Veelgestelde vragen

Inloggen

Hoe kan ik inloggen in mijn dossier? (werknemer)

Dit kan via de website of via de link in het mailcontact. Op de website kies je voor inloggen, inloggen in ‘mijn dossier’. De eerste keer moet je jouw account instellen. Je begint dan bij wachtwoord vergeten. Hierna voer je jouw mailadres en geboortedatum in. Nu ontvang je een mail met een link om jouw wachtwoord in te stellen. Wees geduldig, het kan een paar minuten duren voordat je deze mail binnen krijgt. Na het instellen van jouw wachtwoord kun je na het inloggen jouw tweefactor verificatie instellen. Je kunt kiezen voor SMS en Google authenticator. Na deze keuze ontvang je een token via sms of via de Google authenticator-app. Deze zal iedere keer dat je inlogt anders zijn, je wachtwoord blijft hetzelfde.

Hoe kan ik inloggen in het verzuimportaal? (werkgever)

Dit kan via de website. Kies voor inloggen, inloggen in ‘het portaal’. Voer jouw gebruikersnaam en wachtwoord in, deze heb je reeds van ons ontvangen. De eerste keer moet je jouw tweefactor verificatie instellen. Je kunt kiezen voor SMS en Google authenticator. Na deze keuze ontvang je een token via sms of via de Google authenticator-app. Deze zal iedere keer dat je inlogt anders zijn, je wachtwoord blijft hetzelfde.

Hoe kan ik spreekuur verslagen bekijken?

Deze kun je terugvinden in jouw eigen dossier, onder het kopje documenten.

Ik heb geen wachtwoord ontvangen, wat nu?

Neem dan contact met ons op via 088-5056000 of via arbo@zakenwijzer.nl

Arbodienst

Is een arbodienst wettelijk verplicht?

Ja, het werken met een arbodienst is verplicht. Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.

Wanneer moet ik naar de bedrijfsarts?

Op het moment dat je als persoon je werkzaamheden niet voldoende kunt uitvoeren en verzuimt, geeft je werkgever dit door aan ons als arbodienst. Wij zullen vervolgens contact opnemen met de desbetreffende persoon om vervolgstappen te bepalen. Afhankelijk van de ernst en duur van de klachten plannen wij een spreekuur met één van onze bedrijfsartsen in.

Wat doet een bedrijfsarts?

Een bedrijfsarts adviseert op het gebied van werk en gezondheid om personen gezond aan het werk te krijgen en houden. Daarbij probeert een bedrijfsarts een verzuimend persoon weer op een verantwoorde manier (stapsgewijs of met alternatief werk) aan het werk te krijgen. Bedrijven kunnen een bedrijfsarts inschakelen voor advies bij het verbeteren van de arbeidsomstandigheden.

Welke gegevens deelt de bedrijfsarts met mijn werkgever?

Er zijn een aantal zaken die de bedrijfsarts met de werkgever van desbetreffend persoon mag delen:

  • Advies uitbrengen over welke werkzaamheden uitgevoerd kunnen worden en voor welke tijd.
  • Werkgever informeren over welke therapieën gevolgd worden en of deze succesvol zijn of dat er iets anders geprobeerd moet worden.
  • Aangeven of er vanuit beide kanten genoeg wordt gedaan aan re-integratie.

Mag ik ervoor kiezen om behandeld te worden door een andere bedrijfsarts?

Nee, de werkgever heeft gekozen voor een arbodienst en bepaalt daarmee in feite ook met welke bedrijfsarts zieken te maken krijgen. De werknemer kan hier echter wel altijd om vragen, maar aan dit verzoek hoeft geen gehoor te worden gegeven.

Mag ik om een second opinion vragen als ik het er niet mee eens ben?

Alleen werknemers mogen een second opinion aanvragen op het moment dat zij het niet eens zijn met een besluit. Deze aanvraag wordt gedaan bij de bedrijfsarts en deze mag niet geweigerd worden, tenzij hier zwaarwegende argumenten voor zijn.

Wat is een arbeidsdeskundig onderzoek?

Een arbeidsdeskundig onderzoek is een onderzoek naar de werksituatie van een zieke of arbeidsongeschikte werknemer. Dit onderzoek wordt gedaan door een arbeidsdeskundige.

Op die manier krijgt de arbeidsdeskundige inzicht in de mogelijkheden, de beperkingen, de geschiktheid van de werkplek en de rest-verdiencapaciteit van de medewerker.

Wat houdt spoor 2 in?

