10 adviezen om gezond te blijven in de online wereld

ArbodienstMijn gezondheid online

Nu onze leefwerelden vaak kleiner zijn door allerlei beperkingen en maatregelen, neemt ons gebruik van de online wereld juist toe. Fijn natuurlijk dat we beschikken over die technische mogelijkheden. Maar hebben we nog de leiding over ons gebruik en zijn we ons bewust van de effecten op je mentale gezondheid?

In de afgelopen twee decennia is de technologie heel snel gegaan. De toegankelijkheid ervan nog sneller. Het internet is mainstream geworden, smartphones zijn de norm en sociale media zijn een populaire manier om verbinding te maken met wie je en waar je maar wilt. Dat zijn best veel veranderingen in een relatieve korte tijd. Daarom is het ook helemaal niet raar als je dagen hebt dat al die informatiestromen je teveel worden.

Het is moeilijker geworden om de om ons heen grijpende en overal aanwezige online wereld uit te schakelen. Voor menigeen is het kennelijk al heel moeilijk om je respectvol te gedragen achter je toetsenbord. Het is soms een hele uitdaging om gebalanceerd om te gaan met de destructieve en vernietigende kritiek die soms van volslagen vreemden komt. En zouden we ons ook niet eens de vraag moeten stellen waarom we zo’n onbedwingbare drang voelen zoveel mogelijk likes te willen? Zal ik meer of minder posten? Wat moet ik zeggen? Is die foto goed genoeg? Zie ik er goed uit? Waarom heeft zij meer likes en volgers? Voor sommigen voelt de online wereld als een fuik waar we in gelopen zijn en niet meer uit wegkomen. Kijk daarom eens naar de volgende adviezen.

Adviezen voor een verbeterde online gezondheid.

 

1. Vergeet nooit: de online wereld is niet de echte wereld.

We kijken naar de wereld en levens van mensen in beeld en tekst maar het is allemaal behoorlijk subjectief. Het is het beste wat we van onszelf kwijt willen. En dat is maar één stukje van al die mensen levens. Achter elk account zit een mensenleven die net als jij met uitdagingen te dealen heeft die niet altijd mooi genoeg zijn om te delen.

 2. Begin en eindig je dag offline

Je dag offline beginnen zorgt ervoor dat jij eerst even in verbinding kan komen met jezelf in plaats met de online buitenwereld. Start met jouw eigen waardevolle echte wereld. Neem even tijd voor en geef aandacht aan je partner, kinderen etc. Neem tijd voor jezelf, sport, mediteer, lees wat of hou een dagboek bij. Maar begin in de echte wereld. En eindig er mee. Aan het eind van de dag uitchecken en weer landen in jouw bestaande echte wereld die jouw aandacht nodig heeft en die ook echte en persoonlijke aandacht voor jou hebben. Prima voorbereiding voor een goede nachtrust trouwens.

3. Ga niet om met trollen en idioten

Hoe meer je in contact staat met de online wereld, hoe meer trollen en idioten je tegen komt.  Het is het zwarte en intens negatieve deel van deze wereld en kan daarom ook een negatieve effect hebben op je mentale gezondheid. Ban ze uit je online leven. Negeer ze, gooi ze uit je tijdlijnen en blokkeer ze. Deze mensen hebben er genoegen in te kwetsen waar ze maar kunnen. Zoek het positieve en waardevolle wat er juist ook is. Positieve inspirerende mensen en artikelen. Veel waardevolle informatie waar je echt iets mee kan en die je rijker maken.

4. Doe eens aan digitaal ontgiften.

Jij zit aan de knoppen die je ook uit kunt zetten. Tenslotte heb jij de controle over jezelf. Maar als jij het gevoel hebt dat dat aan het verdwijnen is, lijkt het tijd jezelf die controle weer terug te geven. Gewoon eens even – in het weekend bijvoorbeeld – een dag geen sociale media, even niet internetten, geen e-mail. Als zo’n dagje jou bevalt kun je het langer laten duren natuurlijk. Herinner jezelf eraan dat dit over je mentale gezondheid gaat. Je moet je geest rust gunnen om hem gezond en gelukkig te houden.

