Wat is de rol van een Arbeidshygiënist?

Arbodienstarbeidshygiënist

De veiligheid en gezondheid van medewerkers spelen een belangrijke rol in de bedrijfswereld. Wij geloven er namelijk echt in dat deze aspecten een positievere invloed hebben op je bedrijf. Dat maakt de arbeidshygiënist om die redenen daarom ook onmisbaar. Maar wat houdt hun rol precies in en wat doen zij eigenlijk? We leggen het je uit in onze blog.

Een veilige werkomgeving

Een arbeidshygiënist is een professional die deskundig is op het gebied van arbeidsomstandigheden en zorgt voor een veilige en gezonde werkomgeving. Hij of zij kan in opdracht van een arbodienst verschillende onderzoeken uitvoeren en het bedrijf advies geven. Hieronder hebben we enkele onderdelen uitgelicht:

  1. Risico-inventarisatie en evaluatie

Iedere organisatie die meer dan 40 uur per week medewerkers voor zich heeft werken, is verplicht een risico-inventarisatie en -evaluatie (RI&E) op te stellen. Dit is een nulmeting op het gebied van arbobeleid, veiligheid, gezondheid en psychosociale werkbelasting (o.a. werkdruk en ongewenst gedrag). Het doel van deze RI&E is het opstellen van een plan van aanpak om de arbeidsomstandigheden binnen de organisatie op een gestructureerde wijze te verbeteren.

Het voor organisaties opstellen van deze RI&E en het toetsen hiervan (als deze door een bedrijf zelf is opgesteld), is een van de belangrijkste taken van een arbeidshygiënist. Deze taak voert de arbeidshygiënist vaak samen met andere deskundigen uit, zoals de hogere veiligheidskundige en de arbeids- en organisatie deskundige.

  1. Gevaarlijke stoffen en biologische agentia

Een andere belangrijk taak van de arbeidshygiënist is het adviseren over het veilig werken met gevaarlijke stoffen en biologische agentia (denk aan bacteriën, virussen, schimmels e.d. of niet levende materialen van een biologische afkomst).

De arbeidshygiënist kan bijvoorbeeld:

  • metingen uitvoeren naar gevaarlijke stoffen of biologische agentia;
  • schattingen doen naar de blootstelling;
  • adviseren over maatregelen om de blootstelling te verlagen;
  • voorlichting geven over de risico’s en de te nemen maatregelen.
  1. Ergonomie en fysieke belasting

Een ander belangrijk aandachtsgebied, is ergonomie.

De arbeidshygiënisten onderzoekt de fysieke belasting die werknemers ervaren en adviseert over maatregelen om de fysieke belasting door herhaalde bewegingen, verkeerde houdingen of onjuist gebruik van apparatuur te verminderen. Ook kan de arbeidshygiënist adviseren over het ontwerpen van werkplekken en werkmethoden.

  1. Schadelijk en hinderlijk geluid

Blootstelling aan hinderlijk geluid kan leiden tot concentratieproblemen en productiviteitsverlies. De blootstelling aan schadelijk geluid op de werkplek kan leiden tot gehoorbeschadiging.

De arbeidshygiënist voert geluidsmetingen uit en adviseert over geluidsbeheersingsprogramma’s om werknemers te beschermen tegen hinderlijk of schadelijk geluid. In dit programma wordt o.a. opgenomen:

  • Maatregelen om het ontstaan en de overdracht van geluid te voorkomen of te beperken
  • Het gebruik van gehoorbescherming
  • Het aanbieden van gehoortesten
  • Aanbieden van voorlichting aan medewerkers
  1. Overige arbo aspecten

Tot slot kan de arbeidshygiënist organisaties ook adviseren over andere arbo aspecten zoals:

  • Trillingen
  • Straling
  • Kwetsbare groepen medewerkers (zwangere medewerksters, medewerksters die borstvoeding geven, jeugdige medewerkers (jonger dan 18 jaar) e.d.
  • Het aanbieden van keuringen zoals PAGO’s of PMO’s (in samenwerking met de bedrijfsarts)

De Arbeidshygiënist inzetten via je arbodienst

De rol van een arbeidshygiënist is essentieel voor het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van werknemers op de werkplek. Hij of zij helpt bij het opstellen of toetsen van de RI&E. Verder helpt deze bij het in kaart brengen, beoordelen en beheersen van diverse risico’s, zoals gevaarlijke stoffen, biologische agentia, fysieke belasting en schadelijk of hinderlijk geluid. Door de expertise dragen ze bij aan het creëren van gezonde werkomgevingen, een langdurige inzet van medewerkers en het voorkomen van gezondheidsproblemen bij werknemers.

Het investeren in arbeidshygiëne is niet alleen wettelijk verplicht, maar ook een ethische verantwoordelijkheid voor werkgevers om de veiligheid en gezondheid van werknemers te waarborgen.

Nieuwsgierig geworden? Neem contact met ons op voor meer informatie.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.