De wet van de 7 organisatiewielen

Consultancyorganisatiewielen

Of we het leuk vinden of niet, soms is een crisis nodig om ons anders te laten kijken. Anders leren kijken naar dat waar we kennelijk tot nu toe ‘blindelings’ naar keken. Het gebeurt onder onze ogen, maar we zien het soms niet meer. Nu heel wat bedrijven flink door elkaar worden gerammeld, lijkt alles weer ter discussie te staan. En dat is maar goed ook. Als we de wind mee hebben – en we zijn ook nog eens in onszelf gaan geloven – spelen we ‘poker’ met onze eigen organisatie. Zolang we winnen denken we niet meer aan verliezen. Sterker nog; we denken niet meer te kunnen verliezen. Maar het spel is uit. Want winnen en succes is geen spelletje en al helemaal niet vanzelfsprekend. Zeker niet in crisistijden. Zo kent elke succesvolle organisatie de wet van de 7 organisatiewielen.

Je hart laten spreken

Het hart van elke organisatie is de eigen corebusiness. De identiteit. De kern. Dé reden en het bestaansrecht. De oorsprong. Daar waar het allemaal is begonnen. In het hart van elke organisatie tref je de oorspronkelijke bedoeling. Om die reden is een slager een slager geworden. Een bakker, een bakker. Een account bij een accountantskantoor. Een gedreven elektromonteur heeft zijn eigen installatiebedrijf. Van sleutelen aan oude auto’s naar een zelfstandig garagebedrijf. Van kijken naar en leren van problemen, het organisatieadvies kantoor. Dát zijn de oorspronkelijke redenen waarom bedrijven ontstaan. Daar waar talent en passie samenkomen.

De ‘organisatiewielen’ van elke corebusiness

Maar de corebusiness heeft ‘wielen’ nodig. Elk business model doet uit zichzelf niets. We hebben een organisatie nodig waarin de corebusiness kan ontwikkelen en groeien. Die ‘organisatiewielen’ kan elke organisatie óf verder brengen óf blokkeren. Hoewel deze ‘wielen’ een dienende functie hebben, zijn het niet zelden vertragers in plaats van versnellers. Dé reden waarom het ene bedrijf een succesvolle groeier is en de ander een moeizaam bestaan heeft.

Hoe komt het toch dat de 7 belangrijkste wielen onder elke organisatie – groot of klein – nog vaak zo slecht rollen? Het antwoord is eenvoudig: zolang wij bezig moeten zijn met zaken (lees: organisatiewielen) die wel belangrijk zijn, maar niet onze corebusiness zijn (lees: Talent + Passie) hebben we al snel te maken met vierkante wielen. En die rollen niet echt lekker, maar kost bakken aan energie en geld.

De wet van de 7 organisatiewielen

Laten we eens kijken hoe die organisatiewielen eruit zien. Wat is het en waar zit de bottleneck?

Opleiden

Bedrijven bestaan bij de gratie van vraag en aanbod. Maar als de vraag aan het veranderen is – en dat gebeurt voortdurend – dan zal ook het aanbod hierop moeten aansluiten. Kennis is hierin cruciaal. Sluiten de snel veranderende eisen en wensen van jouw klanten hierop aan? Belangrijker nog: weten (kennis) en kunnen (vaardigheden) jouw mensen dit? Mensen maken nog altijd het verschil. Niet de gereedschappen of machines. Kennis van mensen creëert de aansluiting op een voortdurend veranderende wereld. Onderschat persoonlijke ontwikkeling daarom niet. Een leven lang leren is niet alleen maar een lekker bekkende kreet. Actuele kennis en slim ontwikkelde vaardigheden zijn de slagader van elke organisatie. Knijp je deze af krijg je in het ‘hart’ van de organisatie serieuze ‘hartproblemen’.

HRM

De juiste mens op de juiste plek. Wie onderschrijft dat niet. Maar hoe komt het dan dat managers nog zo vaak ontevreden en kritisch zijn over: betrokkenheid, bekwaamheid, bevlogenheid, loyaliteit en eigenaarschap van hun werknemers? De eerste en eerlijke vraag die gesteld moet worden: wie heeft ze aangenomen? Niet zelden de manager zelf. Maar wie kent er managers die bewust reactieve, ongeïnteresseerde en laag gekwalificeerde werknemers aannemen? Precies. Maar wat gaat er dan fout? Instroom van mensen vraagt om de juiste aandacht. Twee armen en twee benen aannemen kan iedereen. Maar de juiste selectie toepassen is een vak. Managers schermen nog wel een met hun ‘fingerspitzen’ gevoel en of hun persoonlijk ontwikkelde ‘antenne’. Prima. Maar aanvullend is een persoonlijkheidstest en een goed doordachte selectieprocedure belangrijk om de juiste kandidaat te vinden en te werken aan een duurzame strategische personeelsplanning.

ARBO

We weten het natuurlijk allang en we weten het allemaal. Gezonde en vitale werknemers maken op een heel natuurlijke manier het verschil. De energie, gedrevenheid, en passie van mensen die lekker in hun vel zitten is goud waard. Alles lijkt vanzelf te gaan. Maar eerlijk is eerlijk; het is vaak nog schrikken hoe groot het gapende gat is tussen deze overtuiging en hier daadwerkelijk iets aan doen.

Op z’n best hebben we onze Arbodienst zo geïnstrueerd dat ze aan de bak moeten als er iemand daadwerkelijk uitvalt en ziek wordt. Maar daadkrachtige initiatieven om aan de voorkant te werken aan gezondheid en vitaliteit komt niet op de agenda van HR of het management. Terwijl juist gezondheid en vitaliteit de best denkbare investering en versneller is in werkgeluk en succes van de organisatie.

