STUDIE: Gaan we veroordelen of beoordelen dit jaar?

STUDIE: Gaan we veroordelen of beoordelen dit jaar?

Dit jaarlijks terugkerend gesprek tussen leidinggevende en werknemer is
bedoeld om het functioneren en de behaalde resultaten van de werknemer
te evalueren. Maar wat is een beoordelingsgesprek en wat is het niet?

Een beoordelingsgesprek is een gesprek tussen manager en werknemer waarin de manager zijn oordeel geeft over de afgelopen periode en doelstellingen afspreekt voor het komende jaar. Het doel van dit jaarlijks terugkerende gesprek is het functioneren en de behaalde resultaten van de medewerker te evalueren en te beoordelen.

Het hele beoordelingsproces verloopt in 5 fasen:

  • 1. Norm stellen
    Aan het begin van de te beoordelen periode is een norm afgesproken samen met de medewerker.
  • 2. Waarneming
    De waarneming is structureel over het hele jaar.
  • 3. Toetsen
    Toetsen van de waarnemingen aan een norm.
  • 4. Conclusies trekken
    Op grond van de toets worden conclusies te trekken.
  • 5. Oordeel vormen
    De conclusies leiden tot een oordeel/beoordeling.

Beoordelen is het toetsen van waarnemingen aan een norm.

Peter de Heer -

Drie belangrijke valkuilen:

  • 1. Ontbreken van de norm
    Geen of onduidelijke norm is de meest voorkomende valkuil. Zonder norm en duidelijk vooraf (schriftelijk vastgelegde) overeengekomen doelstellingen valt er geen zinnige en eerlijke beoordeling te geven.
  • 2. Waarneming als momentopname
    Waarnemen is nooit een momentopname. Waarnemingen worden gedaan over de hele te beoordelen periode.
  • 3. Subjectief – selectief en onbewust
    Het beoordelen van mensen gaat vaak onbewust. Daardoor ontstaat al snel het gevaar van vooroordelen en subjectiviteit. Laat feiten spreken en bewijs de waarheid van gedane aannames.

Verleden versus toekomst
Het beoordelingsgesprek is niet alleen bedoeld om terug te kijken. Aan het eind van het gesprek worden aan de hand van behaalde en of niet behaalde resultaten, nieuwe afspraken en doelstellingen afgesproken (norm). Ook wordt gekeken welke ondersteuning de medewerker nodig heeft om niet behaalde doelen in het verleden, in de toekomst wel te halen.

Beoordelingsgesprek is eenrichtingsverkeer
De manager heeft voor het gesprek zijn oordeel gevormd en staat vast. Het is zijn oordeel. Direct bij het begin van gesprek wordt door de manager duidelijk gemaakt wat zijn eindoordeel is en geeft hij aansluitend een duidelijke motivatie. Belangrijk is om tijd en aandacht te geven aan mogelijke reacties van de medewerker. Maar dit zal geen verandering of wijziging geven aan het zorgvuldig en weloverwogen oordeel van de manager. Als de gemoederen hoog oplopen is het verstandig om voor specifieke zaken
en onderwerpen een extra gesprek te plannen.


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.