Is een mooie website laten bouwen goed genoeg?

Commercieelwebsite laten bouwen

Veel mensen denken dat het laten bouwen van een website en online marketing hetzelfde is. Het doel is voor jou misschien hetzelfde, je wilt gevonden worden met een ‘mooie website’. Maar ik kan je vertellen dat hier een groot verschil in zit. Een mooie website hoeft niet altijd SEO technisch goed te zijn, maar een ‘lelijke’ website kan wel goed vindbaar zijn door mensen. Benieuwd waarom? Je leest het in dit blog.

Website laten bouwen en beheren

Tegenwoordig hebben bijna alle bedrijven en organisaties een website. Dit is ook onmisbaar, vooral in deze tijd waarin we steeds meer online zijn. We zoeken al onze informatie online op en de percentages van online aankopen blijven stijgen. Zichtbaar zijn op het internet is dus van groot belang.
Juist om die redenen kiezen veel ondernemers ervoor om een website te laten bouwen die er meestal ook tof uit ziet. Aan de buitenkant tenminste. De binnenkant daarentegen klopt niet altijd even goed, want websitebouwers zijn niet altijd marketeers. Maar andersom weten online marketeers ook vaak niet veel van websites bouwen.

Het bouwen van een website en het toepassen van online marketing zijn namelijk twee hele verschillende activiteiten. De een heeft alle verstand van programmeren, coderen en bouwen. De ander weet alles over SEO en tips om een website sneller vindbaar te maken. En juist de combinatie van deze twee is goud waard.

Onderhoud van je website

Je kan een nog zo goed en mooi uitziende website hebben, maar als deze aan de achterkant niet klopt heb je er nog niks aan. Het komt vaak genoeg voor dat er een website is gebouwd, maar vervolgens niets meer mee is gedaan. Onderhoud is namelijk net zo belangrijk als het bouwen. Dit is niet altijd de verantwoordelijkheid van een websitebouwer, tenminste niet als je dat niet overlegt.

Websites moeten namelijk eens in de zoveel tijd goed onderhouden worden en eigenlijk altijd up-to-date zijn. In het geval dit niet gebeurt, gaat je website op een gegeven moment crashen. Denk hierbij aan je smartphone. Je krijgt eens in de zoveel tijd een systeemupdate. Je kunt dit natuurlijk uitstellen, maar op een gegeven moment werkt je telefoon niet meer als eerst. Het systeem verouderd, waardoor ook apps niet meer goed kunnen functioneren op het oude systeem. Je kunt niet de nieuwste apps op een oud systeem gebruiken.

Een website werkt dus net zo. Ook die moet regelmatig geüpdate en onderhouden worden. Maak hier dus goede afspraken over met de websitebouwer, wie gaat dat in de gaten houden? Jij zelf of hun? Zit dat in het pakket? Overleg dit goed, vooral als je achteraf geen puin wilt ruimen.

404 error

Waarom is de samenwerking zo belangrijk?

De combinatie van een online marketeer en websitebouwer is dus enorm belangrijk. Deze twee partijen kunnen elkaar namelijk goed aanvullen. De online marketeer houdt regelmatig cijfers en gegevens van jouw website in de gaten en op het moment dat er iets fout gaat trekken zij aan de bel. Dit zijn meestal ook zaken die je met het blote oog niet ziet. Denk bijvoorbeeld aan:

  • 404 error pagina’s, lijken onschuldig maar leveren grote problemen op
  • Te grote afbeeldingen, negatieve invloed op de snelheid
  • Interne linkjes die ‘gebroken’ zijn (dus niet meer bestaan door 404 pagina’s)
  • Serverfouten
  • Performance
  • Etc. etc.

De online marketeer weet dus precies op welke punten hij of zij moet letten en wanneer de websitebouwer ingeschakeld moet worden. Meestal kunnen ze dit zelf oplossen, maar af en toe moet er iets in de code aangepast worden. Dat is waar de websitebouwer weer ‘in the picture’ komt en de samenwerking van groot belang is. Hij of zij houdt namelijk alle techniek in de gaten en zorgt dat de website te allen tijde beheerd wordt.

Online marketing uitbesteden

Voor mensen die niet veel verstand hebben van online marketing kan dit een lastig verhaal zijn en dat is begrijpelijk! Dat is ook waar veel bedrijven de mist in gaan. Ondernemers moeten ook gewoon doen waar zij goed in zijn; ondernemen.

Als je een MKB-bedrijf of ondernemer bent heb je niet altijd een (online) marketingafdeling. Dit doe je dan zelf of laat je doen door iemand anders. Zaken als online marketing kun je namelijk ook goed uitbesteden. De partij die dit voor jou doet, heeft hier alle verstand van én houden alles voor jou in de gaten. Zo weet je zeker dat je website er aan de buitenkant goed uit ziet en aan de binnenkant goed werkt.

Wil jij weten hoe jouw website er onder de motorkap uit ziet? Vraag een gratis scan aan en ontvang advies:

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.