Juridisch

Waar mensen samenwerken gaat het best vaak goed. Maar het is wel belangrijk dat we onze zaken juridisch goed op orde hebben. Intern en extern. Zowel dus richting onze eigen organisatie en werknemers, als bij onze klanten en samenwerkingen. Het goed borgen van gemaakte afspraken voorkomt onnodige conflicten en spanningen. Maar niet altijd. Het is helemaal niet gek waar mensen intensief samenwerken deze soms botsen of conflicteren. Simpelweg omdat we elkaar soms niet begrijpen en wij ons van nature ingraven met onze eigen standpunten.

We verliezen soms uit het oog dat het bij samenwerken niet hoort te gaan om wie er gelijk heeft, maar dat we samen zoeken naar een oplossing. Als we er samen niet uitkomen is mediation of bemiddeling de eerst volgende stap. In veel gevallen is een derde persoon nodig om elkaar weer te leren begrijpen. Om vervolgens weer samen door één deur te kunnen. Lukt dat niet, dan is op basis van wederzijds respect afscheid nemen de beste optie.

Financieel

Wie zijn financiële administraties en cijfers niet op orde heeft, leeft en werkt in chaos. De minimale financiële parameters van elke organisatie zijn bijvoorbeeld: omzet – inkoopkosten – personele kosten – algemene kosten – winst – openstaande + inkomende + uitgaande facturen en liquide middelen. Verder kun je het zo complex maken als nodig voor jouw organisatie. Maar in de basis moet je deze kengetallen doorlopend paraat hebben.

Veel bedrijven komen niet in de problemen omdat ze hun vak (corebusiness) niet begrijpen of verstaan, maar omdat ze geen zicht op cijfers hebben. En als ze naar cijfers kijken deze niet weten te interpreteren wat deze zeggen en wat dan vervolgens te doen. Cijfers op orde brengen is automatisering. Maar cijfers gebruiken als gereedschap en laten bijdragen aan het succes van de organisatie is een vak.

Veranderen

Het zijn dynamische tijden waarin wij leven. Bedrijven en organisaties ontkomen er niet aan steeds goed naar ‘buiten’ te blijven kijken wat daar allemaal aan het veranderen is. Om vervolgens zichzelf steeds de vraag te stellen: wat betekent dit voor mij? Veranderen gaat over gedrag. Over anders denken om vervolgens anders te gaan doen. Veranderprocessen zul je steeds moeten definiëren in: verbeteren, vernieuwen of innoveren. Bij verbeteren beseffen we ons dat we niet meer weg komen met een zesje. Klanten eisen een 8 of een 9 van ons. Anders stappen ze over naar de concurrent. Bij vernieuwen gaat het niet zozeer om de kwaliteit. Die is misschien wel een 9, maar niemand zit er meer op te wachten.

Er moet een vernieuwing ingezet worden door te luisteren naar de klant en je producten en diensten hierop aan te passen. Bij innoveren gaat het er om dat jij je als organisatie opnieuw moet uitvinden. In zijn geheel of op onderdelen. Maar duidelijk is dan dat verbeteren en vernieuwen hier niet meer de duurzame oplossing is. Veel zelf en intern ingezette veranderprocessen falen. Maar liefst zo’n 75% van de veranderprocessen slaagt niet. Veranderen vraagt kennis en kunde van een andere soort. Goede bedoelde pogingen schieten te vaak te kort en maken een organisatie en de mensen murw.

Commercieel

De traditionele manier waarop bedrijven verbindingen en relaties leggen met klanten en nieuwe opdrachtgevers, werkt in de meeste gevallen niet meer. Koude acquisitie, canvassen, repeterende mailingen, callcenters en talloze bezoekafspraken onder het mom ‘ laten we een bakkie doen’ is uit.

We willen niet meer gebeld en lastig gevallen worden. De online marketing is de wereld aan het veroveren. Het past bij de nieuwe manier waarop wij in de 21e eeuw verbindingen maken, opdrachten ontvangen én opdrachten vergeven. We zullen moeten wennen aan het idee dat 80% van onze omzet online gaat plaatsvinden en 20% fysiek en persoonlijk als aanvullend en specialistisch maatwerkadvies.

Alles moet eenvoudig, snel en gemakkelijk worden gestroomlijnd voor opdrachtgevers. Ook het verstrekken van opdrachten. Websites van organisaties worden verbinding- platforms, waar alle relevante informatie beschikbaar is en waar snel wensen en eisen van de klant ingevuld kunnen worden. Hier is voor voornamelijk het MKB nog een wereld te winnen.

Ga doen waar je écht goed bent.

Succesvolle organisaties kiezen ervoor te doen waar ze goed in zijn: het benutten van hun eigen corebusiness! Ze maken een goede afweging hoe en met welke kwaliteit zij hun cruciale organisatiewielen verbinden met een externe partner met kennis van zaken. Als je er voor kiest te doen waar je goed in bent, weet je ook wat je vooral niet meer moet doen. Organisatiewielen zijn bij uitstek geschikt om onder te brengen bij een vertrouwde externe business partner.

Stop ermee om nog langer rond te rijden met vierkante wielen. Het geeft veel ergernis en frustratie. Niet gek natuurlijk, want bezig zijn met zaken waar je eigenlijk geen of te weinig verstand van hebt is erg vermoeiend. Tekort schieten in kennis is kostbaar en duur. Je betaalt vroeg of laat dure rekeningen door fouten en onnodig falen. Cruciale organisatiewielen onderbrengen in de eigen organisatie maakt vaak meer kapot dan menig ondernemer lief is. Stop er mee! Ga doen waar je goed in bent. Want dat is de sleutel voor succes voor elke onderneming.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.