Gevonden worden is het nieuwe verkopen

CommercieelCommercieel

De wereld is razendsnel aan het veranderen. Dus ook de manier waarop ondernemers de verbinding maken met de buitenwereld: met bestaande en potentiële nieuwe klanten. Commerciële activiteiten hebben strikt genomen als doel winst te maken voor de organisatie door de verkoop van producten en diensten. Het woord ‘commercieel’ is dan ook een verzamelnaam voor verschillende instrumenten die nodig zijn om verkoop te stimuleren en winst en groei van de organisatie te realiseren.

Nieuwe economie

De tijd van de verkoper in zijn slim fit pak, glimmende bolide en vlotte babbel is geschiedenis. Gelikte verkooppraatjes, overrompelende verkoopstrategieën en stalkende callcenter medewerkers zijn hun houdbaarheidsdatum ruimschoots gepasseerd. Effectieve marketing strategieën 2.0 ondersteund door intelligente online automatiseringssystemen vormen inmiddels de basis. Daarnaast zijn klanten vooral op zoek naar een persoonlijke businesspartner die luistert en hen begrijpt om samen te bouwen aan duurzaam succes en groei.

Zaken doen in de nieuwe economie vraagt een heel andere manier van verkopen. De eisen van de klant en zijn verwachtingen blijven stijgen. Doordat producten en diensten steeds meer op elkaar lijken is het veel lastiger geworden je uitsluitend daarmee te onderscheiden. Maar je krachtig onderscheiden is essentieel! Anders ben je één van velen en zal het verkrijgen van een opdracht waarschijnlijk uitsluitend handjeklap worden om de prijs. Want als producten en diensten voor de klant hetzelfde lijken, zal hij zijn voordeel willen halen door korting te vragen of simpelweg voor de goedkoopste te kiezen.

Vraag nu je Gratis Online Marketing Scan aan!

Van transactie naar relatie

Nu de economie onder druk staat en veranderingen in sneltreinvaart over ons heen denderen, is het tijd om te begrijpen dat jijzelf het onderscheidende verschil moet maken. Oprechte aandacht van mens tot mens. Daar draait het om. Dat kan niemand van jou kopiëren. Want mensen zijn uniek. Misschien wel de belangrijkste instrumenten om je klant echt te leren begrijpen zijn: vragen stellen, luisteren, begrijpen en verbinden. Klanten willen begrepen worden voor ze überhaupt zaken met je doen. Vragen stellen om echt te begrijpen is dan belangrijk. Het echt kennen van een klant lukt alleen door échte aandacht. Daar gaat verkopen in deze nieuwe economie om: persoonlijke aandacht en oprechte betrokkenheid. Verkopen 2.0 is geen transactie meer. Het is een relatie. Een persoonlijke klant relatie van kennen en gekend worden en van wederzijds persoonlijk vertrouwen. Een mens tot mens relatie.

Het nieuwe verkopen bevindt zich digitaal

Online Marketing

Online Marketing is zoeken en gevonden worden. Maar met alleen een ‘good looking’ website kom je er zeker niet. Ook jouw klanten hebben internet omarmd. Interacties via internet. Het is een onderdeel van ons leven en werk geworden. We willen snel en overzichtelijk beschikken over informatie. Het koopproces (of delen daarvan) voltrekt zich steeds vaker via internet. Dat geldt niet alleen voor jou, maar natuurlijk ook voor je bestaande en nieuwe klanten. Eerste oriëntaties, verzamelen van informatie, het zijn vaak de eerste kennismakingen met jouw bedrijf. Wat kunnen ze, met wie doen ze al zaken, met welke projecten hebben ze ervaring? Maar hoe zorg jij er dan voor dat ze jouw website en informatie vinden? Om gevonden te worden is doelgerichte SEO een must. En als het woord SEO je even niets zegt… dan is het tijd om rechtop te gaan zitten. Want dat kan wel eens de reden zijn dat je commerciële online verkoopresultaten niet naar wens verlopen.

Wat is SEO?

SEO staat voor: Search Engine Optimization. Eigenlijk is het een verzamelnaam voor alle processen die bijdragen aan het organisch (op een natuurlijke manier) hoog scoren van een webpagina in zoekmachines. Want gevonden worden door je klanten op zoekwoorden gaat niet vanzelf of automatisch. De term “organische resultaten” heeft betrekking op de pagina’s van jouw website die hoog scoren op basis van relevantie. En niet omdat je heel veel geld uit geeft aan een bedrijf achter de zoekmachine. Door effectief gebruik te maken van SEO technieken is het mogelijk om veel meer bezoekers te trekken naar jouw gewenste webpagina’s. En bezoekers zijn jouw potentiële klanten van morgen.

