6 strategieën om piekeren onder controle te krijgen

HRpiekeren en zorgen maken

Dit is een blog over hoe ook jij kunt stoppen met zorgen maken, piekeren, over dingen die je niet kunt veranderen. Even een paar feiten:

Ongeveer 85 procent van de dingen waar mensen zich zorgen over maken, gebeuren gewoon nooit. Verder zijn mensen die zorgen loslaten over het algemeen gezonder dan degenen die stress hebben.
Strategieën om piekeren onder controle te houden zijn onder meer het leren accepteren van onzekerheid, een vriend bellen om over je zorgen te praten en meer in het hier en nu leven
Jezelf afleiden met een andere activiteit, sporten en tijd vrijmaken om over je zorgen te schrijven, kan ook helpen.

Hoe vaak ben jij aan het piekeren?

Herken je dit?

  • Je hebt net een belangrijk gesprek gevoerd met een potentiële klant en je wacht met spanning om te horen of ze met je willen samenwerken. Achteraf twijfel je of je wel de juiste argumenten hebt gebruikt en maak jij je bezorgd of die kleine black-out in het gesprek jou niet de das om zal doen.
  • Je had je nog zo goed voorbereid op je sollicitatiegesprek. Maar door de onzekerheid en spanning kwam voor jou gevoel niet één antwoord er moeiteloos uit. Je was te langdradig en de onzekerheid spatte eraf en kon jouw potentiële nieuwe werkgever gewoon niet zijn ontgaan.
  • Morgen staat je functioneringsgesprek gepland. Hoewel je hard hebt gewerkt en eigenlijk wel weet dat je wordt gewaardeerd, zie je erg op tegen het gesprek. De interne reorganisatie kan ook jou raken. Hoe meer je er over piekert, hoe zekerder je weet dat je na morgen je baan kwijt bent.

De gemene deler in al deze situaties, is dat jij je zorgen maakt over dingen die je niet kunt veranderen. Wat een verspilling van energie is. Jij hebt gedaan wat je kon om de die klant, die baan en een positieve beoordeling te krijgen. Vervolgens ligt het niet meer in je macht er nog iets aan te doen. Je er zorgen over maken zal het dus niets veranderen.

Hoe vaak merk je dat jij je zorgen maakt over dingen die je niet kunt veranderen? Het meest waarschijnlijke antwoord is een paar keer per dag, zo niet meer. Waarom? Geen echte reden. Het enige wat het doet, is onnodige extra stress creëren voor zowel je lichaam als geest, terwijl het je belet om het plezier en de leuke dingen van vandaag te ervaren. Misschien wordt het eens tijd dat je leert om je zorgen te verminderen.

Wat zegt de wetenschap over piekeren?

Laten we beginnen met te kijken naar wat wetenschappelijk onderzoek ons zegt over piekeren in het algemeen:

  • Ongeveer 85 procent van de dingen waar we ons zorgen over maken, gebeurt nooit.
  • Als waar we ons zorgen over maken, toch gebeurt, zei 79 procent van ons dat we die situatie beter hebben aangepakt dan we dachten en de uitkomst in bijna alles meeviel.
  • Mensen die zorgen loslaten in plaats van erover te stressen, zijn gezonder dan mensen die dat niet doen.

De uitkomsten laten zien dat er echt geen reden is om je zoveel zorgen te maken.

Daarom zijn hier zes strategieën om jou te helpen je zorgen onder controle te krijgen. Pas deze toe als ze relevant zijn en aan de orde komen.

Piekeren van een persoon

6 strategieën om te ont-piekeren

Lees hier de zes strategieën die jou kunnen helpen je zorgen onder controle te krijgen:

1. Accepteer onzekerheid en leer er mee te leven.

De schoonheid van het leven zit nu juist in de onvoorspelbaarheid ervan. Je weet nooit precies wat er om de volgende ‘hoek’ van je leven zich zal voordoen. Leer deze onzekerheid te omarmen en erin te gedijen. Wie weet – het kan zelfs een aantal opwindende nieuwe kansen opleveren waar je nog nooit aan hebt gedacht.

