Zo…, dus jij wil manager worden?

Zo…, dus jij wil manager worden?

Management & Leidinggeven
Vraag een hoger opgeleide en ambitieuze millennial wat hij/zij wil worden en je krijgt al snel het antwoord: manager. Maar daar heb je ‘verstand van mensen’ voor nodig. Te beginnen met jezelf (leren) kennen. Want als je leiding wil geven aan anderen, moet je eerst leiding kunnen geven aan jezelf. En je moet vooral van mensen houden en ze begrijpen. Begrijpen wat ze nodig hebben om hen naar hun persoonlijke bestemming en de doelen van de organisatie te leiden. Je hebt naast leidinggevende competenties ook gewoon kennis nodig. In de praktijk worden leidinggevenden en managers kwetsbaar als ze de volgende 10 kennisonderdelen niet beheersen:

 

1- Principes in Management & Leidinggeven
Er zijn meters boeken geschreven over management en leidinggeven. Maar uiteindelijk gaat het om de belangrijkste principes van leidinggeven. Het boek “De 7 eigenschappen van effectief leiderschap” van Stephen Covey is de absolute must voor leiders. De belangrijkste eigenschap is pro activiteit. Dat staat voor: je focussen op dat waar je wél invloed op kunt hebben.

 

2- Situationeel Leidinggeven
Als je maar één standaard kunstje kent in leidinggeven, zul je niet slagen. Niets is zo ongelijk als ongelijken gelijk behandelen. Kennis van situationeel leidinggeven is: “Leidinggeven om een ander iets te laten doen dat jij wil, omdat hij het zelf wil.” (Dwight Eisenhower).

Situationeel leidinggeven gaat uit van 4 situaties die je tegen kunt komen als leider:

  1. Kan niet, wil wel
  2. Kan niet, wil niet
  3. Kan wel, wil niet
  4. Kan wel, wil wel.

De effectieve leider weet precies wat hij in welke situatie moet doen en geeft per situatie de juiste leiding.

 

3- Functionerings- & beoordelingsgesprekken
De trend dat functioneringsgesprekken en beoordelingsgesprekken niet meer hot zijn ligt meer aan de armzalige manier waarop ze soms door leidinggevenden worden gegeven. Voor je in gesprek gaat moet je het volgende weten:

  • Het doel en de structuur van je gesprek
  • Dat feedback niet hetzelfde is als een ‘grote bek’
  • Dat vragen stellen en luisteren het belangrijkste is
  • Dat werknemers niet per se gelijk willen krijgen, ze willen vooral begrepen worden

 

4- Timemanagement
Grip op je tijd en op je leven. Timemanagement gaat aan de ene kant om handige tools die je moet kennen om efficiënt en effectief te werken. Efficiënt staat voor slim en handig. Maar slim en handig werken zonder je doel te bereiken, daar heb je niks aan. Effectief gaat om doelgericht je tijd indelen. De juiste prioriteiten kiezen en afleiders negeren. Want ‘NEE’ zeggen is misschien wel het belangrijkste woord wat je moet leren. Taco Oosterkamp heeft een boek geschreven met de titel: ‘Schaamteloos delegeren’. De titel zegt alles. Als je grip op je tijd wil krijgen moet je ophouden dingen te doen die anderen beter kunnen.

 

5- Zelfleiderschap
Je kunt pas leidinggeven aan anderen als je leiding kunt geven aan jezelf. Logisch? Nou, in de praktijk zien we vaak dat leidinggevenden van anderen opeisen wat ze zelf niet kunnen of niet willen doen.

Zelfleiderschap is leidinggeven aan jezelf: de lastigste persoon op aarde. Zodra je door begint te krijgen dat zelfleiderschap nog een hele uitdaging voor je is, zul je meer begrip hebben voor je medewerkers die met dezelfde issues worstelen.

 

6- Psychologie
Het gedrag van mensen is vaak een mysterie. Daarom is het belangrijk iets te weten van psychologie. Als je doelen wil realiseren moet je ervoor zorgen dat je mensen meekrijgt in dat proces. Als je beter begrijpt hoe het menselijke brein werkt, krijg je meer voor elkaar. Je moet hen eerst begrijpen voor zij jou kunnen begrijpen. Ons gedrag voltrekt zich voor 95% onbewust. Dus bewustwording en begrijpen hoe psychologische processen tussen de oren van mensen werken is een voorwaarde om succesvol te zijn als leidinggevende.

