Mediation bij een arbeidsconflict

JuridischMediation

Waar mensen samenwerken gaat het lang niet altijd goed. Dat is natuurlijk helemaal niet raar, want we spenderen veel tijd in de week samen met onze collega’s. Net als in een privé relatie kunnen er ook conflicten voorkomen in een arbeidsrelatie.

Arbeidsconflict; schakel een objectieve derde in

Een conflict veroorzaakt vervelende omstandigheden binnen de afdeling, de organisatie en op individueel niveau. Vaak eindigt een onbehandelde conflictsituatie in een verzuimmelding of een openbare escalatie. Het gevolg van de sfeer op de afdeling, het werk wat leidinggevende/HR aan de situatie heeft, en/of het inzetten van een arbodienst brengt vaak enorme kosten met zich mee. Ook het aanbieden van een vaststellingsovereenkomst in een conflictsituatie maakt het soms alleen maar erger en ontstaat een escalerende vicieuze cirkel indien deze niet wordt geaccepteerd.

Dat er na zo een conflict geen mogelijkheden meer zijn tot samenwerken, omdat er een zogeheten permanente verstoorde arbeidsrelatie is ontstaan, hoeft echter niet het geval te zijn. In privé relaties biedt een relatietherapeut soms soelaas, bij arbeidsrelaties kan een Bemiddelaar of Mediator hulp bieden.

Wat is een Bemiddelaar?

De Bemiddelaar kun je zien als objectieve derde welke fungeert als verlengde arm van de werkgever. Een bemiddelaar is gericht op de inhoud, het proces en borgen van succes in de toekomst. De bemiddelaar zal vanuit zijn/haar rol acteren als onafhankelijke HR Adviseur en verzamelt deze informatie en bestudeert het dossier. Vanuit deze rol kan een bemiddelaar actief meehelpen in het oplossen van het conflict om samen met de werkgever te zoeken naar praktisch werkbare en duurzame oplossingen en om met werknemer & werkgever samen de emoties uit het conflict te halen en te werken naar een door beiden geaccepteerde oplossing. Waar ging het nou fout? Waar kan wie wat verbeteren? Is dit realistisch? En hoe gaan we dit borgen?

Een Bemiddelaar is gericht op de oplossing en op de relatie. Dit betekent dat in een bemiddeling eigen opvattingen, kennis en invloed ingebracht kan worden met oog op het doel van samenkomen. Tevens kan een bemiddelaar vanuit haar/zijn ervaring als HR Adviseur, indien gewenst, aangeven hoe de kwestie opgelost kan worden en fungeren als begeleider/coach ná het conflict.

Hoe werkt Mediation?

Mediation is een vorm van conflicthantering waarbij partijen onder leiding van een mediator met elkaar in gesprek gaan. Iedere mediation begint met het ondertekenen van de mediation- overeenkomst. Daarin spreek je samen en onder leiding van de mediator de spelregels af. Sowieso wordt opgenomen dat de gesprekken vertrouwelijk en geheim blijven. Hoewel beide partijen de intentie hebben er samen met de mediator uit te komen, ben je niets verplicht en zijn deze gesprekken vrijblijvend. Pas als er een door beide ondertekende overeenkomst op tafel ligt ben je gehouden de hierin opgenomen afspraken na te komen.

Mochten partijen er niet uitkomen, dan kun je wat besproken is tijdens de mediation niet gebruiken in een mogelijke gerechtelijke procedure. Partijen ondertekenen namelijk een geheimhoudingsverklaring waarin wordt opgenomen dat iedereen die bij de mediation aanwezig is, vertrouwelijk moet omgaan met de inhoud van de gesprekken.

De Mediator

De Mediator is neutraal, onpartijdig en informeel. De mediator heeft geen belang bij welke uitkomst dan ook, hij begeleidt het communicatieproces. Hij heeft geen belang er een mening op na te houden. De mediator is er om partijen tot een oplossing te brengen. Samen met de Mediator ga je gewoon informeel met elkaar in gesprek. Zolang je je aan de afgesproken spelregels houdt, kun je zijn wie je bent en doen wat je wilt. Dat is bij een juridische procedure heel anders. Dan gelden wettelijke formele regels waar partijen zich aan hebben te houden.

Aan een mediator worden zeer hoge eisen gesteld, waaronder: het kennisniveau, het up-to-date houden hiervan, het houden van intervisie en (zelf)reflectie. Ook wordt er een hoge norm gehanteerd rondom de beroepsethiek, integriteit en is geheimhouding van de mediator de norm, al vanaf het eerste contact.

Conflicten kun je het beste snel oplossen. Je bewijst jezelf en de organisatie een slechte dienst om dergelijke ontstane situaties te laten voortslepen. Vraag professionele hulp!

Meer weten?
Wil je meer weten over Mediation? Bel ons via 088-5058000 of schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Auteur: Michelle Buwalda- de Kock
Michelle is HR en Juridisch adviseur bij ZAKENWIJZER BV
Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en blijf op de hoogte

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.