Succesvol trainen. Hoe doe je dat?

Opleiden

“Mijn team moet ècht klantgerichter gaan communiceren dus ze moeten nodig eens op training. Heb je daar wat voor?”

Dit soort vragen krijgen wij bij ZAKENWIJZER aan de lopende band. Op zich een goede zaak want we kunnen ze zeker helpen. Maar al te vaak denken mensen aan een ‘kant en klare magnetronmaaltijd oplossing’ voor hun problemen.  Zoiets als… vijf keer ronddraaien, door een standaard programma heen halen en ….. ping…. zie daar… nieuw gedrag! Het zal je vast niet verbazen dat dit in de praktijk anders werkt.

Tips voor een succesvolle training

Als je succesvol een gedragsverandering wilt realiseren, want dat is je doel als je gaat trainen, moet je letten op een aantal cruciale factoren. Een aantal hiervan wil ik graag met jullie delen:

  1. Zorg voor draagvlak

Mensen veranderen alleen hun gedrag als ze dat zelf willen! Als ze gedwongen worden een training te volgen waar ze zelf niet in geloven kun je je geld beter anders besteden. Allereerst is het dus de kunst om te zorgen dat deelnemers er voor open staan om te leren. Er zijn verschillende manieren om dit positief te beïnvloeden.

Allereerst werkt het zeer positief om voorafgaand aan de training alle deelnemers persoonlijk 1 op 1 te spreken. Leg goed uit waarom je een training wilt organiseren en vraag hen zelf om input voor deze training. Wat willen zij graag terugzien? Als je zorgt dat deelnemers voorafgaand aan de training betrokken worden bij de inhoud en dus gehoord zijn, heb je automatisch al veel minder weerstand en meer draagvlak gecreëerd. Ook kun je met de input van deze gesprekken een trainingsprogramma maken dat uitgaat van de praktijk van de deelnemers i.p.v. de praktijkervaring van de trainer.

Daarnaast is het aan de trainer om aan het begin van de training een onderwerp te behandelen dat de deelnemers direct triggert. Behandel dus in de eerste 15 minuten een onderwerp wat de deelnemers een ‘quick-win’ oplevert. Daarmee krijg je ze gelijk in de ‘leerstand’, omdat ze aan het begin al iets hebben ervaren waar ze morgen wat mee kunnen. Kies in je programmaopbouw dus voor een psychologische volgorde i.p.v. een logische volgorde.

  1. Houdt rekening met comfortzone, leerzone en stresszone

Het is als trainer enorm belangrijk dat je de deelnemers van begin tot het einde weet te boeien. De inhoud van de training mag dus geen ‘gesneden koek’ (comfortzone) zijn want dan haken ze af. Maar wanneer je de inhoud te moeilijk maakt (stress zone) ervaren ze het al snel als een ‘ver van hun bed show’ en ben je ze ook kwijt. De kunst is dus om de inhoud precies uitdagend genoeg te maken om de juiste verbinding te krijgen. Dit noemen we de leerzone. Ook wel stretchzone genoemd.

Dit bereik je o.a. door goed door te vragen in de intake. In het intakegesprek, voorgaand aan de training, moet je glashelder in kaart krijgen wat het verschil is tussen het huidige gedrag en het nieuwe gewenste gedrag. En dan het liefst nog uitgeschreven in specifieke praktijkvoorbeelden met de effecten daarvan. Wanneer je dit helder voor ogen hebt en dan ook nog eens vooraf in gesprek gaat met de deelnemers zelf om het hen af te stemmen wat zij nodig hebben, kun je een programma voorbereiden dat goed aansluit op hun niveau.

  1. Wanneer moet je trainen… en wanneer niet?

Trainen is geen doel op zich. Het is een middel om je doel te bereiken. Het doel is uiteindelijk om een positieve en duurzame gedragsverandering te realiseren. Voordat je besluit om hier een training voor in te zetten moet je jezelf een aantal vragen stellen. Dit kun je doen aan de hand van het onderstaande schema.

Trainen-succesvol

Waarom is opleiden belangrijk?

KENNEN

In een passende opleiding, training of cursus krijgen deelnemers, als het goed is, datgene aangereikt wat zij moeten weten om hun functie beter uit te voeren (KENNEN). Je moet immers eerst iets weten voor je het kunt gaan toepassen. Bij ZAKENWIJZER doen we dit met levendige praktijkvoorbeelden, veel interactie en dialogen. Hierdoor krijgen deelnemers eyeopeners en praktische tools aangereikt die van toepassing zijn op hun situatie.

KUNNEN

Als je iets weet wil dat nog niet zeggen dat je het ook kunt toepassen (KUNNEN). Hiervoor moet je echt gaan trainen. Rollenspellen, praktijkcases of andere werkvormen in trainingen zorgen ervoor dat deelnemers niet alleen kennis aangereikt krijgen maar het geleerde ook echt leren toepassen in praktijk en dus ‘ingetraind’ krijgen.

WILLEN

Het succes van een duurzame en positieve gedragsverandering staat of valt met de motivatie van de deelnemer zelf (WILLEN). Iemand trainen met de ‘hakken in het zand’ is niet effectief! Willen heeft alles te maken met overtuigingen. Onze overtuigingen bepalen hoe je naar iets kijkt en waarom je iets wel of niet wilt doen. Met coaching help je deelnemers om hun bestaande overtuigingen eens kritisch ter discussie te stellen en te ontdekken waarom ze iets wel of niet willen.

ZIJN

Als je mensen in hun kracht wilt laten functioneren, moet je van een ‘7’ een ‘9’ maken….. en niet van een ‘3‘ een ‘5’. Begin daar niet aan! Het is dus belangrijk om vooraf te weten of de persoon die ‘moet’ veranderen het wel in zich heeft om deze ontwikkeling door te maken. Een persoonlijkheidstest kan inzicht in talenten, leiderschap, valkuilen, werk en denk niveau etc geven. Als je eerst beter begrijpt wie iemand wel is……. en niet is (ZIJN) kun je pas effectief bepalen of je deze persoon wel of niet moet trainen. Past de gewenste ontwikkeling niet bij deze persoon? Dan is hij/zij waarschijnlijk beter op zijn plek in een andere functie/rol/organisatie. Mensen moeten worden wie ze zijn en niet wat wij willen dat ze zogenaamd moeten worden.

Tot slot

Wil je dus trainen met een duurzaam resultaat? Let dan vooraf op de 3 punten die in dit blog staan beschreven. Samengevat:

  1. Zorg voor draagvlak
  2. Houdt rekening met comfortzone, leerzone en stresszone
  3. Wanneer train je en wanneer niet?

Meer informatie

Wil je advies over een training, coaching of assessment voor jouw organisatie? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een oriënterend adviesgesprek. We helpen je graag om de juiste keuzes te maken.

Auteur: Mark de Heer
Mark is Commercieel Directeur bij ZAKENWIJZER.
Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte!

1 reactie

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.