STUDIE: Ik zie, ik zie wat jij niet ziet.

OpleidenVisie cameralens

Bijna zonder uitzondering zijn organisatiedeskundigen het er over eens:

Leiders van vandaag moeten zich richten op het ontwikkelen van een visie voor hun organisatie. Maar belangrijk is dat we visie, missie en strategie juist weten te definiëren. Nog steeds zie je maar al te vaak dat we hieraan de verkeerde duiding geven. In deze studie focussen we op de betekenis en de waarde van visie.

  • VISIE = een visionaire en ambitieus beeld van wat een organisatie wil zijn
  • MISSIE = definieert het bestaansrecht en identiteit van een organisatie
  • STRATEGIE: de manier waarop middelen worden ingezet om doelen te bereiken.
“Een visie is geen zaak van het verstand en ratio, maar een zaak van het hart en emotie.” Peter de Heer

Een visie moet meer zijn dan een loze kreet. Een soort droom met een deadline. Iets wat het hart raakt. Het zegt iets hoe we willen dat de organisatie eruit ziet of komt te zien. Het is een beeld dat gedeeld wordt en gaat over emotie, iets wat heel erg de moeite waard is om na te streven.

Een visie:

  1. Geeft duidelijkheid aan wat van mensen wordt verwacht.
  2. Roept een positief beeld op voor de toekomst.
  3. Is aantrekkelijk en maakt verlangen los er bij te willen horen.
  4. Is eenvoudig te begrijpen en te onthouden.
  5. Creëert gedrevenheid.
  6. Verwoord een doel en is idealistisch.
  7. Schept orde en duidelijkheid in doel en richting.
  8. Stimuleert en werkt aanstekelijk.
  9. Is uniek voor de organisatie.
  10. Is ambitieus en verstrekkend.
  11. Functioneert als gids voor elke dag.
  12. Selecteert uit wat schadelijk is voor de visie.
  13. Geeft mensen energie en daadkracht.
  14. Is gefocust op een doel.
  15. Overbrugt verdeeldheid.
  16. Zet mensen aan tot werkelijk handelen.

Een strategie geeft antwoorden op het wat. Een visie geeft antwoorden op het waarom en creëert een organisatie waar werknemers zich mee kunnen identificeren, waar ze trots op kunnen zijnen waar ze hun tijd en talenten aan willen geven.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte 

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

1 reactie

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.