Een 2e spoor traject is een traject waarin de werknemer professioneel wordt begeleid bij het vinden van (betaald) werk buiten de organisatie.

Moet ik het melden als ik ziek wordt tijdens mijn vakantie?

Ja, op het moment dat je ziek bent tijdens een vakantieperiode moet je dit zo snel mogelijk melden bij de werkgever. Daarbij is het van belang dat je bereikbaar blijft en je weer beter meldt op het moment dat je daadwerkelijk ook weer beter bent.

Ik word gepest op het werk, wat kan ik doen?

Op het moment dat de situatie van pesten op het werk zich voordoet kan een persoon zich wenden tot de vertrouwenspersoon, preventiemedewerker, de ondernemingsraad (OR), P&O medewerker, vakbond of bedrijfsarts van het bedrijf. Mocht het niet lukken binnen de organisatie, roep dan externe hulp in.

Ik wil direct contact opnemen met de arts, kan dat?

Nee, artsen werken met een eigen agenda. Wil je contact opnemen met de arts dan kan dat via jouw casemanager.

Waar moet je als bedrijf aan voldoen om een goed arbobeleid te voeren?

Er zijn een aantal onderdelen waar je aan moet voldoen. Wil je weten welke dit zijn? Download onze gratis checklist!

Wat is een burn-out precies?

Op het moment dat je te lang last blijft houden van stress en het lichaam zich hier niet van kan herstellen is het goed mogelijk dat je een burn-out kunt krijgen. Op dat moment zijn je reserves op en je lichaam en geest uitgeput. Je voelt je letterlijk opgebrand. In veel gevallen wordt een burn-out opgelopen op het werk. Echter kan dit ook een gevolg zijn van spanningen in de privésfeer.

Wat zijn burn-out klachten?

  • Distantie richting werk en/of sociale contacten
  • Stress
  • Slapeloosheid
  • Snel opspelende irritatie
  • Onrustig
  • Hoofdpijn (vanwege stress)
  • Vergeetachtig
  • Angst
  • Extreem emotioneel (snel huilen)
  • Onzekerheid

Hoe reageren op iemand met een burn-out?

  • Accepteer de situatie
  • Veroordeel niet
  • Houd contact
  • Vraag waar je mee kunt helpen
  • Onderneem activiteiten van ontspanning
  • Vat alles niet persoonlijk op

Is het hebben van een RI&E verplicht?

Ja, het hebben van een RI&E inclusief een Plan van Aanpak is verplicht voor iedere organisatie met personeel.

Wat houdt de no-risk polis in?

De no-risk polis bestaat uit twee elementen, namelijk de no-riskpolis Ziektewet en de no-riskpolis WIA.

De no-risk polis Ziektewet houdt in dat de werkgever niet zelf de loondoorbetaling bij ziekte hoeft te betalen gedurende de eerste vijf jaar van het dienstverband indien de werkgever een arbeidsgehandicapte of iemand met structureel functionele beperkingen heeft aangenomen. Heeft de betrokkene een Wajong recht, dan geldt er zelfs een onbeperkte no-riskpolis dus die ook na vijf jaar nog geldig is.

De no-riskpolis WIA houdt in dat bij het aannemen van een persoon die arbeidsgehandicapt is of die structureel functioneel beperkt is, dat de werkgever dan ook  minder financieel risico heeft indien iemand binnen vijf jaar van het dienstverband ziek is geworden en vervolgens in de WIA komt. Het WIA-risico dat een hogere gedifferentieerde premie geldt indien de persoon in de WGA komt is namelijk niet van toepassing indien de no-riskpolis van toepassing is. Ook hoeft de werkgever die kiest voor eigen-risicodragen de WGA uitkeringen van deze persoon niet zelf te betalen.

We hebben een loonsanctie van het UWV gekregen, wat kunnen wij nu doen?

Het is goed om te weten dat je bezwaar kunt aantekenen bij het UWV. Gedurende de looptijd van de loonsanctie kan deze herzien worden zodra de werkgever alsnog aan de re-integratieverplichtingen voldoet. Voor meer informatie kan je contact opnemen met je casemanager, die kan je hierin verder begeleiden.

Wanneer vraag je een vervroegde IVA uitkering aan?

Soms is al snel duidelijk dat u nooit meer kunt werken. U kunt dan vervroegd een WIA-uitkering aanvragen. U mag de uitkering na minimaal 3 weken ziekte aanvragen. Maar doe dit wel voordat u 68 weken ziek bent. Dat is na ongeveer 1 jaar en 3 maanden ziekte. De arbodienst kan u hierin verder begeleiden.

