Mensen willen pas veranderen als de verandering hen wil.

Mensen willen pas veranderen als de verandering hen wil.

Mensen willen pas veranderen als de verandering hen wil.

Veranderingen binnen organisaties stuiten niet zelden op weerstanden. En echt niet omdat werknemers per definitie tegen veranderingen zijn. Maar weerstanden ontstaan door gebrek aan informatie en onbeantwoorde vragen. Sommige bedrijven hanteren sowieso een raar soort geheimzinnigheid als het over bedrijfsinformatie gaat. Waarom toch? Het niet of niet efficiënt communiceren van veranderingen is de belangrijkste oorzaak van weerstanden in organisaties.

De mens in die organisatie gaat vol in de remmen wanneer hij/zij niet het; wat, hoe en waarom begrijpt. Het niet begrijpen, heeft niet accepteren tot gevolg. Mensen in organisaties willen informatie en antwoorden. Antwoorden op vragen die opkomen wanneer organisaties veranderingen aankondigen. Een voorgestelde verandering heeft volgers nodig. Volgers die begrijpen en accepteren.

Volgens Prof. John Kotter, ’s werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van leiderschap en verandering (Harvard Business School) zijn de volgende werknemersvragen cruciaal en vragen om transparante en eerlijke beantwoording:

  • “Wat betekent dit voor mij?”
  • “Wat betekent dit voor mijn vrienden?”
  • “Wat betekent dit voor de organisatie?”
  • “Welke alternatieven zijn er?”
  • “Bestaan er betere alternatieven?”
  • “Als ik anders te werk ga, red ik het dan wel?”
  • “Hoe leer ik de nieuwe vaardigheden die ik nodig heb?”
  • “Zal ik offers moeten brengen?”
  • “Welke offers zijn dat dan precies en wat vindt ik daarvan?”
  • “Geloof ik echt dat deze verandering noodzakelijk is?”
  • “Geloof ik echt in de toekomstperspectieven die ik hoor?”
  • “Gaan we hiermee wel de goede kant op?”
  • “Spelen anderen een spel (macht) ten koste van mij?”

Veranderingen vergen veel tijd, energie en geld. De belangrijkste dragers van de verandering zijn je werknemers. Hen uitsluiten van dit proces door informatie achter te houden en hun vragen te negeren is precies de reden waarom zoveel veranderingen stranden en onnodig schipbreuk leiden.

Er is geen verandering denkbaar zonder volgers.Volgers van de gewenste veranderingen hebben vragen. Veel vragen én recht op antwoorden. Het communiceren van informatie en antwoorden voorkomt weerstanden. Eerlijke en duidelijke informatie is een vernietiger van weerstanden.


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.