5 Belangrijke beslissingstechnieken voor managers

Consultancymanagers meeting beslissing

Besluitvorming is een essentiële zakelijke vaardigheid die de prestaties van de organisatie stimuleert. Een onderzoek onder meer dan 750 bedrijven vond een correlatie van 95 procent tussen de effectiviteit van besluitvorming en financiële resultaten. De gegevens toonden aan dat bedrijven die uitblinken in het nemen en uitvoeren van beslissingen, een rendement behalen dat bijna zes procent hoger ligt dan dat van hun concurrenten.

Bij veel organisaties is het aan managers om de belangrijkste beslissingen te nemen die van invloed zijn op de bedrijfsstrategie. Uit onderzoek blijkt echter dat 61 procent van hen gelooft dat minstens de helft van de tijd die ze hieraan besteden niet effectief is.

Als je wilt voorkomen dat je in deze situatie terechtkomt zijn hier vijf besluitvormingstechnieken. Deze kun je gebruiken om jouw managementvaardigheden te verbeteren en je organisatie te helpen slagen.

 

Beslistechnieken voor managers

1. Kies voor een procesgerichte aanpak

Een van jouw primaire verantwoordelijkheden als manager is om dingen voor elkaar te krijgen met en via anderen. Wat inhoudt dat je organisatorische processen gebruikt om doelen te bereiken en resultaten te produceren. Besluitvorming is een van de processen die in jouw voordeel kunnen worden gebruikt.

De meeste mensen denken over het nemen van beslissingen als een gebeurtenis. Belangrijke beslissingen worden niet op één moment genomen. Het is een proces. De rol van de manager om dat proces te overzien is enerzijds eenvoudig, maar tegelijkertijd buitengewoon complex.

Wanneer je een besluitvormingsproces vaststelt, moet jouw eerste actie zijn om de kwestie in kaart te brengen. Dit zorgt ervoor dat de juiste vragen worden gesteld en dat iedereen het eens is over wat er moet worden besloten. Van daaruit bouw je je team op en beheer je de groepsdynamiek om het probleem te analyseren en een haalbare oplossing te bedenken. Door een gestructureerd, uit meerdere stappen bestaand proces te volgen, kun je het gewenste resultaat bereiken.

2. Betrek uw team bij het proces

Besluitvorming hoeft niet in een vacuüm te gebeuren. Betrek jouw teamleden bij het proces om meerdere standpunten in het gesprek in te brengen en creatieve probleemoplossing te stimuleren. Onderzoek toont aan dat teambesluitvorming zeer effectief is omdat het de collectieve kennis en ervaring van individuen bundelt. Dit leidt tot meer innovatieve oplossingen. Bovendien helpt het verborgen vooroordelen in de groep aan het licht te brengen en te overwinnen.

Door rekening te houden met de perspectieven van anderen over het benaderen en overwinnen van een specifieke uitdaging, ben jij je meer bewust van jouw eigen impliciete vooroordelen.  Je team aansturen en motiveren om op een hoger niveau van emotionele intelligentie te komen zal leiden tot betere besluitvorming.

3. Bevorder een collaboratieve mentaliteit

Het is van cruciaal belang om vroeg in het besluitvormingsproces de juiste mentaliteit te bevorderen. Dit zorgt ervoor dat jouw team samenwerkt i.p.v. dat het tegendraads gedrag vertoont. Bij het nemen van een beslissing zijn er twee belangrijke denkrichtingen om te overwegen, namelijk:

Advocacy: een mentaliteit die besluitvorming als een wedstrijd beschouwt. In een groep met een belangenbehartigingsmentaliteit proberen individuen anderen te overtuigen, hun standpunten te verdedigen en hun zwakheden te bagatelliseren.

Onderzoek: een mentaliteit die de besluitvorming navigeert met gezamenlijke probleemoplossing. In tegenstelling tot de overtuigings- en lobbybenadering van belangenbehartiging, concentreert een onderzoeksmentaliteit zich op het testen en evalueren van aannames door individuen. Bijvoorbeeld door evenwichtige argumenten te presenteren, alternatieven te overwegen en open te staan ​​voor constructieve kritiek.

Op het eerste gezicht lijken belangenbehartiging en onderzoeksbenaderingen bedrieglijk veel op elkaar. Beide hebben betrekking op individuen die betrokken zijn bij debatten, gebruikmaken van gegevens, het ontwikkelen van alternatieven en het beslissen over toekomstige richtingen. Maar ondanks deze overeenkomsten, leveren onderzoek en belangenbehartiging zeer verschillende resultaten op. Uit een recent onderzoek blijkt dat beslissingen die worden genomen en uitgevoerd door diverse teams, 60 procent aan betere resultaten opleveren. Streef ernaar om jouw teamleden onderzoekend te laten denken. Waardoor ze kritisch kunnen denken en voelen dat hun standpunten worden verwelkomd en gewaardeerd, in plaats van ontmoedigd en afgewezen.

4. Creëer en handhaaf psychologische veiligheid

Het is van cruciaal belang om een omgeving van psychologische veiligheid te creëren en te behouden. Daarmee zorg je ervoor dat teamleden zich op hun gemak voelen om hun verschillende perspectieven te delen. Volgens onderzoek van Google is psychologische veiligheid de belangrijkste dynamiek dat te vinden is bij goed presterende teams.

Psychologische veiligheid is in de eerste plaats essentieel om de informatie en perspectieven naar buiten te krijgen. Het is nuttig om op een effectieve en doordachte manier te kunnen praten over wat we weten en denken voordat we tot een definitieve conclusie komen.

Om je team te helpen zich psychologisch veilig te voelen, moet je respectvol zijn en eerlijk naar ieders mening luisteren. Wanneer je jouw eigen standpunt naar voren brengt, wees dan open en transparant en pas je communicatiestijl aan de behoeften van de groep aan. Door actief te luisteren en afgestemd te zijn op de emoties en attitudes van het team, bouw je een sterkere vertrouwensband met je medewerkers en voelen ze zich meer betrokken.

5. Herhaal de doelstellingen en het doel van het besluit

Gedurende het hele besluitvormingsproces is het van vitaal belang om een ​​gemeenschappelijke managementvalkuil te vermijden en de doelen en het doel van de beslissing die op tafel ligt niet uit het oog te verliezen. Aan het begin van het besluitvormingsproces is het belangrijk om doelen duidelijk te formuleren en voortdurend te herhalen. Dit zorgt er voor dat ze uiteindelijk worden bereikt.

Het opnieuw bekijken van het doel is belangrijk bij het nemen van beslissingen met betrekking tot complexe initiatieven, zoals organisatieverandering. Dit zorgt ervoor dat jouw team zich gemotiveerd en op één lijn voelt staan en begrijpt hoe hun bijdragen aansluiten bij grotere doelstellingen.

Jouw persoonlijke ontwikkeling

Het verbeteren van uw besluitvormingsmogelijkheden kan een integraal onderdeel zijn van jouw reis om een betere manager te worden en je carrière vooruit helpen. Naast praktijkervaring, een opleiding – door het volgen van een bij jou passende leiderschap of managementtraining-  je de vaardigheden en kennis geven om zowel jouw team als je organisatie te laten floreren.

Bekijk daarom eens onze leiderschap en managementtrainingen m.b.t. jouw groei in kennis en vaardigheden als leider en manager.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.