Marketing

Het internet ontstond in 1969 vanuit een militair netwerk. In 1988 werd Nederland als 2e land in de wereld aangesloten op het wereld wijde web. Inmiddels maakt meer dan 97% van alle Nederlanders gebruik van internet. Online business en online marketing wordt daarom steeds belangrijker. De totale online omzet in 2019 was € 25,8 miljard en de verwachting is dat dit cijfer alleen nog maar zal stijgen de aankomende jaren.

Als consumenten zijn we al jaren gewend aan het feit dat bijna alles online verloopt. Van het afsluiten van je hypotheek en het regelen van je bankzaken tot het doen van je wekelijkse boodschappen en het shoppen van je kleding. Maar zakelijk……. B2B zien we nog helaas dat veel bedrijven moeite hebben om online goed vindbaar te zijn en hun propositie en toegevoegde waarde online goed kenbaar te maken. Een website of webshop is inmiddels niet meer iets ‘extra’s’ wat je erbij doet, maar zou een volwaardig onderdeel van je strategie moeten zijn.

Marketing in een digitale wereld

Online marketing

Je zou online marketing, ook wel digital marketing genoemd kunnen zien als een cirkel. Steeds meer ondernemers beginnen het belang en de noodzaak van online marketing in te zien. Kosten nog moeite worden gespaard om een geweldige website te laten ontwikkelen. De hele huisstijl gaat op de schop en krijgt een nieuwe moderne uitstraling. Google ads wordt ingezet voor veel, heel veel geld. Ze bloggen en schrijven teksten en nieuwsbrieven en posten berichten en leuke filmpjes op social media. En toch levert online marketing geen aantoonbare bijdrage aan de omzet van de onderneming. Hoe kan dat? Simpelweg omdat de cirkel niet rond is.

Je kunt niet een ‘beetje’ online marketing doen. Zolang de cirkel niet rond is, gebeurt er eigenlijk niet veel. Kostbare investeringen verdampen zonder aantoonbaar effect. Laat staan dat het omzet genereert door opdrachten.

Wat er ontbreekt is kennis van zaken en een continue inzet van expertise. Deskundigheid die structureel werkt om onder de ‘motorkap’ van jouw website aan de technische onderdelen te sleutelen. Jouw website te optimaliseren met de juiste zoekwoorden, structuren en content. Professionals die structureel testen, meten en zorgen dat cruciale online marketing parameters stijgen. Pas dan hebben al die investeringen in tijd en geld zin. Pas dan zal elke marketing euro een meerwaarde aan rendement opleveren. En pas dan gaat je bedrijf groeien in omzet en winst door effectieve online marketing met voorspelbare en gegarandeerde resultaten.

“Ignoring online marketing is like opening a business but not telling anyone.” – Anonymous

SEO – Search Engine Optimization

Gevonden worden is online misschien wel het allerbelangrijkste. Het begint allemaal met zoveel mogelijk bezoekers op je website of webshop te trekken! Vergelijk het maar met een fysieke winkelstraat…. als niemand naar de stad komt en de moeite neemt om de deur uit te gaan krijg je geen bezoekers in je winkel. Datzelfde geldt voor online bedrijven! Je moet gevonden worden en mensen moeten de moeite nemen om naar je digitale winkel/etalage te komen.

SEO

Hoe doe je dat? Gevonden worden op het internet noemen we SEO. Oftewel, zoekmachine optimalisatie. In hoeverre komt jouw bedrijf naar voren als je iets zoekt in die wereldwijde zoekmachines? De voornaamste zoekmachine die wij massaal gebruiken is Google. Zowel de gewone zoekmachine als YouTube die beiden miljarden zoekopdrachten per dag verwerken van mensen die op zoek zijn….. op zoek naar een product en/of dienst.

SEO is een verzamelnaam voor alle processen die bijdragen aan het organisch (op een natuurlijke manier) hoog scoren van een webpagina in zoekmachines. Want gevonden worden door je klanten op zoekwoorden gaat niet vanzelf of automatisch. De term “organische resultaten” heeft betrekking op de pagina’s van jouw website die hoog scoren op basis van relevantie. En niet omdat je heel veel geld uit geeft aan een bedrijf achter de zoekmachine. Door effectief gebruik te maken van SEO technieken is het mogelijk om veel meer bezoekers te trekken naar jouw gewenste webpagina’s. En bezoekers zijn jouw potentiële klanten van morgen.

Waarom wil je online goed vindbaar zijn?

De helft van alle Nederlanders zoekt online naar bedrijfsinformatie
Van die Nederlanders zoekt 98% via Google of andere zoekmachines
Er liggen veel kansen – 57% van alle MKB bedrijven heeft haar website niet geoptimaliseerd
Mis niet de boot – 43% heeft dit dus wel al goed voor elkaar!
Online vindbaarheid hoeft niet duur te zijn – Traditioneel drukwerk is vaak duurder
De online consument bezoekt ook jouw zakelijke website en is gewend aan deze online ontwikkelingen.

