Groei in management & leidinggeven

Er is nieuw voorbeeldgedrag nodig! Leidinggeven op basis van principes die wél werken in plaats van instructies en commando’s. Mensen willen begrepen worden door een manager die naar ze luistert. Een samenwerking op basis van passie en bevlogenheid met de juiste focus op het realiseren van team- en bedrijfsdoelen. Medewerkers niet blijven ‘pamperen’ maar zelf verantwoordelijk maken en ontwikkelen in zelfleiderschap. Deze praktijkgerichte management opleiding is verdeeld over tien thema’s en wordt verzorgd door professionele trainers met veel praktijkervaring. Met uitzondering van de zomermaanden worden deze thema’s in tien middagen gegeven.

  • Elke sessie heeft mij veel praktische handvaten gegeven die ik in de praktijk direct kon toepassen.

    Mark van der Stokker
    Duifhuizen Tassen & Koffers
  • Goede tips en informatie verkregen die praktisch toepasbaar zijn in de praktijk.

    Hans Hagenaars
    SIM Holland B.V.
  • De training geeft je handvaten voor allerlei situaties waarin je terrecht kunt komen.

    Venita Bosman
    Alcotrans Container Line B.V.
  • Concrete handvaten voor implementatie.

    W.Gielen
    Avedko B.V.

BLOK 1: Principes in Management & Leidinggeven

Er is veel, héél veel geschreven over management & leidinggeven Het is onmogelijk alles te weten. Daarom behandelen we de belangrijkste principes die je echt moet weten. 
Wat zijn de laatste inzichten in management & leidinggeven? Hoe bouw en creëer ik een geweldige organisatie en welke strategie kan ik hiervoor gebruiken? Hoe voorkom ik dat ik wel weet wat ik wil maar strand in de uitvoering en daardoor mijn doelen niet realiseer?

  • Talenten & DNA
  • Belangrijkste managementprincipes
  • Jouw eigen gedrag
  • Van reactief naar proactief gedrag
  • Doelen en bestemming
  • Vertaling naar de praktijk

BLOK 2. Leidinggeven & Coachen

Waarom doen medewerkers niet wat ik zeg? Herkenbaar? Om effectief leiding te geven moet je jouw stijl van leidinggeven afstemmen op de medewerker. Een beginner stuur je heel anders aan dan een ervaren kracht. Maar ook een nieuwe taak vraagt een andere stijl. Kennis van situationeel leidinggeven is: “Leidinggeven om een ander iets te laten doen dat jij wilt, omdat hij het zelf wil.” (Dwight Eisenhower). In dit onderdeel behandelen we ook de vaardigheid van coaching. Met coaching kun je jouw medewerker (collega of team) helpen doelen te realiseren, te reflecteren en zelfmanagement te ontwikkelen.

  • Leiderschapsstijlen
  • Persoonlijke stijl
  • 4 stijlen van leidinggeven
  • Welke stijl past bij welke medewerker?
  • Vereiste vaardigheden
  • Succesvol coachen

BLOK 3: Functionerings- & beoordelingsgesprekken

In gesprek gaan met een medewerker is misschien wel het lastigste onderdeel van je leidinggevende taak. Vooral als de medewerker niet doet wat jij zegt. Hoe pak je dat nu aan, zonder dat er een conflict ontstaat? De meeste leidinggevenden worstelen hiermee en weten niet goed hoe ze dit effectief moeten aanpakken. Soms durven ze het gesprek om die reden niet eens aan te gaan. Bang om verkeerd begrepen te worden en nog meer problemen te veroorzaken. In dit dagdeel behandelen we verschillende gesprekssoorten en technieken. Ook de voorbereiding en structuur van zo’n gesprek is erg belangrijk om het functioneren van een medewerker echt bespreekbaar te maken.

