5 tips voor het management bij verandering

Consultancytips voor verandering organisatie

Om nieuwe technologische en economische ontwikkelingen voor te blijven, moeten bedrijven verandering omarmen. Volgens de laatste onderzoeken hebben bedrijven gemiddeld de afgelopen drie jaar vijf grote organisatorische veranderingen doorgevoerd. Nog eens 75% van die bedrijven verwacht de komende drie jaar nog aanvullende veranderingsinitiatieven te ondernemen.

Organisatieverandering wordt doorgaans nagestreefd, omdat men gelooft dat de transitie een bedrijf in staat zal stellen op een hoger niveau te opereren. En daarbij efficiënter, productiever, innovatiever en winstgevender te worden.

Als de verandering verkeerd wordt beheerd, kan het een destructief probleem worden. Wat kan leiden tot productiviteitsverlies en slechte prestaties van werknemers. Onderzoek laat zien dat slechts 34% van alle organisatieveranderingsinitiatieven als een “duidelijk succes” wordt beschouwd. Dit terwijl 50% als “duidelijke mislukkingen” worden gekenmerkt. Nog eens 16% levert ‘gemengde resultaten’ op.

Managers en leiders moeten hun rol bij het managen van verandering begrijpen. Hier volgt een overzicht van de verschillende soorten organisatieveranderingen. Samen met enkele tips die je kunt gebruiken om het verandermanagementproces effectiever aan te pakken.

Wat is organisatie verandering?

Organisatorische verandering is het proces waarbij een bedrijf de belangrijkste componenten van zijn strategie of operaties verandert. Dit kan veranderingen in de bedrijfscultuur, essentiële technologieën, organisatiestructuur of grote initiatieven en doelen inhouden. Afhankelijk van de doelstellingen die men probeert te bereiken, kunnen organisatieveranderingen continu of eenmalig zijn.

Organisatieverandering wordt doorgaans onderverdeeld in twee typen: adaptieve en transformationele verandering. Adaptieve veranderingen zijn kleine aanpassingen die een organisatie onderneemt om in de loop van de tijd te evolueren. Ze kunnen worden gezien als het afstemmen van processen en bedrijfsstrategieën. Transformationele veranderingen zijn daarentegen groter in reikwijdte en schaal en brengen doorgaans een radicale verschuiving in de richting van het bedrijf met zich mee. Deze veranderingen zijn vaak het gevolg van externe krachten die het bedrijf onder druk zetten, zoals de opkomst van een nieuwe concurrent of digitalisering.

Wil je meer weten over verandermanagement? Lees dan de blog!

Tips voor het beheren van organisatorische verandering

Hieronder staan ​​vijf tips en strategieën die je kunt gebruiken om veranderingen op jouw werkplek beter te managen.

1. Begrijp het veranderingsproces

Geen twee veranderingsinitiatieven zijn hetzelfde. Maar de overgrote meerderheid van degenen die succesvol zijn, volgen de stappen van het verandermanagementproces.

Alle veranderingsprocessen hebben een set van startvoorwaarden (Punt A) en een eindpunt (Punt B). Het veranderingsproces is alles wat zich tussen die twee punten afspeelt. Het omvat meerdere stappen die doorgaans zijn gegroepeerd in drie fasen: voorbereiding, implementatie en follow-up. Dit is wat er tijdens elke fase gebeurt:

  • Voorbereiding: De verandermanager is gericht op het voorbereiden van zowel de organisatie als haar medewerkers. Dit houdt in dat de medewerkers de noodzaak van de naderende transitie begrijpen en de visie en het plan om deze te bereiken kennen.
  • Implementatie: De verandermanager is gericht op het uitvoeren van veranderingen op een manier die aansluit bij de toekomstvisie van het bedrijf.
  • Follow-through: de verandermanager is erop gericht ervoor te zorgen dat de verandering blijft hangen en wordt ingebed in de bedrijfscultuur en -praktijken.

2. Begrijp de kracht van verandering

Om verandering effectief te managen, moeten managers eerst begrijpen waarom het nodig is. Als je dit niet doet, kan het moeilijk voor je zijn om een ​​plan op te stellen dat de fundamentele zorgen en prangende vragen aanpakt, zoals:

  • Welke druk zorgt voor verandering?
  • Is het interne druk, zoals nieuw leiderschap?
  • Is het externe druk, zoals de ontwikkeling van nieuwe technologieën, een verschuiving in jouw branche of de opkomst van een nieuwe concurrent?

