Succes is geen geheim. Het is veranderen.

Tijd voor verandering

‘Wie wil er niét succesvol zijn? Ik wil vingers zien’. Stilte in de zaal. Geen handen, of alleen die van een grappenmaker. Als ik deze vraag stel aan ondernemers en managers tijdens de colleges ‘leiderschap van een andere soort’,  is dit de voorspelbare uitkomst.

Natuurlijk wil iedereen succesvol zijn. Hoewel? Aan de schoonheid van succes kleven consequenties. Ik verbaas mij nog regelmatig hoe vaak er negatief gesproken wordt over ondernemers in termen van: zakkenvullers, geld gedreven egoïsten, slavendrijvers, en zelfverrijkers over de ruggen van werknemers. Voor de goede orde: het zijn letterlijk geciteerde uitspraken uit mijn praktijk. Ik durf de stelling wel aan dat dit een vertekent beeld is. Ja, er valt niet te ontkennen dat er ondernemers rondlopen die een dergelijk label verdienen. Maar de overgrote meerderheid, die ik tegenkom in mijn praktijk, passen volstrekt niet in dit beeld. In tegendeel. Ik kom juist ondernemers tegen die met hart en ziel het beste zoeken voor hun organisatie én mensen. Dat doen ze met vallen en opstaan. Ook nemen ze grote persoonlijke risico’s en ja, ze maken soms aantoonbaar fouten. Maar wel met de oprechte en beste intenties.

Aan succes is niets geheimzinnigs! Het is veranderen! Het oude inwisselen voor iets nieuws. Jezelf opnieuw uitvinden.
Maar wel volgens een aantal onvoorwaardelijke principes.

Peter de Heer -

goodtogreatMaar laten we terug gaan naar ‘succes’.
Waarom levert het ene bedrijf schijnbaar moeiteloos geweldige prestaties, terwijl de ander aan het overleven is? Jim Collins (bekend van de bestseller “Good to Great) is hier heel duidelijk in: Het zijn de onvoorwaardelijke principes die het verschil maken.

Nog niet zo lang geleden sprak ik een ondernemer die ernstig in de problemen was geraakt. De crisis was kennelijk niet gebruikt voor zelfreflectie. De organisatie was in de wachtstand gegaan en had er voor gekozen de ‘bui’ af te afwachten. In de veronderstelling dat de wereld daarna wel weer als vanouds  zou doordraaien.
No way! Het bedrijf staat nu aan de rand van de afgrond en dreigt failliet te gaan.

Waarom verbinden we nog zo vaak succes aan iets magisch? Alleen dát denkbeeld al zet de organisatie op 10-0 achterstand. Aan succes is niets geheimzinnigs! Het is veranderen! Het oude inwisselen voor iets nieuws. Jezelf opnieuw uitvinden. Maar wel volgens een aantal onvoorwaardelijke principes.
Zoals: leiderschap van een andere soort – balans in ‘hart voor mensen én hard op de inhoud’ – zie de feiten onder ogen en kijk niet weg bij problemen, vertrouw op succes en hou vol, doe alleen waar je goed in bent en stop met al het andere – breng orde aan en focus – werk niet harder maar slimmer – ontwikkel jezelf en anderen.

Succes is helemaal geen mysterie. Het is veranderen volgens een aantal onvoorwaardelijke principes. Succesvol veranderen is een principiële keuze. En die keuze is aan jou.

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV

Zakenwijzer Organiseert in april 2016 het gratis seminar “Veranderen. Hoe? Zo!”.
Nieuwsgierig geworden n.a.v deze blog: Schrijf je dan vooral hier in.
Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.