  • Communicatie & feedback geven
  • Voorbereiding
  • Verschil tussen een functionerings- en beoordelingsgesprek
  • Structuur van deze gesprekken
  • Correctiegesprek
  • Slechtnieuwsgesprek
  • Do’s en don’ts
  • Praktijkcasussen

BLOK 4: Timemanagement

Wie wil er niet efficiënt en met plezier werken zonder stress? In dit dagdeel leer je je werk effectief en efficiënt in te delen. Maar ook hoe je een keuze kunt maken om iets direct te doen, het uit te stellen, of te delegeren om zo je ‘in- bakje’ leeg te werken. Je leert doelen stellen en gefocust te blijven als de situatie verandert. Je weet werk als ‘projecten’ te herkennen en deze effectief te plannen. Je snapt hoe jij je e-mail en papierwerk efficiënt kan organiseren en je prettig te voelen om iets gewoon niet te doen.

  • Wat zijn mijn tijdvreters?
  • Prioriteiten stellen (urgent VS belangrijk)
  • Succesvol delegeren
  • Positief nee zeggen
  • Hoe organiseer ik mijn werk en houd ik overzicht?
  • Waar zit je persoonlijkheid in de weg?
  • Persoonlijk actieplan

BLOK 5: Zelfleiderschap

Welke factoren beïnvloeden je gedrag bij persoonlijke veranderingen? Hoe kun je samen met anderen eindelijk die verandering doorvoeren die je zo graag wilt? Hoe kun je het 
succes van veranderpogingen van jezelf, je medewerkers en die van je organisatie structureel vergroten? Antwoorden op deze en andere vragen zijn onmisbaar voor het begrijpen en leiden van je eigen gedrag… én dat van anderen.

  • De lastigste persoon op aarde ben jezelf!
  • Onbewust versus bewust gedrag
  • Veranderen in 3 fasen
  • Vaardigheden voor zelfleiderschap
  • Waarom veranderpogingen vaak mislukken
  • Hoe veranderpogingen wel lukken
  • Het voorkomen van terugval

BLOK 6: Psychologie

Als manager geef je leiding aan medewerkers om processen vorm te geven en doelen te realiseren. Dat gaat je echt een stuk makkelijker af als je beter zou begrijpen hoe andere mensen denken en hoe zij beslissingen nemen. Sterker nog: als jij beter zou begrijpen hoe jouw eigen brein werkt en besluiten neemt, kun jij je medewerkers beter begrijpen en krijg je meer voor elkaar. Als leidinggevende moet je gewoon meer weten hoe denken en gedrag werkt.

  • Basisprincipes van psychologie
  • Hoe werkt ons brein?
  • 8 psychologische modellen
  • Beinvloeden
  • Communicatie & relatie
  • Praktische tips

BLOK 7: Onderhandelen

Onderhandelen doen we elke dag met als doel: duurzame overeenstemming! Wij leren je het best mogelijke resultaat uit iedere onderhandeling te halen, zonder de goede relatie met de ander te verbreken. Deze onderhandelingsprincipes zijn onder andere gebaseerd op wereldwijd bekende onderhandelingsmethoden. Je leert unieke methoden toepassen om te voorkomen dat je in winnen of verliezen terecht komt. Samen winnen als de beste uitkomst!

  • Wie ben jij als onderhandelaar?
  • Verschillende typen onderhandelaars
  • Voorbereiding
  • Eerst begrijpen
  • Een win-win situatie creëren
  • Gouden tips

BLOK 8: Verandermanagement

In de wereld om ons heen veranderen organisaties in een razendsnel tempo. En toch mislukken die veranderingen in de meeste gevallen. De noodzaak van het voortdurend transformeren en verbeteren van prestaties van mensen en organisaties vraagt om effectieve en vernieuwende methoden die wél werken. Wat is toch het geheim van organisaties die wél in staat zijn om veranderingen te laten slagen en werknemers hier gemotiveerd in mee te krijgen? In dit dagdeel leer je de laatste inzichten in verandermanagement en hoe je medewerkers zover krijgt dat ze niet de handrem aantrekken maar meehelpen duwen.

