Onboarding

Onboarding, oftewel een nieuwe medewerker begeleiden vanaf de werving tot het moment dat diegene ingewerkt is. Vaak komt het nog voor dat een nieuwe medewerker na het sollicitatie- en arbeidsvoorwaardengesprek niks meer hoort tot de eerste werkdag. Op een eerste werkdag komt er veel op een nieuwe medewerker af. Je leert collega’s kennen, je maakt kennis met de werkzaamheden, je hebt eerste contacten met klanten, je leert wat de regels binnen de organisatie zijn en proeft hoe de cultuur van een organisatie is. Een goede onboarding is daarom voor iedere organisatie van belang. Medewerkers worden daarmee zo snel mogelijk ingestroomd in hun functie en zo voorkom je onnodige uitstroom.

Een eenduidig Nederlands begrip is er nog niet voor onboarding. Op deze pagina leggen wij je uit wat onboarding precies is, wat het belang is van onboarding en wat ZAKENWIJZER voor jou kan betekenen.

Wat is onboarding?

De nieuwe medewerker wordt geworven en dan begint de onboarding. Dit is het eerste moment dat de medewerker echt in contact komt met de organisatie. Zodra de nieuwe medewerker is aangenomen, kan het nog even duren voordat diegene begint met werken, maar ook die tussentijd is cruciaal. In deze tussentijd kan je een nieuwe medewerker namelijk al binden aan de organisatie, waardoor je meer bevlogen medewerkers krijgt.

De betekenis van onboarding is dus het eerste succes tot een vruchtbare samenwerking. Ten eerste maak je al kennis met de organisatie, waarna je je daarna wegwijs maakt in de manier van werken van de organisatie. Elk moment die de nieuwe medewerker als nieuw ervaart in de beginfase, is van belang voor zijn of haar succes.

Onboarding bestaat uit praktische zaken en uit een leerproces. Praktische zaken die tijdens onboarding geregeld moeten zijn, zijn bijvoorbeeld dat een nieuwe medewerker weet wat de werkplek is, hoe de systemen werken en waar je een kop koffie kan halen. Het leerproces is het grootste deel van het onboarding proces. Je wordt als nieuwe medewerker echt wegwijs gemaakt in de gehele organisatie. De missie, visie, kernwaarden en cultuur van de organisatie gaan echt leven bij deze nieuwe medewerker.

Het belang van onboarding

En dat de missie, visie, kernwaarden en cultuur gaat leven bij zo’n nieuwe medewerker, zorgt voor een betrokken en productieve medewerker. Dit zorgt er voor dat een medewerker minder snel de organisatie zal verlaten en daarmee wordt de uitstroom van een organisatie beperkt.

Hiernaast zorgt onboarding voor minder kosten. Als jij een medewerker snel kan binden aan jouw organisatie, dan zal deze dus minder snel de organisatie verlaten. Dit zorgt ervoor dat jij niet opnieuw het werving en selectie proces hoeft op te zetten, wat deze kosten spaart.

Verder is de nieuwe medewerker sneller geïntegreerd in zijn of haar rol, wat maakt dat de nieuwe medewerker beter functioneert. Tenslotte ervaart een nieuwe medewerker meer geluk. Alles is goed geregeld en daardoor ervaren zij minder stres.

Wat kan ZAKENWIJZER betekenen?

Eerst een aantal tips voor een succesvolle onboarding:

  1. Onboarding heeft geen vaste duur. Het kan zijn dat de nieuwe medewerker binnen drie maanden op zijn plek zit, maar dit kan ook een jaar duren. Plak er dus geen tijdsbestek aan vast.
  2. De eerste indruk is altijd belangrijk. Daarom begint onboarding al voor de eerste werkdag. Zorg er daarom voor dat de eerste indruk van een nieuwe medewerker altijd goed is.
  3. Maak binnen waar wat je naar buiten brengt. Zodra de verwachtingen van een nieuwe medewerker niet overeenkomen met de realiteit, is de kans alleen maar groter dat de nieuwe medewerker de organisatie wél snel verlaat.

Het onboardingsproces bestaat minimaal uit de vijf C’s.

  1. Compliance

De basisregels van een organisatie die een nieuwe medewerker moet weten. Dit kan je kenbaar maken door het personeelshandboek uit te delen en door te nemen met de nieuwe medewerker.

  1. Clarification

Voor de nieuwe medewerker moet het duidelijk zijn wat er van hem wordt verwacht en welke rol hij of zij moet innemen in de nieuwe functie.

  1. Culture

Maak de missie, visie en waarden van een organisatie bekend bij de nieuwe medewerker.

  1. Connection

Voor een nieuwe medewerker is het van belang dat zij worden gestimuleerd een netwerk op te bouwen. Ze moeten de structuur van de organisatie kennen, zodat zij weten bij welke collega ze terecht kunnen. Dit zorgt bijvoorbeeld weer voor efficiënt werken.

  1. Check back

Zodra de onboarding, en daarmee de inwerkperiode, is afgelopen, is het handig om te evalueren. Hebben wij echt waargemaakt wat we naar buiten brengen? Dit is waardevol en eventuele feedback kan meegenomen worden bij de volgende nieuwe medewerker.

Bovenstaande tips en 5C’s zijn belangrijk om mee te nemen tijdens het onboardingproces. Mocht je hier hulp bij nodig hebben? ZAKENWIJZER kan jou ondersteunen in het opstellen van een onboardingsprogramma en kan jou daarmee helpen jouw organisatie gezonder te maken.

Meer weten?
Neem contact met ons op via 088- 505 6000 of mail ons!

New call-to-action