Is herhalen de heilige graal van gedragsverandering voor jou?

Workshop Je bent wat je eet

Zijn je goede voornemens al op? Als je ze al had natuurlijk. Die ‘goede voornemens’ heeft sommigen van ons al zo vaak gefrustreerd dat we ze ons niet eens meer voornemen. Het aanleren van goede gewoontes is nu eenmaal een crime. Onze grootste fout is misschien wel dat we hier gewoon te makkelijk over denken. Goede voornemens als vaker sporten en gezonder eten lijken op zich haalbaar. Maar iets ‘willen’ is kennelijk nog geen ‘doen’. O ja.. die eerste weken van het jaar lukt nog wel. Maar elke sportschool en diëtist kunnen je haarfijn vertellen dat binnen twee maanden de meeste afhaken. Verandermanagement gaat vooral over het veranderen van jezelf. En dat valt nog niet mee.

Een recent onderzoek van wetenschapper Dr. Elliot Ludvig (Universiteit Warwick) is daarom wel verassend te noemen. Hij stelt dat bij het aanleren van gezonde gewoontes het meer gaat om doorzetten, dan om het willen. Dus doorgaan zou wel eens belangrijker kunnen zijn dan onze persoonlijke wil. Psychologen breken al jaren hun hoofd over de vraag hoe belangrijk de persoonlijke wil nu eigenlijk is bij veranderen.

Of dat juist andere factoren dominant zijn.  Dr. Elliot Ludvig: “Ons onderzoek toont aan dat simpele herhaling kan leiden tot de typen gewoonten die we zien bij mensen en dieren. Deze studie duidt erop dat gewoontes een product zijn van onze eerdere acties en dus op zichzelf niet het resultaat zijn van wat we willen. Door in sommige situaties onze verlangens zo vaak te herhalen dat ze een gewoonte worden krijgen we de beste uitkomst”. Dus niet iets echt ‘willen’ of ‘iets leuk vinden’ is de verschil maker, maar gewoon doen en herhalen is de route voor duurzame verandering.

Ben Tiggelaar is onze bekendste Nederlandse gedragswetenschapper. Al jaren probeert hij te doorgronden hoe gedragsverandering werkt. Als geen ander weet hij hoe lastig het is om echt gedragsveranderingen te integreren in je persoonlijk leven. Hij heeft nog 3 tips voor je die jou misschien helpen je persoonlijke veranderingen in het juiste perspectief te plaatsen:

 

1- In één keer slagen komt bijna niet voor
Echte belangrijke veranderingen gaan met vallen en opstaan. Dingen lukken nu eenmaal niet vaak in één keer. Onderzoek van het Amerikaanse Centers for Disease Control and Prevention, stelt dat  rokers ergens tussen de 8 en 11 keer zijn gestopt voor ze duurzaam rookvrij waren. Laten we dus wat realistischer zijn met het stellen onze veranderdoelen.

2- Veranderen is een leerproces

In het boek Dromen Durven Doen gebruikt Ben Tiggelaar de volgende vergelijking… Als je thuis de trap op loopt en je struikelt over een tree die los zit, dan blijf je toch niet de rest van je leven op de benedenverdieping? Nee, je kijkt de volgende keer gewoon extra goed uit bij die éne tree. Veranderen gaat niet over slagen of falen. Het is vooral doen en uitproberen, evalueren en bijsturen.

3-  Vorderingen bijhouden.

Het noteren en vastleggen van je vorderingen is een bewezen hulpmiddel. Maar niet alleen je vorderingen, maar ook je leerpunten. ‘Wat en waar ging het mis, wat heb ik hiervan geleerd en hoe doe ik het in het vervolg anders’.

 

Echte veranderingen zijn duurzaam. Het woord zegt het al. Dat duurt dus even. Quick fix in veranderen bestaat niet. Dus alleen in januari en februari je goede voornemens in duurzame veranderingen omzetten gaat bijna niemand lukken. Dus komaan… want doorgaan = veranderen!

Peter de Heer -

 

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-505 6000 of vraag gratis en vrijblijvend informatie aan via de groene button!

Vraag gratis informatie aan

 


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag gratis informatie aan
Meer weten over dit onderwerp? Vul onderstaand formulier in en ontvang vrijblijvend meer informatie.

Naam *

Bedrijfsnaam *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Opmerkingen

X