 5. Beperk hoe lang je online bent.

In tijdblokken werken is zeker aan te bevelen. Geef jezelf een tijdslimiet voor hoe lang je online gaat. Anders kun je gemakkelijk verdwalen in een eindeloze reis van klikken voor meer. Dit zal alleen maar tot frustratie leiden omdat jij je kostbare tijd verspilt met het lezen of scrollen van willekeurige dingen die niet eens voor jou van belang zijn. Je hebt zo ook meer kans op een overdaad aan informatie.

Whitepaper psychisch verzuim

Het is belangrijk dat psychische problematiek die (op het werk) ontstaat vroeg gesignaleerd en besproken wordt. In deze whitepaper staan een paar praktische tips voor het signaleren en bespreken van de psychische klachten.
Download gratis onze whitepaper.

6. Elimineer verveling bij het scrollen.

Scrollen om het scrollen. Het is behoorlijk mistroostige tijdverspilling. En zo voelt het ook. Stoppen. Dit is voor niemand goed. Luister naar muziek. Zet een podcast op. Bekijk een goeie film, een documentaire. Doe iets dat je inspireert of jou verder persoonlijk ontwikkelt.

7. Ga niet online als jij je down voelt.

Als jij je gestrest, angstig of depressief voelt, ga dan niet online. De kans is dan groter dat je mentale gezondheid verslechterd. Je hebt ook meer kans om het nieuws te dramatiseren en last te hebben van gevoelens van hopeloosheid. Bel in plaats daarvan een vriend of familielid. Ga wandelen. Het is oké om je down te voelen; het is een onderdeel van het mens zijn. Vermijd gewoon liever de online wereld in deze tijden.

8. Posten is geen verplichting

Wat je op je website, blog of social media zet, is aan jou. Hoe vaak je iets post is ook aan jou. Het is jouw feed en jij bezit het. Dat betekent dat jij de regels mag verzinnen. Jij bepaalt aan welke gesprekken je wel of niet deelneemt, en welke aanleiding zijn om over te praten, of juist niet. Je mag ermee doen wat je wilt, wanneer je maar wilt. Jij reageert als jij dat wilt. Niemand anders dan alleen jij gaat daarover.

9. Kies voor positieve bijdragen… of post en reageer anders maar niet.

Er is al genoeg negativiteit. En negativiteit jaagt weer meer negativiteit aan. Doe er niet aan mee. Zwijg en ga wat anders doen. Als je iets wilt zeggen laat het iets positiefs zijn. Draag bij aan een positieve online omgeving. Dat is goed voor jou en de rest van deze wereld. We hebben allemaal zo onze meningen. Die delen met elkaar is mooi als we de bedoeling hebben elkaar beter te willen begrijpen, in plaats van elkaar er op aan te vallen. Deze wereld kan wel een beetje meer respect en mededogen gebruiken richting elkaar. Mooi als jij daar een bijdrage aan kan leveren. Je zult merken dat niet alleen die ander daar dankbaar voor is, maar je wordt er zelf een beter mens van.

10. Let op: likes en volgers zijn geen weerspiegeling van je waarde.

We zijn allemaal mensen en uiteindelijk zijn we allemaal gelijk, ondanks de hiërarchische aard van onze samenlevingen. We zijn allemaal goed genoeg zoals we zijn, ongeacht hoe onze feeds op sociale media eruitzien. Uiteindelijk zijn we gewoon allemaal mensen die mooie en minder mooie dingen met ons meedragen. Maar we zijn vooral mensen die andere positieve mensen nodig hebben. Wees positief, over die ander, maar ook over jezelf.

Burn-out coaching

Burn-out Preventie

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.