Arbowet

De Arbowet, ook wel Arbeidsomstandighedenwet genoemd, is van toepassing op alle werkgevers en werknemers in Nederland. Voor zowel de werkgever als de werknemer gelden wettelijke verplichtingen. Uiteraard begrijpen wij dat je niet alles zelf kunt weten. Veel bedrijven zoeken dan ook een arbodienst die proactief meedenkt en het waar nodig overneemt.

Wat is de Arbowet?

In de Arbowet zijn regels opgenomen voor werkgevers en werknemers gericht op de gezondheid en veiligheid van werknemers. Dit is verplicht voor alle organisaties waarin arbeid wordt verricht. Als werkgever ben je dus verantwoordelijk voor de gezondheid en veiligheid van je medewerkers. Dit verschilt natuurlijk ook per branche en organisatie, maar het gaat erom dat medewerkers veilig en gezond kunnen werken. De arbeidsomstandigheden moeten dus goed gewaarborgd worden.

De inrichting van de werkplekken, werkomstandigheden of gebruikte middelen zijn hier een voorbeeld van. Hier kan een plan voor worden gemaakt samen met je arbodienst, aan de hand van de RI&E. Ook is de psychische gezondheid van je medewerkers belangrijk. Als werkgever moet je hier ook rekening mee houden en dit kan je doen door bijv. een vertrouwenspersoon in te zetten. Heb je hulp nodig met het uitvoeren van de regels in de arbowet? Een goede arbodienst kan jouw hiermee helpen.

Wil je zo veel mogelijk in eigen beheer doen of compleet uit handen geven aan je arbodienst? Bij ZAKENWIJZER kan dit allebei. Onze arbodienst voldoet aan alle eisen die de Arbowet stelt. Zo beschikken wij o.a. over gecertificeerde bedrijfsartsen en andere specialisten die nodig zijn in het kader van de Wet Verbetering Poortwachter. Het is belangrijk om de alle stappen volgens de wet te volgen om een zo goed mogelijke re-integratie te bieden.

Arbo checklist

Wil je weten of je Arbodienst goed geregeld is en aan alle wettelijke eisen voldoet? Wij hebben een checklist ontwikkeld waarin onder elkaar staat weergegeven aan welke eisen een goed arbobeleid moet voldoen.
Download gratis onze checklist

Arbowet verplichtingen werkgever

Er zijn een aantal verplichtingen waar werkgevers zich aan moeten houden volgens de arbowet. Het aanstellen van een preventiemedewerker en een vertrouwenspersoon is hier een voorbeeld van.

Preventiemedewerker

Volgens de Arbowet is elk bedrijf met werknemers verplicht een preventiemedewerker aan te stellen. Als je een bedrijf hebt met minder dan 25 werknemers mag de werkgever deze taak zelf op zich nemen. Heb je meer werknemers dan moet het een ander persoon zijn. Het hoeft overigens geen extern persoon te zijn. Wanneer je als werknemer deze functie krijgt toebedeeld kun je de cursus preventiemedewerker volgen. Met deze cursus weet je in 1 middag wat er precies van je verwacht wordt en krijg je de belangrijkste basiskennis aangereikt om hier vervolgens zelf mee aan de slag te gaan. Meer informatie over de cursus preventiemedewerker vind je hier.

Vertrouwenspersoon

In artikel 4 van de Arbowet staat dat elke organisatie een verplicht beleid moet hebben op het gebied van seksuele intimidatie, agressie en geweld. Daarom moet er in elk bedrijf een vertrouwenspersoon worden aangesteld. Om goed te weten hoe je als vertrouwenspersoon in een bepaalde situatie moet handelen is het raadzaam om de cursus vertrouwenspersoon te volgen. Informatie over deze cursus van 2 dagdelen vind je hier.

Hand die een symbolische reeks van verzuim doorbreekt

Risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E)

Op grond van de Arbowet zijn alle bedrijven en instellingen verplicht een Risico-Inventarisatie en –Evaluatie (RI&E) uit te voeren. In artikel 5 van de Arbowet staat dat elk bedrijf een arbeidsomstandighedenbeleid moet voeren dat gebaseerd is op de resultaten van de RI&E. De doelstelling van deze RI&E bij gaat echter verder dan het voldoen aan de Arbowet. Een goede RI&E geeft handvatten om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Dit kan een gunstig effect hebben op het verzuim en werkplezier.

Wil je meer weten over de overige verplichtingen? Neem contact met ons op!

Gezondheid & Vitaliteit en het 3-stappenplan

Gezondheid en vitaliteitsprogramma’s helpen medewerkers hun gezondheids- en levensstijlgewoonten beter te begrijpen. Daarnaast biedt het de nodige hulpmiddelen om gezondere gewoonten te ontwikkelen, wat leidt tot een betere gezondheid op de werkplek. Het lijdt geen twijfel dat we in buitengewone tijden leven. De COVID-19-pandemie heeft niet alleen de manier waarop we ons dagelijks leven leiden…

Leer hoe je weer plezier kunt hebben.

Het is de hoogste tijd om opnieuw te leren hoe je plezier kunt hebben, zegt geluksprofessor Laurie Santos. Een bewuste beslissing om meer vreugde in ons leven te brengen, kan zowel lichaam als geest stimuleren Na anderhalf jaar van verlies, ziekte en stress als gevolg van de pandemie, is de burn-out hoog en het moreel…

Gezond worden en blijven doe je stap voor stap.

Met 7.000 stappen per dag kan het risico op hartaandoeningen en vroegtijdige sterfte bij volwassenen van middelbare leeftijd drastisch verminderen. Die 7.000 stappen per dag kan de bloedvaten van een persoon gezond houden en het risico op vroegtijdig overlijden tot 70 procent verminderen, concludeert een nieuwe studie. De bevindingen van onderzoekers uit de Verenigde Staten…

Relevante trainingen:

Verzuimmanagement

Duurzame Inzetbaarheid

Veelgestelde vragen:

Is een Arbodienst wettelijk verplicht?

Ja, het werken met een arbodienst is verplicht. Werkgevers zijn verplicht ervoor te zorgen dat hun werknemers veilig en gezond kunnen werken. Wat dit precies betekent staat in de Arbowet, het Arbobesluit en de Arboregeling. Om deze wetten nauwkeurig na te leven moet iedere werkgever een arbobeleid voeren.

Vragen?

Voor meer informatie kun je ook contact met ons opnemen door te bellen of te e-mailen.

Vraag gratis informatie aan

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en blijf op de hoogte!