Waarom toch al die haast als je geen tijd te verliezen hebt?

Waarom toch al die haast als je geen tijd te verliezen hebt?

Waarom toch al die haast als je geen tijd te verliezen hebt?

In een serie van 7 maken we kennis met de schrijver Stephen Covey en zijn boek; de zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Misschien wel het best verkochte managementboek ooit.

Eigenschap 3. Begin bij het begin

Timemanagement draaide lang om het fenomeen: meer doen in dezelfde tijd. We zijn er ver mee gekomen. Want je dagelijkse werkzaamheden slim en efficiënt plannen heeft natuurlijk zo zijn voordelen. Maar in een wereld waar alles steeds sneller moet, zit je op enig moment natuurlijk aan je grenzen. Meer kan niet. Je hoofd is vol. Maar nog belangrijker is dat meer doen in dezelfde tijd niet hetzelfde is als kwaliteit. Efficiënt is echt iets anders dan effectief.

Kiezen voor effectief (waarde en doelgericht) zorgt ervoor dat we werken aan die dingen die echt belangrijk zijn en het verschil maken.

Peter de Heer -

Covey wijst ons er in deze derde eigenschap op dat het gaat om de belangrijkste dingen. Doe die dingen die het verschil maken en laat ze niet de dupe worden van onbelangrijke zaken. In de uitwerking van dit principe helpt het Eisenhower-model om hier meer inzicht in te krijgen.

Als we ons niet bewust zijn van ‘first things first’ werken we veel en hard in kwadrant 1. Alles is belangrijk en alles is urgent. Het is alsof je alle dagelijkse binnenbrandjes (urgentie) probeert te blussen met twee emmers benzine. Je blijft bezig en je bent nooit klaar. Daarbij is urgentie vaak een persoonlijke aanname. Niet zelden zijn onbelangrijke zaken vermomd als urgentie. Ze lijken urgent, of wij zien ze als urgent. Maar ze zijn het niet. In kwadrant 3 en 4 hebben effectieve mensen sowieso niets te zoeken.

Covey wijst ons erop dat hoe meer wij focussen op kwadrant 2, hoe meer wij kiezen én ontdekken wat echt belangrijk is. Met focus op kwadrant 2 ontmaskeren we ook valse urgentie.

Efficiënt (meer doen in dezelfde tijd) heeft zijn grenzen. Kiezen voor effectief (waarde en doelgericht) zorgt ervoor dat we werken aan die dingen die echt belangrijk zijn en het verschil maken.
Effectieve mensen besteden hun tijd vooral aan zaken die belangrijk zijn. Je zult merken dat door die keuze er ook minder urgentie ontstaat. Kwadrant 2 elimineert urgentie. Effectieve mensen plannen zélf hun leven. Hun agenda bepaalt niet wat de prioriteiten zijn, maar hun zelf gekozen prioriteiten bepalen hun agenda. Zij kiezen ervoor niet (nog) harder te werken, maar slimmer.

Was deze blog voor jou interessant? Deel hem dan met je vrienden, relaties en volgers.


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.