  • Waarom veranderen?
  • Van goed naar geweldig
  • Leiderschap in veranderprocessen
  • 8 fases van veranderen
  • Veranderen en gedrag
  • Waarom veranderprocessen falen
  • Hoe veranderprocessen slagen!

BLOK 9: Arbeidsrecht

In dit dagdeel krijg je relevante kennis en inzichten op het gebied van arbeidsrecht en sociale zekerheid. Arbeid en de wettelijke spelregels veranderen niet alleen regelmatig, maar moeten vooral heel precies worden toegepast. Het arbeidsrecht is complex en veelomvattend. Om in het arbeidsrecht overeind te blijven, heb je naast kennis ook vaardigheden nodig. Het gaat niet om standaard antwoorden, want iedere situatie is uniek en vraagt om een passende oplossing. We besteden aandacht aan de arbeidsovereenkomst, disfunctioneren, ontslag, ziekte en arbeidsongeschiktheid en het toepassen van wet en regelgeving op de werkvloer.

  • Arbeidsovereenkomst
  • Disfunctioneren
  • Dossieropbouw
  • Ontslag
  • Arbeidsongeschiktheid
  • Actuele wet- en regelgeving

BLOK 10: Verzuimmanagement

Hoe kom ik in gesprek met mijn zieke werknemer, zonder dat hij dit ervaart als een controle? Durf ik mijn werknemer te wijzen op zijn inspanningsverplichting? 
Dit onderdeel leert jou effectieve tools toe te passen, die noodzakelijk zijn voor het voeren van effectieve verzuimgesprekken. Ga deze gesprekken niet langer uit de weg en maak verzuim bespreekbaar! Daarnaast krijg je inzicht in veel voorkomende verzuimcasussen. Plus de noodzakelijke kennis over de Wet Verbetering Poortwachter en wat je moet weten over reïntegratie en preventie.

  • Noodzakelijke kennis van wetgeving (WVP)
  • Verzuim & gedrag
  • Communicatie & verzuim
  • Aannemen van de ziekmelding
  • Hoe ga je om met een onterechte ziekmelding
  • Omgaan met weerstand
  • Gesprekstechnieken
  • Concrete afspraken maken met je werknemer

Certificaat
Na afronding van deze training ontvang je een deelnemerscertificaat.

data & tarieven

Jaaropleiding 10 dagdelen | € 3.250,- excl. btw (all-in)

Locatie: ZAKENWIJZER te Ridderkerk

De training staat gepland op onderstaande data. Je kunt op elke datum instromen in de jaaropleiding.
Bijvoorbeeld: Start je de training in blok 4? Dan is blok 3 van het opeenvolgende jaar je laatste trainingsdag.

Blok 10: dinsdag 18 december 2018

Blok 1: dinsdag 15 januari 2019
Blok 2: donderdag 14 februari 2019
Blok 3: dinsdag 19 maart 2019
Blok 4: dinsdag 16 april 2019
Blok 5: donderdag 16 mei 2019
Blok 6: dinsdag 18 juni 2019
Blok 7: donderdag 19 september 2019
Blok 8: dinsdag 29 oktober 2019
Blok 9: donderdag 21 november 2019
Blok 10: dinsdag 17 december 2019

 

Deze training incompany? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Inschrijfformulier

Schrijf je hier snel en gemakkelijk in.

Naam *

Bedrijfsnaam

E-mailadres *

Telefoonnummer *

Datum en tijd *

Gegevens deelnemer

Naam deelnemer *

E-mailadres deelnemer *

Ik ga akkoord met de algemene voorwaarden en annuleringsvoorwaarden.

Contact

Voor meer informatie over deze jaaropleiding kun je contact met ons opnemen door te bellen naar: 088 – 505 6000 of te e-mailen naar groei@zakenwijzer.nl.