Generatieverschillen op de werkplek: dit is wat je moet weten

Consultancygeneratieverschillen op de werkplek

Generatieverschillen op de werkvloer komen vaak voor. Een generatie is een groep individuen binnen een bepaalde leeftijdscategorie met gelijkaardige ideeën, attitudes, waarden, enz. Het vertegenwoordigen van verschillende generaties in een werkomgeving is een andere vorm van diversiteit. Door de kenmerken van jouw generatie en die van je collega’s te begrijpen, ontwikkel je deze diversiteit verder, breng je beleid in evenwicht en moedig interactie aan, waar iedereen die inclusie ondersteunt, van profiteert. We bevinden ons momenteel vaak in de situatie dat veel verschillende generaties samenwerken. Elke generatie brengt zijn eigen talenten, overtuigingen en capaciteiten met zich mee, en wanneer ze worden gecombineerd, kunnen ze ondernemingen – en gemeenschappen – naar nieuwe hoogten brengen.

Oudere werknemers hebben veel kennis over interpersoonlijke interacties, klantenservice en nog veel meer. Jongere werknemers kunnen vaardigheden op het gebied van technologie en digitale samenwerking doorgeven aan de jongere beroepsbevolking, evenals die ongrijpbare “werk-privébalans” die de geestelijke gezondheid van iedereen ten goede komt. Een personeelsbestand dat bestaat uit mensen van alle generaties kan leren van elkaars beste werkgewoonten, wat resulteert in een goed afgerond en flexibel personeelsbestand.

De verschillende generaties arbeiders

Babyboomers

Dit zijn de mensen die tussen 1946 en 1964 zijn geboren. Ze staan bekend als buitengewoon hardwerkend en gedreven door hun positie en voordelen. Babyboomers zijn ook doelgericht, toegewijd en carrièregericht. Ze associëren werk en rang met eigenwaarde, en ze zijn zeer competitief op het werk.

Generatie X

Mensen geboren tussen 1965 en 1980 staan bekend als Generation X. Hoewel ze niet zo technisch onderlegd zijn als jongere generaties, voelen ze zich buitengewoon op hun gemak met technologie. Volgens onderzoek is 54% van de generatie X en 56% van de millennials digitaal onderlegd. Ze worden gezien als pioniers op het gebied van de trend van de balans tussen werk en privéleven op de werkplek. Bovendien zijn Gen X-werknemers zeer zelfvoorzienend en onafhankelijk, koesteren ze hun onafhankelijkheid en verzetten ze zich tegen micromanagement op de werkvloer.

Generatie Y

Mensen die tussen 1981 en 1996 zijn geboren, staan bekend als Generatie Y. Zij willen, net als eerdere Gen X-werknemers, een evenwicht tussen werk en privéleven en flexibiliteit op de werkplek, zoals de mogelijkheid om thuis te werken. Ze werken liever slimmer dan harder. Vaak bekend als millennials, gedijen deze mensen op nieuwe ideeën en hebben ze een startup-mentaliteit.

Generatie Z

Deze generatie bestaat uit degenen die zijn geboren tussen 1996 en 2010. Hun doelen en aspiraties verschillen van die van millennials, en zij zijn technologisch het meest bedreven van de vier generaties. Ze zijn voorzichtiger en verlangen naar een stabiele carrière.

De 7 voordelen van generatieverschillen

Het maakt innovatie en probleemoplossing mogelijk.

Jongere generaties zijn meer geïnteresseerd in nieuwigheid, diversiteit en variëteit. Dit komt omdat zoveel van de wereld nog nieuw en onbekend is, en ze hebben nog steeds jeugdige energie en passie. Dit enthousiasme en deze ijver helpen organisaties om met nieuwe ideeën te komen en de organisatie op peil te houden. Voor innovatie en het ontwikkelen van nieuwe ideeën is een diverse combinatie van ervaringen, perspectieven en achtergronden nodig.

Volgens een onderzoek van Randstad gelooft 87% van de respondenten dat een personeelsbestand met meerdere generaties innovatie en probleemoplossing bevordert. Het is gemakkelijk te begrijpen hoe verschillende generaties op de werkvloer kunnen bijdragen aan het succes van elk van deze hoofddrijfveren. Jongere medewerkers kunnen technologiegestuurde ideeën of meer geavanceerde denkwijzen inbrengen. Tegelijkertijd zou meer ervaren personeel aloude en beproefde manieren kunnen bieden om projecten tot stand te brengen of te versnellen. Je kunt proberen teams te vormen met een generatieoverschrijdende mix van expertise om creatieve oplossingen en initiatieven te ontwikkelen die worden ondersteund door een diverse reeks perspectieven en ervaringen.