Leg je hart en ziel in de dingen waar je om geeft en werk hard aan het verwezenlijken van je dromen. Dat is alles wat je kunt doen. De rest heb je niet in de hand, dus laat dat dan ook los. Hou er mee op om rugzakken aan omstandigheden en veronderstellingen met je mee te sjouwen waar je zelf niets aan kan veranderen, geen invloed op hebt en of gewoon nooit zullen gebeuren.

2. Bel een vriend om over je zorgen te praten.

Door over je zorgen te praten met een ander, kun je je hoofd helder krijgen over de vraag of je zorgen realistisch zijn. Maar ook of ze de moeite waard zijn om je zorgen over te maken en of je er iets aan kunt doen. Het zal je helpen te begrijpen dat het geen zin heeft om je er zorgen over te maken als je de uitkomst niet in handen hebt. Als jij niet meer kan relativeren, dan kan die ander dat misschien voor je doen en je daarbij helpen.

3. Oefen het hier en nu.

Door te leren aanwezig te zijn in het hier en nu, kun jij je geest gefocust houden op wat je nu doet in plaats van je zorgen te maken over dingen die je niet kunt veranderen. Zelfs eenvoudige meditaties (stilte momenten), zoals 10 minuten gaan zitten om je te concentreren op je ademhaling, hebben aangetoond dat ze de dagelijkse stress verminderen. Stilte momenten zijn niet zweverig of doorgeslagen geestelijke lariekoek. Stil worden is het tot rust brengen van je geest, zodat je weer het hier en nu ziet en je niet verliest in van alles wat er niet is en niet zal gebeuren.

4. Leid jezelf af met een andere activiteit.

Lukt het echt niet om het uit je hoofd te krijgen? Ga iets doen dat totaal niets met elkaar te maken heeft en dat je dwingt om je op iets anders te concentreren. Dit is het meest effectief als je een activiteit kiest waar je helemaal in opgaat, zoals het beoefenen van je hobby of het lezen van een bijzonder boek. Ontsnap aan de wereld om je heen en laat je afleiden van alles wat je hoofd en denken in een maalstroom brengt.

5. Doe sportoefeningen die afleiden.

Door sport en bewegings- oefeningen te doen die je leuk vindt, kun je je zorgen laten verdampen terwijl je de niveaus van je stresshormonen verlaagt, de productie van feelgood-hersenchemicaliën stimuleert en je zelfbeeld verbetert. Als je moeite hebt om je geest stil te krijgen tijdens het sporten, zet dan wat leuke muziek op in je koptelefoon of zet jezelf nog meer in. Wanneer je je lichaam uitdaagt, moet je je concentreren, zodat jij je nergens anders zorgen over kunt maken dan de inspannings- oefening zelf.

6. Zorg voor zorgtijd en een zorgnotitieboekje.

Als jij jouw zorgen echt onder controle wilt krijgen en je merkt dat de bovenstaande strategieën niet altijd werken, sta jezelf dan toe om je elke dag een bepaalde tijd zorgen te maken. Besteed die tijd om ze op te schrijven in een daarvoor bestemd notitieboekje.  En accepteer dat wanneer de tijd om is, het piekeren zal moeten stoppen. Op die manier krijg je ze uit je hoofd en op papier, wat erg effectief is om je hoofd leeg te maken door deze simpelweg leeg te schrijven.

Piekeren en je zorgen OMDENKEN

Onderstaande schema zou je als piekeraar en zorgenmaker standaard met je mee moeten dragen. Als de zorgen en je gepieker je blokkeren… kijk hier dan eens naar!

omdenken

En nú aan de slag!

Onthoud dat piekeren een volkomen normale menselijke emotie is en dat het niet nodig is om jezelf daar dus zorgen over te maken. Maar je kunt je stressniveaus verlagen en je positieve emoties een boost geven als je tenminste kunt stoppen met je zorgen te maken over dingen die je toch niet kunt veranderen. Voor de dingen die je kunt veranderen, doe er iets aan en bestrijd je zorgen met actie. Voor de dingen die je niet kunt veranderen: speel eens met deze zes strategieën om je zorgen los te leren laten.

Tot slot is er niets mis mee een persoonlijke coach in de hand te nemen om je op weg te helpen. In een paar sessies is een professionele en ervaren coach in staat je te leren je nooit meer te laten leiden door zinloze zorggedachte. Wil je meer weten? Neem contact met ons op. Misschien is dit voor jou de next step om af te rekenen met zinloze bezorgdheid.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.