Reboarding
Covid-19 heeft ervoor gezorgd dat de gemiddelde werkplek niet meer is zoals voorheen. Tijdens de pandemie waren veel werknemers thuis aan de slag. Pas na langere tijd waren ze weer in staat naar het bedrijf en de werkplek te komen. Reboarding (het opnieuw verbinden) was toen belangrijk. Maar nu we steeds vaker thuiswerken en blijven werken – voor korte of juist langere perioden- is reboarding een vast onderdeel geworden van HRM.
Reboarding is een afkorting voor re-onboarding en omvat activiteiten die belangrijk zijn bij een periode van (korte of langdurige) afwezigheid.
Deze activiteiten omvatten o.a. :
- Werknemers weer integreren in de cultuur op de werkplek en het team
- Technische en veiligheidstrainingen ten aanzien van veranderingen en wijzigingen en vaardigheden
- Medewerkers op de hoogte houden van relevante organisatie- wijzigingen en nieuwe informatie
- Medewerkers weer life zien en spreken en daar tijd voor plannen
Terugkeren naar kantoor en overgaan op een manier van hybride werken is en blijft een veranderproces. Veel organisaties staan nu voor deze transitie.
Maar ook het steeds tijdelijk afwezig zijn maakt nodig dat we ons steeds realiseren: wat heeft de thuiswerker gemist in de periode dat hij/zij thuis zat?
En wat weten van we hem/haar nu een deel van het werk zich buiten het gezichtsveld plaats heeft. Leidinggevende trainingen in juist deze veranderende samenwerkingsvormen is een must geworden.