Onboarding
Onboarding, oftewel een nieuwe medewerker begeleiden vanaf de werving tot het moment dat diegene ingewerkt is. Vaak komt het nog voor dat een nieuwe medewerker na het sollicitatie- en arbeidsvoorwaardengesprek niks meer hoort tot de eerste werkdag. Op een eerste werkdag komt er veel op een nieuwe medewerker af. Je leert collega’s kennen, je maakt kennis met de werkzaamheden, je hebt eerste contacten met klanten, je leert wat de regels binnen de organisatie zijn en proeft hoe de cultuur van een organisatie is. Een goede onboarding is daarom voor iedere organisatie van belang. Medewerkers worden daarmee zo snel mogelijk ingestroomd in hun functie en zo voorkom je onnodige uitstroom.
Een eenduidig Nederlands begrip is er nog niet voor onboarding. Op deze pagina leggen wij je uit wat onboarding precies is, wat het belang is van onboarding en wat ZAKENWIJZER voor jou kan betekenen.
Wat is onboarding?
De nieuwe medewerker wordt geworven en dan begint de onboarding. Dit is het eerste moment dat de medewerker echt in contact komt met de organisatie. Zodra de nieuwe medewerker is aangenomen, kan het nog even duren voordat diegene begint met werken, maar ook die tussentijd is cruciaal. In deze tussentijd kan je een nieuwe medewerker namelijk al binden aan de organisatie, waardoor je meer bevlogen medewerkers krijgt.
De betekenis van onboarding is dus het eerste succes tot een vruchtbare samenwerking. Ten eerste maak je al kennis met de organisatie, waarna je je daarna wegwijs maakt in de manier van werken van de organisatie. Elk moment die de nieuwe medewerker als nieuw ervaart in de beginfase, is van belang voor zijn of haar succes.
Onboarding bestaat uit praktische zaken en uit een leerproces. Praktische zaken die tijdens onboarding geregeld moeten zijn, zijn bijvoorbeeld dat een nieuwe medewerker weet wat de werkplek is, hoe de systemen werken en waar je een kop koffie kan halen. Het leerproces is het grootste deel van het onboarding proces. Je wordt als nieuwe medewerker echt wegwijs gemaakt in de gehele organisatie. De missie, visie, kernwaarden en cultuur van de organisatie gaan echt leven bij deze nieuwe medewerker.