Verzuim? Maak er werk van door vertrouwen!

ArbodienstArbodienst

Verzuim

Gedachteloos plakken wij al snel ‘verzuim’ aan ‘ziekte’. Er is sprake van verzuim als een schuldenaar in gebreke blijft en zijn verplichtingen niet na komt. Maar verzuim is in ons denken zo verweven met ziekte, dat we automatisch aan ziekteverzuim denken. En daar gaat het fout! Want dat automatisch associëren werkt ook andersom. Als we om welke reden dan ook moeten verzuimen, melden we ons bijna volautomatisch ziek. Maar soms zijn we helemaal niet ziek maar boos, of komt de oppas niet opdagen, start de auto niet, zien we als een berg op tegen de dag, hebben we privé ons leven niet op orde, balen van onszelf, ons werk en de rest van deze wereld. We legitimeren ziekteverzuim om van alles en nog wat, maar niet altijd omdat we ziek zijn. Niet voor niets is de wetenschap ontstaan dat bijna 80% van het ziekte verzuim als eerste een gedragskeuze is. We hadden dus anders kunnen kiezen. Want hoe irritant en confronterend het ook is; gedrag is een keuze. Ziekteverzuim is – als we niet opletten – soms een onbewuste keuze en bijna een automatische legitimatie voor van alles en nog wat.

Maar ziekte is pas een ziekte bij een ‘schadelijke lichamelijke of psychische afwijking’. Om dat vast te stellen is objectieve deskundigheid nodig. Maar opvallend is dat – zowel de verzuimende werknemer als de werkgever – beiden niet terzake objectief, laat staan deskundig zijn. En toch claimen beiden maar wat vaak deze deskundigheid. De werknemer blijft volharden echt ziek te zijn en de werkgever gelooft hier helemaal niets van. Na meer dan 10 jaar ARBOdienst ervaring in de praktijk, kan ik melden dat dit een klassiek en veelvoorkomende patstelling is bij verzuim. Wanneer stoppen we nu eens met dit armpje drukken bij ziekteverzuim? Dit soort krachtmetingen maakt in de relatie werkgever/werknemer meer kapot dan ons lief is.

Vertrouwen

Niemand zal ontkennen dat de basis van een gezonde relatie ‘vertrouwen’ is. En nee, dat betekent dus niet dat iedereen betrouwbaar is. Maar de eerste stap om te werken aan een betrouwbare relatie is vertrouwen. Wil jij als werkgever de relatie met je werknemers veranderen van wantrouwen naar vertrouwen, moet jij als eerste veranderen. Want veranderingen werken nu eenmaal van binnen naar buiten. Niet van buiten naar binnen. Dus laten wij als werkgevers nu eens ophouden aan waarheidsvinding te doen bij verzuim. We zijn sowieso geen Sherlock Holmes, per definitie niet objectief en zeker niet deskundig. En nee, je bent niet naïef als je uitgaat van vertrouwen. Integendeel. Ik ken geen enkele succesvolle organisatie die haar succes heeft te danken aan een visie die gebaseerd is op de onbetrouwbaarheid van werknemers.

‘Niemand zal ontkennen dat de basis van een gezonde relatie ‘vertrouwen’ is. En nee, dat betekent dus niet dat iedereen betrouwbaar is. Maar de eerste stap om te werken aan een betrouwbare relatie is vertrouwen.’

Peter de Heer

Ziek

Zullen wij afspreken dat bij de eerstvolgende ziekmelding wij voor de verandering eens uitgaan van vertrouwen? Ook bij die als onbetrouwbaar bekend staande werknemer? Ga zonder oordeel in gesprek met de werknemer. We nemen de ziekmelding voor waar aan, tot het tegendeel is bewezen. En als er twijfels zijn, laat dan een bedrijfsarts een deskundig oordeel geven. De bedrijfsarts de enige die kan nagaan of dit verzuim verklaard kan worden door ziekte. Maar stop met aannames en veronderstellingen als leek. Laat deskundigen oordelen en blijf zelf in gesprek met de ‘ziek’ melder. En wat nou als er geen sprake is van ziekte? Dan is er werk aan de winkel. Want hoe kan het dat een werknemer weliswaar niet ziek is, maar wel boos, ontevreden, gemakzuchtig onrechtmatig verzuimend, enz. Het is namelijk diezelfde werknemer die jijzelf ooit hebt aangenomen. Maar kennelijk is er tussen jou en hem/haar iets grondig mis gegaan. Maak een nieuwe start en ga opnieuw het gesprek aan om van verzuim werk te maken door vertrouwen.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.