding’ wat mijn medewerkers niet hebben?

Welke manager is niet koortsachtig op zoek naar wegen en manieren om medewerkers te motiveren. We geven je een aantal zéér effectieve manieren om mensen te motiveren.

Motiveren: wat is dat? Volgens het woordenboek heeft motivatie alles te maken met: “De bereidheid tot doelgerichte inspanningen.” Alleen is die bereidheid erg kwetsbaar. Allerlei factoren kunnen de motivatie bij mensen aantasten of zelfs vernietigen. Het structureel werk maken van het motiveren van mensen om je heen is een hoofdactiviteit voor managers. Althans, dat zou het moeten zijn. Wie in de gaten krijgt wat een krachten er schuilen in gemotiveerde mensen, zal voor dit proces dagelijks tijd reserveren.

Verantwoordelijkheden.
De ontwikkeling van mensen op de werkplek is afhankelijk van de inspirerende kansen die ze krijgen. Er zijn niet veel mensen die voldoening en motivatie halen uit werk wat elke uitdaging mist. Zorg ervoor dat werk verantwoordelijkheden kent waarin men uitdagingen kan ontdekken. Natuurlijk moeten er ook gewoon (minder leuke) dingen gedaan worden. Iedereen heeft recht op een portie minder inspirerend werk. Er blijven altijd taken die niet leuk zijn maar wel gewoon gedaan moeten worden. Zorg ervoor dat de mix van werkzaamheden genoeg verantwoordelijke prikkels bevat.

Delegeren.
Sommige taken van managers kunnen gemakkelijk door een werknemer worden gedaan. Wat voor de manager ‘gesneden koek is’ is voor de medewerker misschien wel een uitdagende taak die hij/zij maar wat graag zou uitvoeren. Heb oog voor die taken die je uitdelen kan en waarmee je mensen ongelofelijk kan stimuleren.

Erkenning.
We leven nog veel te veel in de cultuur van ‘zoveel fout’. Managers besteden nog vaak meer tijd en aandacht aan fouten en missers dan aan kleine en grote prestaties. Gewen er aan om als je een gemaakte fout aan de orde stelt, er minimaal een waardering voor een geleverde prestatie tegenover staat. Als je daar niet toe in staat bent wordt het hoog tijd jezelf af te vragen aan wie dit eigenlijk ligt. Of er is sprake van een dramatisch slecht functionerende werknemer, of het is hoog tijd dat jij je managementkwaliteiten eens onder de loep neemt.

Motiveer dagelijks werknemers door ze de erkenning te geven die ze verdienen.

Peter de Heer -

Informatie.
Deel informatie met werknemers. Het delen van informatie geeft een grote mate van vertrouwelijkheid. De werknemer voelt zichzelf deel van iets waar hij graag bij wil horen. Managers hebben soms de rare neiging het achterhouden van informatie als een vorm van status te beschouwen. Meer weten dan de rest geeft hen een gevoel van macht. Natuurlijk zijn er altijd stukjes informatie die niet of noch niet gedeeld kunnen worden met je werknemers. Maar doorbreek gecreëerde bedrijfsculturen waar geheimzinnig gedaan wordt over zaken waar geen enkele reden voor is.

Feedback.
Terugkoppeling hoort bij motiveren. De toevertrouwde taken en verantwoordelijkheden en verbale- en non-verbale reacties van werknemers eisen feedback van de manager. Reageer en praat erover. Wees steeds proactief in het communiceren met je werknemer en neem het initiatief. Het is een verademing en erg motiverend om als werknemer te merken dat je manager weet wat er speelt, gerichte vragen stelt en persoonlijke interesse laat blijken.

Feestelijke momenten.
Gebruik elke reële aanleiding voor een feestelijk moment. We bedoelen geen enorme bedrijfsfeesten of andere massale feestelijke hoogtepunten. Maar maak er een gewoonte van om momenten te creëren die feestelijk zijn omdat er met recht iets te vieren valt. Een belangrijke order, het slagen voor een vakdiploma, verbeterde maandresultaten, een goed afgeronde klachtenbehandeling van een belangrijke klant, enz. Benoem goede dingen en prestaties ‘hardop’ en creëer om die reden feestelijke momenten.

Motivatieproces.
Zorg er als manager voor dat motiveren een dagelijkse taak voor je is. Wees creatief in het bedenken van beloningen zonder de Sinterklaas van de zaak uit te hangen. Motiveren kost veel creatieve inspanning. Zorg ervoor dat je zelf voldoende motivatiebrandstof opdoet om uit te kunnen delen. Ga eens na hoe het zit met je eigen motivatie. Als dit niet lekker zit is het hoog tijd om dit probleem op te lossen. Want waar haal jij anders de energie vandaan om oprecht en gemeend jouw medewerkers te motiveren?


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.