Zo… dus jij bent het niet eens met het bedrijfsbeleid?

OpleidenAgressieve communicatie leeuwen als beeld voor bedrijfsbeleid

In managementposities heb je misschien wel meer dan andere werknemers te maken met het uitvoeren van beleid. Maar wat als je dit beleid niet voor je rekening kunt en wilt nemen? Dat is iets anders dan alleen op inhoudelijke gronden er persoonlijk wat anders over denken. Hier gaat het om persoonlijke waarden en principes die jouw identiteit bepalen en conflicteren met bedrijfsbeleid.

10 handvaten die jouw helpen met het beleid van je bedrijf

  1. Wees duidelijk over de redenen waarom je het beleid niet kunt onderschrijven en uitvoeren: Maakt het je werk onmogelijk? Wordt er oneerlijk gehandeld in het geding? Is het onwettig? Is het schadelijk voor de bedrijfsvoering? Gaat het in tegen normen en waarden?
  2. Steek tijd en energie in het willen begrijpen waarom de beleidsmakers de conflictpunten uitgevoerd willen hebben. Heb je hen wel goed begrepen?
  3. Als dat beleid je werk moeilijk maakt, onderzoek en vraag of je hiervan kan worden vrijgesteld. Zorg ervoor dat je aantoonbaar kan maken dat het je overige werk niet zal benadelen.
  4. Als het beleid te maken heeft met een oneerlijke manier van handelen, wijs de beleidsmakers dan op deze zaak. Motiveer je bezwaar door te pleiten voor integriteit in zaken wat meer kansen op succes zal geven.
  5. Als het beleid voor tweeërlei uitleg vatbaar is vraag dan duidelijkheid en helderheid.
  6. Mocht het beleid bedrijfsondermijnend zijn, verzamel dan bewijsmateriaal, waarin je aantoont de onverantwoorde kosten die hiermee gepaard gaan, het kwaliteitsverlies, klanten- en omzetverlies, personeelsverloop, enz.
  7. Als beleid onwrikbaar vaststaat en dit indruist tegen je persoonlijke waarden, kan alleen ontslag nog de route zijn. Weigeren beleid uit te voeren zal uiteindelijk escaleren.
  8. Probeer het overige management te overtuigen van de slechte beleidsroute.
  9. Inventariseer wie nog meer kritisch staan tegen over het huidige beleid en creëer committent voor verandering van beleid.
  10. Als je je echt niet kunt vinden in beleid waar je wel verantwoordelijk voor bent en de gewenste veranderingen onmogelijk zijn: wegwezen! Laat je eigen integriteit niet aantasten door derden. Er zijn veel goede, integere, succesvolle en waardevolle bedrijven die op je wachten.

Maak een ‘meedogenloze’ keuze als bedrijfsbeleid je persoonlijke waarden en principes aantasten. In het slechtste geval raak je je baan kwijt. Vertrouw er dan op dat je weer een nieuwe zult vinden. Maar jezelf kwijtraken geeft een persoonlijke schade waar je de rest van je leven mee bezig bent om dit te herstellen.

Het opschalen van je bedrijf: Hoe doe je dat?

Dat is waar elke ondernemer op hoopt: je bedrijf bloeit. Jouw klanten zijn tevreden en je omzetprognose nog beter. Je ziet meer potentiële leads aan de horizon, en iedereen vertelt je dat het tijd is om ‘op te schalen’. Maar wat is de volgende stap? Voor kleine bedrijven ziet groter er misschien beter uit, maar…

Kunnen goede bedrijven geweldige bedrijven worden? En zo ja, hoe?

Met tot nu toe meer dan vier miljoen verkochte exemplaren, is Good to Great van Jim C. Collins een van de best verkochte managementboeken aller tijden. De internationale bestseller richt zich op hoe zowel middelmatige als goede bedrijven hun stagnerende status-quo kunnen overstijgen om geweldige organisaties te worden. Na een MBA-studie aan Stanford, zag Collins…

Vastzitten in je hoofd: Wat kun je er tegen doen?

Soms laat iets je helemaal vastzitten. Je staat voor een doel of project dat je moet of wilt afmaken, maar loopt met je hoofd tegen een muur. Je weet het gewoon niet meer. Op dit punt heb je twee keuzes om uit te kiezen. Je eerste keuze Je besluit om maar door te ploeteren. Het…

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

1 reactie

  1. Ik geloof dat veel mensen zich in bepaalde situaties of op bepaalde momenten niet kunnen vinden in beleidszaken binnen bedrijven. Duidelijkheid en heldere communicatie is in dit geval belangrijk. Ook in gesprek gaan om je eigen ideeën te uiten kan goed zijn denk ik.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.