SEO in 2023

CommercieelSEO in 2023

Dat online vindbaar worden en vooral blijven niet meer iets is dat je ‘er even bij doet’ is in het afgelopen jaar opnieuw duidelijk geworden. Bedrijven zijn, als gevolg van meerdere Google updates, hun goede posities verloren en weten zich online niet meer te onderscheiden. Dit vraagt om verandering en begint bij een goede voorbereiding op het aankomende jaar. Om die reden hebben wij een aantal trends en ontwikkelingen voor SEO in 2023 voor jullie op een rijtje gezet!

Gericht content schrijven maakt het verschil

Met het EAT principe stuurt Google websites aan om expertise, autoriteit en vertrouwen aan te tonen. Hiermee verbetert het de kwaliteit van de zoekresultaten voor gebruikers. Het is dan ook niet voor niets dat de zoekmachine kwalitatieve en gerichte content beloont met goede zoekwoordposities. Maar wat houdt dit precies in?

Jarenlang kwamen websites ermee weg om content te schrijven die puur en alleen bedoeld was om zoekmachines te manipuleren en niet om mensen het best mogelijke antwoord op een zoekvraag te bieden. Echter leiden de huidige ontwikkelingen ertoe dat dit niet meer voor succes gaat zorgen. Terugkomend op het EAT principe vindt Google het van belang dat de zoekvraag van een gebruiker zo goed mogelijk wordt beantwoord en dat de content waarde toevoegt aan de zoekopdracht. Daarbij is het belangrijk om in gedachten te houden wat de precieze zoekintentie van de gebruiker is. Is hij of zij op zoek naar informatie in de vorm van het antwoord op een vraag? Of is de zoekopdracht gericht op het doel om een product aan te schaffen?

Long tail keywords worden belangrijker

Aankomend jaar komt de focus meer te liggen op specifiekere zoektermen. Dit heeft alles te maken met het feit dat spraaksgewijs zoeken steeds meer terugkomt in het aantal zoekopdrachten dat wordt uitgevoerd. Bij dit soort zoekopdrachten spreken gebruikers, in tegenstelling tot de standaard zoekopdrachten, veelal volledige en langere zinnen uit. Deze zijn meestal afkomstig van mobiel en bevestigen daarmee maar weer eens het belang van een mobielvriendelijke website!

Website teksten schrijven met AI

Ai Writer, Writesonic of Jasper. Het zijn allerlei Artificial Intelligence tools die ook aankomend jaar steeds meer gebruikt zullen worden door personen die zich bezighouden met het schrijven van nieuwe content. Dat de kwaliteit ervan nog niet is zoals het waarschijnlijk hoort te zijn moeten we voorlief nemen, maar we kunnen wel concluderen dat de output ervan steeds beter en beter wordt. Op de vraag of we dit soort tools als vervanging moeten zien van de personen die zich hier nu mee bezighouden is ons antwoord ‘nee’. Wij zijn ervan overtuigd dat het vooral als aanvulling geldt op hetgeen dat er al is.

Meer Featured Snippets in de zoekresultaten

Google laat voor steeds meer zoekwoorden Featured Snippets zien in de zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat het antwoord op een zoekvraag prominent wordt uitgelicht op de zogenoemde ‘positie 0′. Voor websites een mooie kans om het aantal kliks naar de website toe te vergroten.

Je kunt dit uitgelichte zoekresultaat behalen door gestructureerde teksten met o.a. duidelijke tussenkopjes, korte alinea’s en bulletpoints. Houdt hierbij in gedachten dat je een zo kort en krachtig mogelijk antwoord moet geven op hetgeen waarnaar de gebruiker op zoek is.

Featured Snippet

Visueel zoeken

Visueel zoeken is een trend die men steeds vaker gebruikt. Het verwijst naar zoekopdrachten door het nemen van een foto of het uploaden van een afbeelding, in plaats van tekst. Er wordt hierbij gebruik gemaakt van kunstmatige technologie (scannen afbeelding). Dit is om de inhoud en context te begrijpen om gerelateerde afbeeldingen en sites te bieden waar gebruikers naar op zoek zijn. Om je website te optimaliseren voor visueel zoeken moet je ervoor zorgen dat je afbeeldingen en video’s van hoge kwaliteit hebt met bijschriften en beschrijvingen.

AMP technologie

AMP (Accelerated Mobile Pages) op Google is een technologie waarmee websites nog sneller laden op mobiele apparaten. De technologie werkt door de benodigde HTML-code voor een pagina te laden nog voordat de gebruiker dit aanvraagt. Het is ontworpen om de gebruikerservaring van mobiele apparaten te verbeteren en kan daarnaast helpen om uiteindelijk hoger te scoren in de zoekresultaten. AMP geeft een SEO boost voor websites die al zijn geoptimaliseerd voor mobiel.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.