Herkent Google teksten die door een AI zijn geschreven?

CommercieelAI geschreven teksten

Met de komst van Chat-GPT 3 lijkt de wereld even op zijn kop te staan. Studenten leveren essays in die zij niet zelf hebben geschreven, recruiters laten binnen 5 seconden een vacature schrijven en bloggers posten vrijwel ieder uur een nieuwe artikel. Dit alles zonder enige moeite, want het tekst-gebaseerde AI model schrijft allerlei soorten teksten met speels gemak.

Het gratis programma lijkt een godsgeschenk voor online marketeers, copywriters, journalisten en alle andere mensen die met regelmaat teksten schrijven voor websites. Het valt daarbij in lijn met het principe ‘work smarter, not harder’, maar blijkt waarschijnlijk toch te mooi om waar te zijn…

Dit is hoe de zoekmachine van Google de opkomst van AI geschreven content aan het aanpakken is.

AI geschreven content is ijzersterk, maar niet perfect

Hoewel ze door Chat-GPT 3 in nieuw licht zijn komen staan, zijn tekst schrijvende AI modellen niets nieuws. Bedrijven zijn al jaren bezig met het maken van tekst gebaseerde AI’s die zelf goed lopende teksten kunnen schrijven.

Google weet dit ook, aangezien zij zelf ook volop bezig zijn met het maken van AI’s. Toch lijkt het Chat-GPT model van bedrijf OpenAI uit ander hout te zijn gesneden. De AI schrijft binnen no-time teksten van hoge kwaliteit. Gebruikers kunnen het model vragen voor teksten over van alles, in welke schrijfstijl dan ook. Een stuk tekst over pannenkoeken in de stijl van William Shakespeare? Geen probleem! Dezelfde tekst vertaald in het Spaans? Binnen 5 seconden waargemaakt!

Voorbeeld ChatGPT tekst

Toch is het tekstmodel niet perfect. In veel gevallen kan de validiteit van de inhoud over sommige onderwerpen in twijfel getrokken worden. Het AI model is ‘’getraind’’ door teksten die in de database van het model zijn gezet. Daarbij is het programma niet direct verbonden met het internet en mist het model om die reden kennis van actuele gebeurtenissen.

Als de data over een onderwerp beperkt is of niet correct is, dan zal het model ook incorrecte informatie genereren. Daarom moeten gebruikers de output altijd nazien en verifiëren voordat ze het gebruiken.

OpenAI is bekend met deze beperkingen en geeft deze duidelijk aan binnen de webapplicatie:

Limitaties ChatGPT

Google geeft voorkeur aan relevante content

De zoekmachine van Google is al jaren de meest populaire keuze wereldwijd. Gebruikers hebben binnen seconden antwoord op zelfs de meest complexe zoekvragen. Of je nu benieuwd bent naar het weer van vandaag, op zoek bent naar nieuwe schoenen of wil weten wat de afstand tussen de aarde en de maan is… Google voorziet je van de juiste informatie.

Althans, Google doet haar best om je te voorzien van de juiste informatie. De manier waarop Google zoekresultaten rangschikt, is door middel van een complex algoritme. Dit algoritme bepaalt welke websites relevant zijn voor jouw zoekopdracht en geeft hierdoor voorkeur aan relevante content. Hierbij wordt rekening gehouden met factoren zoals de kwaliteit en de relevantie van de inhoud, de autoriteit van de website en nog vele andere factoren. Door deze aanpak zorgt Google ervoor dat de gebruiker altijd de meest relevante en betrouwbare informatie krijgt voorgeschoteld.

Blackhat technieken worden afgestraft

Toch proberen mensen al jarenlang het algoritme van Google te omzeilen. Door gebruik te maken van zogenaamde ‘’blackhat-technieken’’ zijn sommige websites erin geslaagd om (ondanks irrelevante inhoud) een hogere positie in Google te behalen. Denk hierbij aan technieken zoals het over-gebruik van zoekwoorden in teksten, het inkopen van links op andere (irrelevante) domeinen of het kopen van oudere domeinen. Dit alles wordt gedaan om websites zo snel en zo goed mogelijk zichtbaar te maken in Google. Vaak zonder relevante informatie te bieden op de zoekvragen van gebruikers.

Google updatet hun algoritme een paar keer per jaar en met elke van deze updates vallen weer miljoenen sites door de mand. Websites die betrapt worden op blackhat praktijken worden daarbij niet alleen naar beneden gehaald in de zoekresultaten, maar kunnen ook bestraft worden door helemaal niet meer in de indexatie van Google te worden meegenomen.

Straft Google AI geschreven content af?

Vanzelfsprekend ben je nu benieuwd naar het antwoord op de vraag over of Google AI geschreven content afstraft. Helaas is het antwoord hierop (nog niet) zo zwartwit.

Voor de mensen die bezig zijn met zoekmachineoptimalisatie (SEO) is het laten schrijven van webteksten door AI een hele uitkomst. Joh… AI’s schrijven nu al beter dan menig copywriter. Bovendien is de kwantiteit van teksten die je met een AI kan laten schrijven ongeëvenaard door mensen. Hierdoor lijkt het een logische keuze om je website te vullen door AI geschreven teksten. Goed geschreven tekst, over welk onderwerp dan ook, in welke stijl dan ook, zonder zelf moeite te hoeven doen? Toppie!

Helaas zit er waarschijnlijk een addertje onder het gras.. Althans, als je de zoekmachine posities van je website belangrijk vindt wel. Aangezien de inhoud van AI geschreven content niet altijd betrouwbaar is. Voor Google, die veel waarde hecht aan de relevantie en inhoud van content, lijkt het dus een logische keuze om het gebruik van AI geschreven content af te straffen. Is het bovendien wel ethisch om menselijke zoekvragen door AI’s te laten beantwoorden?

Toch blijkt dat makkelijker gezegd dan gedaan. Teksten geschreven door AI’s en teksten geschreven door computers is op oogopslag niet uit elkaar te houden. Dus hoe kan Google weten wanneer een tekst niet door een mens geschreven is? Simpel: Google bestrijdt vuur met vuur, of in dit geval AI met AI. Hoewel tekstschrijvende AI’s met rap tempo beter worden, worden de AI’s die deze als AI-teksten herkennen minstens net zo snel beter.

Volgens het boekje

Daar waar het een kat en muis spelletje lijkt te worden is één ding zeker: Google lijkt geen fan te zijn van AI geschreven content. Dus als je ervoor wil zorgen dat je website goed scoort in Google, zal je moeten spelen volgens de regels van het Google algoritme.

Wil je weten hoe je website wel goed kan scoren in Google? Neem contact met ons op!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.