Door de factoren te begrijpen die een organisatorische verandering noodzakelijk hebben gemaakt, bent je beter geschikt om die zorgen aan te pakken.

plan maken voor verandering

3. Maak een plan

Zodra het motief voor verandering is begrepen, moet je een plan maken. Dit plan moet in grote lijnen de redenen voor verandering schetsen en de reikwijdte ervan definiëren. Maar ook de belangrijkste belanghebbenden schetsen, een team vormen en een gedetailleerd stappenplan bieden van de stappen die nodig zijn om het project te voltooien. Het hebben van een gedefinieerde strategie maakt het gemakkelijker om de verandering aan jouw teamleden te communiceren en de voortgang in de richting van belangrijke mijlpalen en doelen te volgen.

4. Communiceer

Als het gaat om het begeleiden van je bedrijf en medewerkers door een periode van ingrijpende veranderingen, is heldere en gerichte communicatie een van de krachtigste instrumenten in je arsenaal. Uiteindelijk moet je in staat zijn om verandering over te brengen aan twee zeer verschillende doelgroepen.

De eerste bestaat uit jouw werknemers en teamleden: deze personen moeten de noodzaak van verandering begrijpen, evenals hoe dit hun functieverantwoordelijkheden zal beïnvloeden. Je moet ook erkennen hoe belangrijk het is om naar hun zorgen te luisteren, zodat je eventuele angsten kunt wegnemen.

Ondanks het besef dat verandering nodig is, zijn medewerkers vaak bang voor grote veranderingen in de organisatie en verkiezen ze de ontevredenheid over de status quo boven de risico’s van een nieuwe realiteit. Vaak is het belangrijkste wat een manager kan doen niet als eerste de noodzaak van verandering identificeren, maar het momentum opwekken om de verandering te beginnen en vast te houden.

Het tweede publiek omvat de belangrijkste belanghebbenden binnen het bedrijf: andere leden van het management, directie, de aandeelhouders en/of bestuursleden. Als jij de persoon bent die een verandering voorstelt, zijn het deze personen die je dient te overtuigen. Als zij de verandering hebben geïnitieerd, maar jou belast hebben met het toezicht op het proces, zijn het deze personen die je regelmatig moet informeren over de status van het project.

5. Bereid je voor op wegversperringen

Hoe grondig je je ook voorbereidt op verandering, niet alles gaat altijd volgens plan. Je moet klaar zijn voor een aantal mogelijke resultaten.

Door je best te doen om te anticiperen op wegversperringen, kun je een deel van de weerstand weghalen. Geef jouw medewerkers de mogelijkheid om hun gedrag aan te passen door de obstakels weg te nemen die hen ervan weerhouden om te werken aan verandering. Zodra die belemmeringen zijn geïdentificeerd, kun je zelfs de meest complexe problemen aanpakken en corrigeren.

Leer veranderprocessen te leiden naar succes

Niemand wordt geboren met expertise in het managen van organisatieverandering; het is een vaardigheid waar doorgaans vele jaren hands-on ervaring voor nodig zijn om onder de knie te krijgen. Met dit in gedachten, zijn er stappen die je kunt nemen om je beter voor te bereiden op veranderingen.

Naast het omarmen van zoveel mogelijk kansen om je verandermanagement kennis te vergroten, kan het nastreven van professionele ontwikkelingsmogelijkheden, zoals een training, een uitstekende manier zijn om je vaardigheden aan te scherpen en een betere manager te worden. Zoek bij het evalueren van programma’s naar programma’s die aansluiten bij uw persoonlijke en professionele doelen. Als jij bijvoorbeeld geïnteresseerd bent in het ontwikkelen van jouw vaardigheden op het gebied van leiderschap en verandermanagement, kijk dan eens naar dit overzicht.

Maar heb ook de moed externe expertise in te huren, in het besef dat verandertrajecten te ingrijpend en te belangrijk zijn om wat te proberen. Samen doen waar we goed in zijn. Er is niets zo destructief in organisaties als het keer op keer moeten erkennen dat veranderpogingen falen. Ga voor het wel slagen van jouw verandertraject en doe dat wat daarvoor nodig is. Werknemers willen best volgen als voor hen duidelijk dat ze op weg zijn naar succes en verbeteringen. Maar er zit een houdbaarheidsdatum aan de veerkracht van werknemers om te veranderen. Wees daar zuinig op!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.