Alles wat je moet weten over de nieuwe Google update

CommercieelGoogle update

De zoekmachine Google komt iedere maand weer met verbeteringen aan hun search console en in de maand augustus was dat niet anders. Sterker nog: de Google ‘’Helpful content’’ update is een van de grotere aanpassingen van dit jaar. In deze blog vertellen we jou hier meer over!

Content gericht op mensen, niet op zoekmachines

Het primaire doel van de Helpful content update is het vooropstellen van behulpzame en relevante content. Google streeft ernaar om de prestaties van content te verbeteren die voldoet aan de verwachtingen van de bezoekers. Hiertegenover staat dat content zonder de gewenste inhoud en puur geschreven is om hoog in de zoekmachine te komen, zal worden afgestraft. Het is daarom van belang om dus content te creëren voor de gebruiker en niet puur en alleen voor de zoekmachine!

Zo gaat Google met het ranken van content meer aandacht besteden aan vragen als:

  • Zou de doelgroep van jouw bedrijf of website geïnteresseerd zijn in de content als ze je site rechtstreeks zouden bezoeken?
  • Komt de inhoud van de content uit expertise of diepgaande kennis van het onderwerp?
  • Heeft jouw site een duidelijk doel?
  • Zal iemand na het lezen van de inhoud het gevoel hebben dat hij/zij genoeg over een onderwerp heeft geleerd?
  • Is het een fijne ervaring voor de gebruiker om de content te lezen?

Besteed jouw online marketing uit!

Wil je weten of je website goed is ingericht om hoog te scoren in Google? Wij helpen je graag met het verbeteren van je online vindbaarheid!
Vertel me meer!

Irrelevante content wordt afgestraft

Inhoud die voornamelijk voor zoekmachine verkeer is gemaakt staat in onderling verband met inhoud die zoekers onbevredigend vinden volgens Google. Dit betekent echter niet dat SEO (zoekmachine optimalisatie) onbelangrijk gaat worden. Integendeel zelfs. SEO zal een crucialere rol vervullen, mits het gecombineerd wordt met waardevolle content.

Zo gaat Google websites afstraffen die:

  • Voornamelijk content maken voor zoekmachines, niet voor mensen.
  • Veel uiteenlopende onderwerpen aankaarten in de hoop organisch gevonden te worden.
  • Uitgebreide automatisering heeft om veel content te produceren.
  • Samenvatten wat andere schrijven zonder er zelf iets aan toe te voegen.
  • Over trending topics schrijven die geen betrekking hebben op hun corebusiness.
  • Content maken die de zoekvraag van gebruikers onbeantwoord laat.

Google update 2022

De Helpful content update is vanaf 25 augustus 2022 in werking gegaan en voegt nieuwe diepgang toe aan de lange lijst met punten die we gebruiken om webpagina’s te rangschikken. De systemen van Google detecteren inhoud die weinig toegevoegde waarde heeft of die simpelweg niet nuttig is voor gebruikers. Alle webpagina’s op sites waarvan is vastgesteld dat ze over het algemeen veel nutteloze inhoud bevatten zullen hierdoor minder goed presteren in de zoekmachine. De update heeft daarbij in eerste instantie gevolgen voor Engelse zoekopdrachten wereldwijd, maar zal langzamerhand op meer talen worden toegepast.

Samenvattend is het dus belangrijk om bij jezelf na te gaan of jullie daadwerkelijk wel bezig zijn met het creëren van de juiste content. Content dat gericht is op hetgeen waarnaar de gebruiker op zoek is. Content dat vragen beantwoordt. Kom je erachter dat jullie dit niet op een juiste manier doen? Neem dan eens contact met ons op. Onze specialisten gaan graag het gesprek aan om jou hier vervolgens mee verder te helpen!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.