Wat mag ik als werkgever vragen en registreren bij een ziekmelding?

  • Je mag naar het telefoonnummer en het (verpleeg)adres vragen.
  • Je mag vragen naar de vermoedelijke duur van het verzuim.
  • Je mag vragen naar de lopende afspraken en werkzaamheden.
  • Je mag vragen aan de medewerker of hij onder een vangnetregeling valt.
  • Je mag vragen of het verband heeft met een arbeidsongeval.
  • Je mag vragen of er sprake is van een ongeval waarbij eventueel een aansprakelijke derde bij betrokken is.
  • Je mag NIET vragen naar de oorzaak van de ziekte.
  • Je mag niet vragen naar de mogelijkheden van de medewerker.

Wanneer vraag je een deskundigenoordeel aan?

Het deskundigenoordeel UWV kan in twee verschillende situaties worden aangevraagd. De eerste situatie is die waarin werkgever en werknemer het niet eens zijn over de re-integratie, met andere woorden waarin de re-integratie stil ligt of dreigt vast te lopen. Over de volgende onderwerpen kan een deskundigenoordeel worden aangevraagd:

  • geschiktheid voor het eigen werk
  • passendheid van ander of aangepast werk
  • re-integratie-inspanningen van de werkgever of de werknemer

De tweede situatie waarin een deskundigenoordeel kan worden aangevraagd, is die waarin de werkgever de werknemer wilt ontslaan wegens:

  • onvoldoende meewerken aan re-integratie;
  • frequent ziekteverzuim.

Werkgever en werknemer kunnen een deskundigenoordeel aanvragen, daar zijn echter wel kosten aan verbonden. Zie de site van het UWV.

Wat betekent GBM?

Dit staat voor geen benutbare mogelijkheden. Bij GBM zijn er geen re-integratie verplichtingen voor de werknemer.

Ben ik als werkgever verplicht een Preventief Medisch Onderzoek (PMO) aan te bieden?

Ja, artikel 18 van de Arbowet legt werkgevers de verplichting op om PMO aan hun werknemers aan te bieden: De werkgever stelt de werknemers periodiek in de gelegenheid een onderzoek te ondergaan, dat erop is gericht gezondheidsklachten te signaleren. Deelname van de werknemer aan het PMO is vrijwillig.

Als uit een probleemanalyse blijkt dat er geen benutbare mogelijkheden zijn, moet er dan alsnog een plan van aanpak binnen 2 weken opgesteld worden?

Als er sprake is van situatie met geen benutbare mogelijkheden (GBM), dan hoeft er niet binnen twee weken een plan van aanpak opgesteld te worden. Svp wel noteren dat plan van aanpak nu niet mogelijk is vanwege situatie GBM. Bij GBM zijn er geen re-integratieverplichtingen voor werknemer. Werkgever moet wel proberen zo goed mogelijk contact te blijven behouden.

Hoe kan ik mijn afspraak met de bedrijfsarts annuleren?

U kunt dit doen door contact op te nemen met uw werkgever. Deze kan de afspraak bij ons annuleren. Let op dat u dit tijdig doet.

Opleiden

Wat is timemanagement?

Timemanagement is een verzamelnaam voor alles rondom werkgewoonten, instrumenten en diverse technieken. Deze zorgen ervoor dat je maximaal en effectief om kan gaan met je tijd en daarmee gestelde doelen eerder kunt behalen. 

Wat is een slecht nieuws gesprek?

Een slecht nieuws gesprek is een dialoog waarin er op een directe manier slecht nieuws wordt verteld. Het doel van dit gesprek is dan ook om het slechte nieuws naar een persoon over te brengen.

Consultancy

Wat is leiderschap?

Leiderschap legt de essentie vast van het kunnen en willen inspireren van anderen. Een leider inspireert anderen om te handelen en geeft tegelijkertijd richting aan de manier waarop ze handelen. Ze beschikken over voldoende autoriteit zodat anderen hen volgen. En ze moeten de kritische denkvaardigheden hebben om te weten hoe ze de middelen waarover een organisatie beschikt, het beste kunnen gebruiken. Maar het woord leiderschap kan ook verwijzen naar de managementstructuur van een organisatie.

Algemeen

Ik wil mijn afspraak bij de bedrijfsarts wijzigen, kan dat?

Ja dit kan. Echter hebben wij wel toestemming van uw werkgever nodig. Dit mag mondeling via de telefoon of schriftelijk via de mail. Tevens hebben wij dit ook in de afspraakbevestiging vermeld.

Kan ik ook bij jullie terecht voor een rijbewijskeuring?