 

7- Onderhandelen.
Als je iets van anderen wil, roept niet iedereen gelijk ‘OK!’ Als je dingen voor elkaar wil krijgen loop je soms tegen weerstand aan en gaan hakken in het zand. Leiders kunnen natuurlijk hun machtspositie gebruiken. Maar als jij je werknemers iets onder dreiging afdwingt, ben je als leider je gezag al kwijt zodra ze jou de straat zien uitrijden. Streven naar een win-win situatie is de beste optie. Deze uitkomst gaat uit van het principe: als jij wint, win ik. Samen winnen als de beste uitkomst vraagt om kennis van onderhandelen, overtuigen en beïnvloeden. En ja, dat kun je leren.

 

8- Verandermanagement
De houdbaarheidsdatum van organisaties in de 21e eeuw is zeer beperkt. Door de snelle opeenvolgende veranderingen is Verandermanagement dagwerk geworden voor managers en leidinggevenden. Jim Collins heeft de geweldige bestseller geschreven “van goed naar geweldig’. Hierin beschrijft hij de reden waarom maar een paar bedrijven echt duurzaam succesvol zijn en blijven terwijl heel veel anderen het gewoon niet redden. John Kotter is bij uitstek de meest bekende verander goeroe. Deze Amerikaanse Harvard professor heeft de 8 fases beschreven waarlangs succesvolle veranderingen zich voltrekken.

 

9- Arbeidsrecht
Nee je hoeft natuurlijk geen jurist te worden. Maar weten wat de belangrijkste rechten bij arbeid zijn is wel het minste wat je moet weten als leidinggevende. Ten slotte neem je mensen aan en wil je dat afspraken contractueel juist zijn vastgelegd. Disfunctionerende werknemers kun je niet zomaar ontslaan of de wacht aan zeggen. Hier zijn spelregels voor en je zal ook de rechten van de werknemer dienen te kennen en te respecteren. Je kunt geen plichten opeisen die niet naar de wet zijn. Onwetendheid van de minimale regels van het arbeidsrecht heeft al heel wat managers in de problemen gebracht. Zorg dat je de arbeidsprincipes en basale kennis van het recht kent. Het scheelt heel wat schadeclaims, (juridische) conflicten en onnodige rechtszaken.

 

10- Verzuimmanagement
Gezonde en vitale werknemers. Wie wil dit nou niet? Maar zelfs als gezondheid en duurzame inzetbaarheid op je agenda staan, worden werknemers soms ziek. Dan is het goed om te weten dat 80% van het verzuim vooral gedrag is. Wij mensen zijn vaak niet ziek maar boos, ontevreden, hebben privéproblemen of worden gepest op het werk en daar kun je behoorlijk ziek van worden. Als leidinggevende heb je hierin een verantwoordelijkheid. En dus zul je wel iets moeten weten van de Wet Verbetering Poortwachter om maar eens wat te noemen. Je staat er niet alleen voor. Je zal soms samenwerken met de HR-afdeling en/of Arbodienst. Maar alleen als je iets van ziekteverzuim snapt kun je er effectief werk van maken.

Of je nou een ervaren of startende leidinggevende bent: blijf leren! Verantwoordelijkheid dragen voor mensen en doelen is een grote verantwoordelijkheid. Als leidinggevende ben je nooit af.

 

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-505 6000 of vraag gratis en vrijblijvend informatie aan via de groene button!

Vraag gratis informatie aan

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV.
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag gratis informatie aan
Meer weten over dit onderwerp? Vul onderstaand formulier in en ontvang vrijblijvend meer informatie.

Naam *

Bedrijfsnaam *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Opmerkingen

X
Vraag gratis informatie aan
Meer weten over dit onderwerp? Vul onderstaand formulier in en ontvang vrijblijvend meer informatie.

Naam *

Bedrijfsnaam *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Opmerkingen

X