Alles wat je moet weten over de ontwikkelingen van Google!

De zoekmachine Google is voortdurend bezig met verdere ontwikkeling. Zo wilt Google continu de meest relevante informatie tonen aan de mensen met een specifieke zoekopdracht. Dit gebeurt aan de hand van grote updates die zij regelmatig doorvoeren en betekent indirect dat websites hier ook mee aan de slag moeten gaan om nog een rol van betekenis te spelen als het gaat om organische vindbaarheid. Maar hoe blijf je nu op de hoogte van de laatste ontwikkelingen? En waar moet je vervolgens allemaal rekening mee houden als er weer een grote Google update wordt uitgerold? Je leest het op deze pagina!

Het effect van een Google update

Google wilt de gebruiker voorzien van de beste informatie. Zoals hiervoor benoemd betekent dit dat de informatie van websites aan moet sluiten bij het vraagstuk waar de gebruiker naar opzoek is. Een belangrijk aspect van de laatste Google updates is dan ook content. Bevat jouw website goede content? En ben je hier continu mee bezig? Dan ziet Google jou als een relevante website die de gebruiker kan voorzien van de benodigde informatie. Hierdoor zal je na een core-update beloond worden met hogere posities in de zoekresultaten. Een groot aantal van onze klanten heeft hierdoor enorme stappen gezet met de online vindbaarheid.

Hoger in Google komen

Omhoog komen in de zoekresultaten? Laat ons jouw website naast de richtlijnen van Google leggen aan de hand van een SEO scan!
Gratis SEO scan aanvragen

Geeft Google advies met betrekking tot de updates?

  • Ga er vanuit dat het impact heeft op meerdere fronten, te denken aan stijgingen en dalingen van onder andere zoekwoordposities.
  • Core-updates zijn algemene updates om de gehele ervaring te verbeteren.
  • De dalende pagina’s die ranken worden niet bestraft, maar tegen de nieuwe richtlijnen van de update aan gelegd.
  • De updates focussen zich op het voorzien van de best mogelijke content aan de gebruikers.
  • Verbeteringen garanderen niet het herstel van zoekwoordposities.

Samenvattend zijn dit over het algemeen vrij brede adviezen over de updates die binnen de zoekmachine Google plaatsvinden. Echter is de ultieme boodschap dat het continu verbeteren en bezig blijven met je website ervoor zorgt dat je toewerkt naar een betere online vindbaarheid. Zorg dus dat je inspeelt op ontwikkelingen binnen je markt voor je doelgroep. Wat zijn belangrijke trends? Naar welke informatie is de doelgroep op zoek? En hoe kan je ze zo goed mogelijk voorzien van deze informatie?

Google update 2022

Ook in 2022 vinden er weer verschillende updates plaats. Wij hebben ze hieronder per kwartaal voor jullie op een rijtje gezet:

Google updates Q1

Updates vanuit Q1 (jan-maart)

  • Nieuwe robot tag indexifembedded
  • Search Console URL inspectie API
Google updates Q2

Updates vanuit Q2 (apr-jun)

  • Google Core update
  • Verbeterde product review ranking
Google updates Q3

Updates vanuit Q3 (jul-sep)

  • Google Helpful content update
  • Nieuwe Search Console Video Index rapport
  • Nieuw in gestructureerde gegevens: voor- en nadelen
  • Google Broad Core Update September
Google updates Q4

Updates vanuit Q4 (okt-dec)

  • Google MUM update

De laatste Google Update uitgelicht

Vanaf 25 augustus is de Helpful Content Update ingegaan, maar wat houdt dat nu precies in? De nieuwste update zal voor diepgang zorgen en pagina’s met weinig toegevoegde waarde minder goed laten presteren in de zoekresultaten. Dat wil dus zeggen dat relevante content een prominentere rol gaat spelen bij de resultaten vanuit zoekopdrachten. Samenvattend komt het er dus op neer dat je jezelf moet afvragen of jullie website content bevat waarnaar de gebruiker écht op zoek is. Content dat de gebruiker voorziet van antwoordt op zijn of haar vraag.

Het Google EAT principe

Of terwijl Expertise, Authoritativeness en Trustworthness. Afkomstig van de Google Search Quality Evaluator Guidelines die worden gepubliceerd door Google om webmasters en bedrijven te laten begrijpen waar Google naar zoekt in webpagina’s. Je kunt de volgende vragen stellen om te beoordelen of jouw content voldoet aan dit principe:

  • Is jouw website een geloofwaardige oplossing voor het probleem van gebruikers?
  • Ben je een expert en autoriteit die online wordt gerespecteerd?
  • Kun jij de producten//diensten leveren die jij verkoopt op je website? Oftewel: los je de belofte die je maakt daadwerkelijk ook in?

Alles wat je moet weten over de nieuwe Google update

De zoekmachine Google komt iedere maand weer met verbeteringen aan hun search console en in de maand augustus was dat niet anders. Sterker nog: de Google ‘’Helpful content’’ update is een van de grotere aanpassingen van dit jaar. In deze blog vertellen we jou hier meer over! Content gericht op mensen, niet op zoekmachines Het…

Content is waardevol

Iedereen die een marketeer in dienst heeft kent het woordje ‘content’. Binnen de organisatie worden ze gevraagd relevante en waardevolle informatie te delen, mee te denken over actuele onderwerpen etc. etc. Maar waarom is deze ‘’content’’ zo belangrijk? Lezen mensen überhaupt nog teksten die op websites staan? Wij vertellen je er graag meer over! Waarom…

Is een mooie website laten bouwen goed genoeg?

Veel mensen denken dat het laten bouwen van een website en online marketing hetzelfde is. Het doel is voor jou misschien hetzelfde, je wilt gevonden worden met een ‘mooie website’. Maar ik kan je vertellen dat hier een groot verschil in zit. Een mooie website hoeft niet altijd SEO technisch goed te zijn, maar een…