Ja, hiervoor kan je bij ons een afspraak inplannen. ZAKENWIJZER heeft keuringslocaties door het hele land beschikbaar. Waaronder ook op ons kantoor in Ridderkerk. Zie onderstaand stappenplan om een afspraak te maken:

  1. Allereerst is er een gezondheidsverklaring nodig. Deze kan aangevraagd worden via de website van het CBR (nl).
  2. Vervolgens wordt er gevraagd om een vragenlijst in te vullen en na betaling aan het CBR ontvang je binnen een week bericht.
  3. Het CBR stuurt een brief met daarin verdere uitleg en je ontvangt een leeg keuringsverslag. Bovenaan dit keuringsverslag staat een ZD-code vermeld*.
  4. Zodra je het keuringsverslag met de ZD-code hebt ontvangen, kun je een afspraak maken via de rijbewijskeuringsarts.

De rijbewijskeuringsarts heeft keuringslocaties door het hele land beschikbaar, waaronder ook op ons kantoor in Ridderkerk.

* Let op: vergeet de ZD-code niet mee te nemen naar de afspraak. Het lege keuringsverslag met de ZD-code is beschikbaar in de digitale ‘mijn CBR-omgeving’. Deze code heeft onze arts nodig voor het uitvoeren van de keuring.

Wat voor keuringen doen jullie?

Bij ZAKENWIJZER kan je terecht voor onderstaande keuringen. Heb je specifieke wensen die hieronder niet vermeld staan? Laat het ons weten!

  • Diverse medische keuringen (Periodiek Medisch Onderzoek)
  • Rijbewijskeuringen
  • Taxipas-keuring
  • Chauffeurskeuring/kraanmachinekeuring
  • Chauffeurskeuring 40-
  • Chauffeurskeuring 40+
  • Chauffeur + CBR 40-
  • Chauffeur + CBR 40+
  • Aanstellingskeuring/intredekeuring chauffeur
  • Bodemsaneringskeuring type A of B
  • Bodemsaneringskeuring type C
  • Offshore keuring basis
  • Offshore keuring
  • Asbestkeuring
  • Bodemkeuring A t/m C, met en zonder asbest

Kan ik een ruimte bij jullie huren?

Ja, ZAKENWIJZER beschikt over full service en klimaat geregelde werkplekken en kantoorruimtes. Maar ook boardrooms, vergader- en presentatie zalen. Bovendien zijn alle technologische faciliteiten en services aanwezig. Inclusief een werkcafé en ruime parkeerplaatsen. Wil je dus tijdelijk of voor een langere periode een werkplek, kantoorruimte, vergader of presentatiezaal huren in de buurt van Ridderkerk? De mogelijkheden zijn eindeloos, naar wens en ook op maat af te spreken.

HR/Juridisch

Wat doet een HR adviseur?

Een HR adviseur richt zich op het adviseren van het management van een organisatie op het gebied van personeelszaken. Hier vallen verschillende taken/facetten van personeelsmanagement onder.

Wat is personeelsmanagement?

Human Resource Management, of HRM, is de praktijk van het managen van mensen om betere prestaties te bereiken. Het gaat om het optimaliseren van de bedrijfsprestaties door een beter beheer van human resources.

Wat is een Human Resources?

Human Resources zijn alle mensen die in een of andere hoedanigheid werken voor of bijdragen aan een organisatie. Deze mensen kunnen (fulltime) werknemers, aannemers, freelancers of andere tijdelijke krachten zijn.

Wat zijn de basisprincipes van Human Resource Management?

Werving & selectie, prestatiebeheer, leren & ontwikkeling, opvolgingsplanning, compensatie en voordelen, Human Resources-informatiesystemen en HR-gegevens en -analyses worden beschouwd als hoekstenen van effectief HRM.

Wat doet een recruiter?

Een recruiter gaat op zoek naar een match tussen de vraag en aanbodzijde op de arbeidsmarkt. De recruiter werft en selecteert personeel om de vacatures binnen een organisatie in te vullen met de beste kandidaten. Daarbij dient de recruiter een kandidaat een functie te bieden op basis van zijn of haar kennis, competenties, interesses en ambities.

Hoeveel vakantiedagen heb ik recht op?

Iedere werknemer heeft recht op 4 werkweken vakantie per jaar. Werk jij 32 uur per week? Dan heb je recht op 128 uur vakantie.

Is het hebben van een ondernemingsraad (OR) verplicht?

Voor bedrijven met 50 medewerkers of meer is een ondernemingsraad (OR) verplicht.