Bekijk hieronder het filmpje van Google, hoe Google Search werkt:

Organisch gevonden worden

Als je online vindbaarheid wilt vergroten, moet de focus liggen op organische bezoekers. Dit zijn bezoekers die door middel van hun zoekopdracht in Google vanzelf bij jouw webpagina terecht gaan komen. Deze organische bezoekers hebben een aantal belangrijke eigenschappen en voordelen:

  • Organisch verkeer heeft gemiddeld genomen een hoger conversiepercentage dan andere kanalen.
  • Een groot organisch bereik is complexer om te realiseren dan betaald bereik. In principe kan iedereen betaalde kanalen inzetten en direct resultaat boeken. De concurrentie op betaalde kanalen is daarmee (nog) groter dan organisch. Als je het organisch goed aanpakt kan dit een groot concurrentievoordeel opleveren.
  • Als je op belangrijke en populaire termen bovenaan staat in Google, zullen bedrijven sneller met je willen samenwerken. Dit straalt vertrouwen uit.
  • Door goede organische resultaten kan zelfs het adverteren goedkoper worden en kan je beter ranken met een advertentie voor lagere kosten. Zo is het in Adwords bijv. zo dat wanneer je organisch goed rankt op een term, dit zorgt dat een CPC lager is dan normaal. Hierdoor kan je met een lagere CPC hoger staan dan een concurrent die een hogere CPC betaalt.
  • Organisch ranken draagt bij aan branding en naamsbekendheid. Zodra je merknaam (met je USP’s en propositie) regelmatig verschijnt, of ze nu klikken of niet, zorgt dat voor herkenbaarheid, naamsbekendheid en de mogelijkheid om je merk te branden.
  • Veel zaken die je aanpakt om organisch goed te ranken, hebben ook een positieve invloed op de gebruikersbeleving (UX) en conversie. Het heeft dus een (veel) groter effect dan alleen organisch bereik, het mes snijdt dus aan 2 kanten.
  • Zodra je stopt met adverteren zakt een groot deel van de traffic en daarmee je omzet, wat overblijft is de bestaande/terugkerende klanten die je kan targetten. Echter, indien je organisch bereik hebt zal deze niet (zomaar) inzakken, dit is een lange termijn resultaat.
  • Uiteraard zal je indien de markt of Google verandert, of je concurrenten grote stappen zetten, actief moeten blijven. Maar dit is een heel andere verhouding dan bij adverteren en een heel andere termijn. Hiermee bepaalt organisch bereik ook een groot deel van je marktwaarde, wat bijv. voor verkoop belangrijk is.

De 4 cruciale aspecten van SEO

Het SEO principe draait eigenlijk om 4 belangrijke aspecten;

1. Techniek

Met techniek bedoelen we dat de ‘code’ en ‘programmatuur’ van de website op orde moet zijn. De motor die onder de motorkap ligt moet goed draaien. Het gaat hierbij om hoe de website presteert, hoe snel deze is en of alles goed wordt verwerkt.

2. UX

Dit noemen we de User Experience. Oftewel, hoe ervaart de klant zijn bezoek aan jouw website. Klikken ze gelijk weg of blijven ze een tijdje? Is het online opdracht geven makkelijk of lopen ze hier in vast? Vinden ze makkelijk de weg? Of loopt men vast in hun zoektocht?

SEO
Linkbuilding

3. Linkbuilding

Met alleen een mooie website ben je nog niet klaar. Je kan een goede website hebben met de juiste producten, inspirerende content, goede prijs of juiste UX.. Maar als er in de buitenwereld niet over je wordt gesproken, zal Google je website niet als relevant beschouwen. In marketing taal noemen we dit backlinks. Dit zijn de externe websites die een link hebben naar jouw website. Hoe meer domeinen een link hebben naar jouw website, hoe relevanter en waardevoller de pagina wordt. Hier kunnen we een onderscheid maken in externe en interne links.

Externe links
Dit zijn de externe domeinen, dus andere organisaties/partijen, die iets over jouw organisatie zeggen op hun website. Dit kan een referentie zijn, een link naar een product of een share van een artikel. Hoe relevanter deze link of een link van een krachtige speler in de markt, hoe meer waarde dit toevoegt aan de posities.

Interne links
Naast backlinks is het ook belangrijk om op je eigen website een goede linkbuilding strategie te hebben. Er moet een duidelijke en logische samenhang zijn tussen al je pagina’s. Elke pagina zal op een andere zoekwoord scoren, maar door alle pagina’s op een logische manier met elkaar te linken versterk je dit.

“Google only loves you when everyone else loves you first.” – Wendy Piersall

4. Content

Het creëren van goede content is het allerbelangrijkste om relevant gevonden te worden door Google. Je moet de juiste teksten on-site & off-site maken om je bezoekers te informeren en te inspireren. De noodzakelijke content zoals Productpagina’s, Categoriepagina’s & Inspiratiepagina’s moeten op orde zijn. Daarnaast kun je enorm scoren door middel van een blog, nieuwsberichten, downloads, beelden en filmpjes. Zorg voor dagelijks/ wekelijks nieuwe aanvoer van de juiste content met de juiste zoekwoorden en je online vindbaarheid zal stijgen. Dat is een natuurwet in online marketing.

Meer informatie?
Wil je graag meer weten over Online Marketing of vrijblijvend advies? Neem contact met ons op!

Vraag gratis informatie aan

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte!