Vragen stellen, luisteren, begrijpen en verbinden.

Opleidencommunicatie

De kwaliteit van communicatie tussen mensen is vaak de reden van conflicten. Het veroorzaakt niet zelden een patstelling. Al snel ligt de bal bij de tegenpartij. De armen gaan over elkaar en we kijken vergenoegd en zelfvoldaan naar de andere partij en onze blik zegt: ‘jij bent aan zet’. In deze blog komt de eigen rol aan de orde en hoe jij met de juiste vragen een doorbraak kan forceren.

Vragen stellen, luisteren, begrijpen en verbinden.

Zelfonderzoek en in de spiegel durven kijken van de eigen communicatiefouten is confronterend. Het is veel gemakkelijker de manco’s van anderen te benoemen dan eerlijk de eigen missers aan de kaak te stellen. Patstellingen en vastgelopen gesprekken worden alleen doorbroken met een positief en vernieuwend initiatief. Het bewust stellen van de juiste vragen is de sleutel om met anderen weer in communicatie te komen. Vragen stellen is daarom misschien wel het meest krachtige communicatie-instrument om ons van vastgelopen communicatie te bevrijden.

Jouw eigen denkwijze voor de ander verduidelijken met inleidende opmerkingen, zoals:

“Dit is hoe ik erover denk en zo ben ik erop gekomen…”

“Ik veronderstel dat…”

“Ik ben op deze gedachte gekomen door…”

“Dit dacht ik toen ik je hoorde zeggen dat…”

De ander aanmoedigen jouw veronderstellingen en conclusies te onderzoeken:

“Wat vind jij van wat ik je vertel?”

“Welke fout maak ik in het trekken van deze conclusie?”

“Wat ontbreekt eraan volgens jou?”

Weten wat de ander denkt door vragen te stellen:

“Hoe ben je aan die conclusie gekomen?”

“Waar baseer je dat op?”

“Waarom zeg je dat?”

“Help je mij om wat je nu zegt echt te begrijpen?”

“Vragen stellen breekt de opgetrokken muren van een patstelling steen voor steen af.” Peter de Heer

Het begrijpen verhelderen en vergroten door vervolgvragen:

“Als ik het goed begrijp, dan…”

“Je zegt dus eigenlijk…”

“Heb ik gelijk als ik zeg dat…”

Je ideeën onderzoeken en openhartig zijn bij meningsverschillen en vooral luisteren:

“Heb jij er rekening mee gehouden dat…”

“Jij zegt…, maar ben je dan niet bang voor…”

“Ik heb echt moeite om het zo te zien, want…”

Zoek naar informatie die mensen verder helpen in patstellingen:

“Wat weten we nu echt zeker?”

“Wat weten we gewoon niet?”

“Waarover zijn we het eens en waarover niet?”

“Wat moet er gebeuren om jou serieus over een alternatief na te laten denken?”

Vragen stellen breekt de opgetrokken muren van een patstelling steen voor steen af. We kunnen elkaar weer aankijken in plaats van alleen te kunnen kijken naar het ontstane probleem. Communicatie gaat niet om zenden en ontvangen, maar om: vragen stellen, luisteren, begrijpen en verbinden.

Was deze blog voor jou interessant? Deel hem dan met je vrienden, relaties en volgers.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.