Het opschalen van je bedrijf: Hoe doe je dat?

ConsultancyBedrijf opschalen

Dat is waar elke ondernemer op hoopt: je bedrijf bloeit. Jouw klanten zijn tevreden en je omzetprognose nog beter. Je ziet meer potentiële leads aan de horizon, en iedereen vertelt je dat het tijd is om ‘op te schalen’. Maar wat is de volgende stap?

Voor kleine bedrijven ziet groter er misschien beter uit, maar dat is niet altijd het geval. Het laten groeien van jouw bedrijf en team kan gepaard gaan met een hogere omzet, maar betekent ook hogere wervings- en bedrijfskosten. In plaats daarvan bestaat succes uit het leren hoe je een bedrijf kunt opschalen – en hoe je een duurzaam bedrijfsmodel kunt opbouwen dat bij elke verkoop meer oplevert.

Wat betekent het om je bedrijf op te schalen?

‘Een bedrijf opschalen’ wordt gedefinieerd als het verhogen van de omzet/winst en tegelijkertijd het verhogen van de efficiëntie. Simpel gezegd: je moet meer verdienen dan wat je aan geld (en tijd) uitgeeft om elke klant binnen te halen. Terwijl je overweegt een tweede locatie te openen en werknemers aan te nemen. Of een nieuw product ontwikkelen. Maar besef dat de sleutel tot schaalvergroting niet alleen om fysieke groei draait. Het gaat om: meer geld erin, minder geld eruit.

Hoe jij jouw bedrijf kan opschalen

Evalueer sterke en zwakke punten. Succesvolle kleine bedrijven zijn zuurverdiend. Vergeleken met 80 procent van de kleine bedrijven die het tweede jaar halen, overleeft slechts 44 procent van de kleine bedrijven het vierde jaar.

Door op grote schaal te groeien, komt jouw bedrijf onder meer druk te staan dan ooit tevoren. Het is niet het moment om dingen te verdoezelen en aan te nemen dat de problemen wel zullen verdwijnen naarmate je groeit. Kijk eens goed naar elke variabele: je team, infrastructuur, activiteiten, product, diensten, personeelszaken en vooral budget.

Als er zwakke punten zijn in de manier waarop je bedrijf vandaag de dag draait, zal schaalvergroting deze alleen maar vergroten. Reserveer de tijd om je bedrijf binnenstebuiten te keren en zorg ervoor dat je de plotselinge groei echt kunt ondersteunen. Voordat je zelfs maar nadenkt over hoe je kunt opschalen, moet jouw bedrijf al als een goed geoliede machine draaien.

Bouw een strategische routekaart

Nadat jij je bedrijf van top tot teen hebt geëvalueerd, is het tijd om een stappenplan voor opschaling op te stellen. Net als elke andere strategische routekaart moet deze aangeven welke mijlpalen je hoopt te bereiken, tegen wanneer, en hoe elk belangrijk onderdeel van jouw bedrijf naar verwachting zal bijdragen.

Hou je schaalplan als uitgangspunt bij elke beslissing die je neemt. Als een nieuwe uitdaging of beslissing niet bijdraagt aan het behalen van jouw strategische mijlpalen, geef het geld dan niet uit alleen maar omdat het kan. Onthoud: elke beslissing die je neemt heeft consequenties. Leer bij het opschalen van jouw bedrijf dat deze moet zijn gericht op het opbouwen van groei op de lange termijn. Blijf maandelijks controleren of de omzet op koers ligt, je bedrijfskosten laag blijven en of teams belangrijke initiatieven realiseren.

Breng je financiën op orde

Er is geld nodig om geld te verdienen. Maar hoeveel maakt het verschil tussen eenvoudige groei en slim opschalen. Schaalvergroting moet een berekende investering zijn die jouw bedrijf kan ondersteunen, zonder dat er sprake is van break-even. Is er nu daadwerkelijk vraag naar schaalvergroting? Lukt het jou om de leads binnen te halen die je nodig hebt, zonder de kosten te overschrijden? Kan je budget de nieuwe infrastructuur of medewerkers aan die nodig zijn om je uitbreiding te ondersteunen?

Het overgrote deel van de bedrijven die failliet gaan, doet dit vanwege cashflowproblemen. Om succesvol te kunnen opschalen, heb je financiering nodig. Laat kredietverstrekkers jouw strategische routekaart zien en hoe jouw bedrijf op grote schaal kan groeien, met meetbare doelen die onderweg verband houden met winst en omzet. Je kunt ook sneller opschalen door financiering op verschillende manieren te verkennen in plaats van via één enkele kredietverstrekker, met een combinatie van credit verstrekkers, banken, subsidies, investeerders en overnames.

Evalueer je bedrijfsinfrastructuur en -tools

Bedrijfsinfrastructuur is de combinatie van tools, processen en mensen die je bedrijf draaiende houden. Je realiseert je misschien niet eens dat je al over een bedrijfsinfrastructuur beschikt, wat vaak betekent dat alles naar behoren werkt. Maar naarmate je schaalt, begint de bedrijfsinfrastructuur een nog crucialere rol te spelen.

In een succesvol geschaald bedrijf moet elk onderdeel van je infrastructuur elkaar versterken in plaats van wrijving te veroorzaken. Je operationele tools moeten jouw medewerkers bijvoorbeeld in staat stellen hun beste werk te doen, waardoor ze de bedrijfsprocessen effectief kunnen laten verlopen, tot en met het ontvangen van de uiteindelijke klant betaling. In een schaalbaar bedrijf vormt infrastructuur de basis voor je bedrijf om elke keer beter te leren en te presteren.