Wat houdt de WAB in?

WAB staat voor Wet Arbeidsmarkt in Balans en is op 1 januari 2020 van start gegaan. Deze wet moet vast personeel aantrekkelijker maken voor werkgevers.

Hoeveel tijdelijke contracten mag je krijgen?

Je mag 3 tijdelijke contracten krijgen in maximaal 3 jaar tijd.

Mag je zonder reden ontslagen worden?

Dit is case-afhankelijk. Neem contact met ons op om hierover in gesprek te gaan.

Hoeveel transitievergoeding ontvang ik?

Dit is case-afhankelijk. Neem contact met ons op om hierover in gesprek te gaan.

Wanneer wordt mediation ingezet?

Mediation wordt ingezet op het moment dat de arbeidsrelatie tussen een werkgever en zijn medewerker of de relatie tussen medewerkers onderling ernstig verstoord is. De betrokken partijen worden door de mediator uitgenodigd om gezamenlijk tot een oplossing te komen. Vanuit de praktijk blijkt dat er voor de meeste geschillen een oplossing bestaat die voor beide partijen aanvaardbaar is.

Wat is AVG?

De Algemene verordening gegevensbescherming is een Europese verordening die de regels voor de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties in de hele Europese Unie standaardiseert. In deze wet wordt bepaald hoe en wanneer persoonsgegevens mogen worden verwerkt, en welke rechten natuurlijke personen hebben met betrekking tot hun gegevens.

Wat betekent onboarding?

Onboarding is het proces van begeleiding van een nieuwe medewerker vanaf de werving tot het moment dat diegene ingewerkt is.

Wat betekent reboarding?

Reboarding is de voorbereiding op de terugkeer naar kantoor waarin medewerkers betrokken worden in de transitie naar een nieuwe realiteit.

Hoe vaak moet een beoordelingsgesprek plaatsvinden?

Er bestaan geen wettelijke regels voor het aantal beoordelingsgesprekken dat gevoerd moet worden. Echter is het wel aangeraden om 1 tot 2 keer per jaar in gesprek te gaan met de werknemer over zijn of haar functioneren. 

Wanneer zet ik een persoonlijkheidstest in?

Persoonlijkheidstesten, ook wel bekend als assessments, kunnen in verschillende situaties ingezet worden. Je kunt ze bijvoorbeeld gebruiken bij de sollicitatieprocedure om de persoonlijkheid van de kandidaat in kaart te brengen. Ook kunnen de testen inzicht geven in de potentiële ontwikkeling of interesses in de loopbaan.      

Wil jij bijvoorbeeld dat de werving en selectie procedure efficiënter gaat? Wil jij een talent in jouw organisatie laten groeien in een functie? Of wil jij toetsen of iemand de juiste functie uitoefent? Zet een persoonlijkheidstest in!

Welke soorten persoonlijkheidstesten bieden jullie aan?

Kan ik een persoonlijkheidstest inzetten tijdens de sollicitatieprocedure?

Persoonlijkheidstesten kunnen worden ingezet tijdens de sollicitatieprocedure, bijvoorbeeld nadat de vacature is geplaatst en de eerste gesprekken zijn gevoerd. Deze testen kunnen een tool zijn om te achterhalen of iemand succesvol de functie kan uitoefenen. Hierin kan meegenomen worden dat zowel harde als zachte eisen worden getest, bijvoorbeeld intelligentie (harde eis), de persoonlijkheid (zachte eis) en de manier van communiceren (zachte eis).

Door het inzetten van deze persoonlijkheidstesten heb je uiteindelijk een handige tool om een goede selectie te maken van potentiële kandidaten.

Hoe weet ik welke persoonlijkheidstest ik het beste in kan zetten?

Het is belangrijk om te weten wat je precies wil weten en wat het doel is van het inzetten van de persoonlijkheidstest. Wil je bijvoorbeeld bepaalde competenties achterhalen? Of wil je iemands talenten inzichtelijk hebben?

Twijfel je hierover? Of wil je hier graag over sparren? Neem dan gerust contact met ons op.

Hoe vaak moet een beoordelingsgesprek plaatsvinden?

Er bestaan geen wettelijke regels voor het aantal beoordelingsgesprekken dat gevoerd moet worden. Echter is het wel aangeraden om 1 tot 2 keer per jaar in gesprek te gaan met de werknemer over zijn of haar functioneren.

Vragen?

Voor vragen of meer informatie kun je contact met ons opnemen door te bellen of te e-mailen.

Contact opnemen

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en blijf op de hoogte!