Het biedt gevarieerde perspectieven en helpt bij het delen van kennis

Leeftijdsdiversiteit op de werkvloer kan nieuwe standpunten ter tafel brengen. Oudere generaties zijn verbonden met meer afgemeten antwoorden en vertrouwen op hun eerdere ervaring als leidraad. Snelle reflexen en cognitieve processen zijn verbonden met jongere generaties. Op de werkvloer zijn beide benaderingen van cruciaal belang. Generatievariatie biedt elke generatie aanzienlijke mogelijkheden om nieuwe ideeën en vaardigheden van de andere te leren.

Elke generatie brengt een unieke reeks vaardigheden mee naar de werkplek. Dit kan gunstig zijn voor hun collega’s en het bedrijf als geheel. Oudere generaties kunnen jongere generaties praktische begeleiding bieden omdat zij meer werkervaring en competentie hebben. De jongere generaties hebben de oudere generaties veel te leren. Hun jongere collega’s hebben meer kennis van de huidige IT- en socialemediatechnieken.

Het verhoogt de productiviteit

Werknemers van meerdere generaties kunnen van elkaars kenmerken leren, bevordert respect en productiviteit. Iedereen heeft er baat bij als een bedrijf de capaciteiten van elke leeftijdsgroep kan ontginnen en die informatie kan gebruiken om anderen te leren.

Het arbeidsethos van de oudere generatie is bijvoorbeeld goed gedocumenteerd; het demonstreren van dit kenmerk aan de jongere generatie kan een aanzienlijke invloed hebben op de productkwaliteit en klantenservice. Aan de andere kant kan de acceptatie van technologische innovatie door de jongere generatie worden gebruikt om de vaardigheden van een nerveuze oudere werknemer te versterken. Degenen met een gevarieerder managementteam (inclusief leeftijdsdiversiteit) behaalden 19% hogere innovatiewinsten dan bedrijven met een minder divers managementteam.

Het vermindert leeftijdsdiscriminatie

Wanneer oudere werknemers zich betrokken voelen bij promoties en trainingen, voelen ze zich gewaardeerd. Volgens onderzoek vormen werknemers van 55 tot 64 jaar de snelst groeiende werknemersgroep, dus het spreekt voor zich dat als ze betrokken zijn bij de actie, ze minder geneigd zullen zijn om zich te verzetten.

Het trekt jonge werknemers aan en houdt ze vast

Terwijl oudere werknemers veel professionele en levenservaringen hebben die jongere werknemers missen, zullen goed verzorgde jongere werknemers de leiders van morgen worden. Daarom is het van cruciaal belang om zorgvuldig jong en goed opgeleid personeel aan te werven en op te leiden. Door deze werknemers bij oudere werknemers te plaatsen, kunnen ze van elkaar leren; de jongere werknemer profiteert van de expertise van de ervaren werknemer en kan haar als een mentor zien. Het stelt het bedrijf ook in staat om erachter te komen waarom een levendige, jeugdige klant zijn spullen wil kopen.

Het helpt bij opvolgingsplanning

In elke organisatie zijn nieuwe ideeën nodig. Wel is er extra personeel nodig. Als het bedrijf wil blijven groeien en slagen, heeft het een pool van opkomend talent nodig dat als toekomstige leiders of essentiële spelers zal dienen. Zonder nieuw talent zullen organisaties snel stagneren en niet meer concurrerend zijn. Een mix van generaties op de werkvloer creëert veel potentieel.

Het helpt om een klantenbestand te laten groeien

Een klantgroep heeft het beste inzicht in die consumentengroep. Een team dat volledig uit millennials bestaat, heeft misschien geen idee waar Generation X-shoppers naar op zoek zijn, en vice versa. Alles, van projectontwikkeling tot marketing en distributie, kan eronder lijden zonder nuttige input uit de eerste hand van mensen die echt tot de klantengroep behoren waarop jij je richt. Een generatiedivers personeelsbestand kan de initiatieven en diensten van een bedrijf effectief promoten bij een zo breed mogelijk publiek.

Tot slot

Het doel van generatieverschillen op de werkvloer is niet om politiek aanvaardbaar te zijn of om de wet te volgen. Het gaat er allemaal om samenwerking tussen meerdere generaties op de werkplek te brengen om het bedrijf te helpen groeien. Bovendien houdt het in dat er meer aandacht moet worden besteed aan wat werknemers nodig hebben en willen om betrokken en gemotiveerd te blijven op het werk. Volgens recent onderzoek erkent 83% van de wereldwijde bedrijfsleiders dat arbeidskrachten van meerdere generaties cruciaal zijn voor de groei en het succes van hun organisatie op de lange termijn. Werkgevers moeten innovatief zijn en durven bepalen welke technieken het beste werken voor hun bedrijf en werknemers. Ten slotte kan leeftijdsdiversiteit jouw bedrijf onderscheiden van de concurrentie en je reputatie bij werknemers en klanten verbeteren.

Meer weten over de effecten van generatieverschillen op de werkvloer? Neem contact met ons op!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.