Hoe weet je of jouw bedrijfsinfrastructuur klaar is voor schaalbare groei?

Begin met je belangrijkste hulpbron: je mensen. Voer wat personeelsplanning uit en kijk of je de juiste medewerkers in de juiste rollen in huis hebt. Of dat je op strategische wijze nieuwe medewerkers moet aannemen. Evalueer je huidige tools en stel vast of ze intuïtief en efficiënt in gebruik zijn, of dat ze werknemers vertragen. Bekijk vervolgens hoe jouw bedrijfsprocessen vandaag de dag verlopen. Is de manier waarop je betalingen int bestand is tegen de groeiende vraag van klanten? Het werkt misschien voor 100 mensen, maar hoe zit het met 1.000? Hetzelfde geldt voor facturen: beschikt je over de systemen om het dubbele van de achterstallige betalingen te verwerken die je nu hebt? Wat als ineens 10 klanten niet betalen? Je infrastructuur houdt je bedrijf draaiende, vermindert knelpunten en zorgt ervoor dat je niet overal tegelijk hoeft te zijn. Als je nog steeds tussenbeide moet komen, basistaken moet uitvoeren en elke beslissing zelf moet nemen, is de kans groot dat jouw infrastructuur nader moet worden bekeken voordat je kunt opschalen.

Hou klanten tevreden

Het kan verleidelijk zijn om bezuinigingen door te voeren om meer je producten en diensten sneller bij meer klanten te krijgen. Maar tevredklanten zijn de sleutel tot bedrijfsgroei. Het maakt niet uit of meer mensen jouw product afnemen als je hen geen kwaliteitsproduct of hoogwaardige klantervaring kunt bieden. Jouw meest winstgevende hulpbron is degene die jij al hebt weten te overtuigen om te kopen: terugkerende klanten.

Tachtig procent van de toekomstige winst komt van 20 procent van de klanten die je vandaag al hebt. Huidige klanten geven waarschijnlijk meer geld uit, kosten jouw bedrijf minder en genereren de meeste opdrachten. Zij zijn je belangrijkste pleitbezorgers – en kunnen de bron van reclame zijn zonder dat je daarvoor een cent hoeft te betalen. Terwijl jij je concentreert op kwantiteit, mag je de kwaliteit niet uit het oog verliezen. Zorg ervoor dat jouw klanten zich nog steeds gewaardeerd voelen en niet vergeten worden naarmate je groeit.

Automatiseer wat je kunt, besteed uit wat je niet kunt

Automatisering bespaart kostbare tijd, en stelt je medewerkers ook in staat hun vaardigheden te concentreren op wat het belangrijkst is, in plaats van te verdrinken in repetitieve, handmatige taken. Dingen als personeelsplanning, facturering, betalingen, het onboarden van nieuwe klanten, het reageren op nieuwe contactverzoeken en andere zaken kunnen, volledig worden geautomatiseerd. Jouw team kan zich dan concentreren op kritieke taken die hun vaardigheden verdienen, zonder potentiële klanten kwijt te raken of de kwaliteit van de klantenservice op te offeren.

Voor wat je niet kunt automatiseren, kun je outsourcing overwegen. Jouw team is misschien niet in staat een logo te ontwerpen of de ins en outs van SEO te kennen. Maar dat betekent niet dat je een fulltime grafisch ontwerper of SEO-marketeer moet inhuren. Maak gebruik van de expertise en kennis van ondersteunende bedrijven. Concentreer je op waar je goed bent. Het zal je schaalvergroting versnellen.

Blijf lean

Meer, meer, meer is niet het automatische antwoord op zakelijk succes. ‘Lean’ blijven gaat hand in hand met het leren hoe je een bedrijf kunt opschalen. En het komt allemaal neer op meer doen met minder. Niet harder maar slimmer. Houd de kosten laag, neem alleen die mensen aan voor de taken die je echt nodig hebt en besteed de rest uit. Stel voortdurend vragen aan je klanten en luister naar hen.

Zorg voor je team

Lean blijven betekent niet dat je je team (of jezelf) moet uitputten. Naarmate je bedrijf groter wordt, kan dit voor iedereen een sfeer van ongemak en instabiliteit creëren. Zorg ervoor dat jouw toptalent niet ergens anders gaat shoppen door regelmatig te checken en hun feedback serieus te nemen. Erken ze voor hun harde werk en vier het harde werken en de successen die ze realiseren om jouw bedrijf te helpen groeien.

Schalen is een kans om werknemers meer verantwoordelijkheid te geven en hen zelfs kansen te geven om in nieuwe delen van het bedrijf te gaan werken. Doe aan verbinding door ze op te nemen in de productplanning en deel met hen zaken zoals jouw visionaire en strategische roadmap. Geef ze de kans om nieuwe vaardigheden te leren en te ontdekken, zodat ze kunnen bewijzen dat hun inbreng ertoe doet. Ze voelen zich dan eigenaar en zijn de grootste fans van jouw bedrijf als deze volledig transformeert van klein naar groot.

Bestel vandaag nog het boek ‘Vandaag Is Morgen Gisteren’… opschalen van jouw bedrijf heeft alles te maken met de volgende 4 thema’s : Leiderschap, Organisatie, Gedrag en Veranderen. Het boek leest als een trein. Het zal je helpen orde te scheppen en richting te geven in het opschalen van jouw bedrijf.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.