Het SEO principe draait om 4 belangrijke aspecten;

  • Techniek

Met techniek bedoelen we dat de ‘code’ en ‘programmatuur’ van de website op orde moet zijn. De motor die onder de motorkap ligt moet goed draaien. Het gaat hierbij om hoe de website presteert, hoe snel deze is en of alles goed wordt verwerkt.

  • UX

Dit noemen we de User Experience. Oftewel, hoe ervaart de klant zijn bezoek aan jouw website. Klikken ze gelijk weg of blijven ze een tijdje? Is het bestelproces makkelijk of lopen ze hier in vast? Vinden ze makkelijk de weg? Of loopt men vast in hun zoektocht?

  • Linkbuilding

Je kan nog zo’n goede website hebben met de juiste producten, inspirerende content, goede prijs en juiste UX…. Als er in de ‘buitenwereld’ niet over je wordt gesproken dan zal Google je niet als relevant beschouwen. Het is dus heel belangrijk om honderden/ duizenden links van andere websites en/of webshops te ontvangen.

  • Content

Het creëren van goede content is het allerbelangrijkste om relevant gevonden te worden door Google. Je moet de juiste teksten on-site & off-site maken om je bezoekers te informeren en te inspireren. De noodzakelijke content zoals Productpagina’s, Categoriepagina’s & Inspiratiepagina’s moeten op orde zijn. Daarnaast kun je enorm scoren door middel van een blog, nieuwsberichten, downloads, beelden en filmpjes. Zorg voor dagelijks/ wekelijks nieuwe aanvoer van de juiste content met de juiste zoekwoorden en je gaat gevonden worden. Dat is een natuurwet in online marketing.

SEO

Als je nog steeds denkt dat het niet zo’n vaart zal lopen

Voor al diegene die zo vertrouwd zijn met het klassieke verkoopproces, komt er een tsunami aan fundamentele veranderingen aan. Deze zijn onafwendbaar. Privé zijn we al lang vertrouwd met online marketing. We bestellen ’s avonds de door ons gewenste producten, en de volgende morgen worden ze bezorgd. Denken dat de zakelijke markt – of jouw business – hiervan verschoond zal blijven is een kostbare misvatting die je vroeg of laat duur zal komen te staan. Stop met wegkijken. De wereld van online marketing dendert als een niet meer te stoppen nieuwe werkelijkheid richting de zakelijke wereld. Zie de feiten onder ogen. Online marketing (omzet in e. commerce) bereikte in 2017 een omzet van 2.29 biljoen dollar. Naar verwacht zal 2020 afsluiten met 3.45 biljoen dollar aan verkopen. Nog een paar feiten:

  • Bedrijven die meer dan 16x per maand bloggen genereren 4,5x meer leads.
  • Bedrijven die vaak bloggen krijgen gemiddeld 5x meer verkeer op hun website.
  • Contentmarketing is gemiddeld 40% goedkoper dan traditionele marketing.
  • Bedrijven die actief bloggen hebben 97% meer inkomende links.

Het is verrassend hoe je al snel – door eenvoudige maar slimme aanpassingen – het online marketing proces van jouw organisatie kan verbeteren. Professionele kennis van online marketing is hierbij onmisbaar. Online marketing is een professioneel vakgebied. Maar ook een wereld waar je soms door de bomen het bos niet meer ziet. De vele aanbieders, hun vaak onbegrijpelijke babbels, valse beloften en absurde kosten maken het bedrijven ook niet gemakkelijk. Laat je er niet door afleiden en al helemaal niet van afhouden. Kies voor de toekomst. De duurzame en winstgevende toekomst van je bedrijf. Want dat online marketing het nieuwe verkopen gaat worden is een onafwendbare werkelijkheid. Check in en ga je verbazen wat dit voor jouw onderneming kan betekenen.

 

6 tips om hoger in Google te komen

  1. Ga bloggen!
  2. Wees relevant
  3. Zorg voor backlinks
  4. Beveilig je site goed
  5. Zorg voor een goede structuur
  6. Mobile first

 

Uitnodiging

Als je gewoon eerst eens meer wil weten en meer vragen dan antwoorden hebt, neem contact op. Zo’n informatiegesprek kost je niets, alleen wat tijd. Maar een ding weet je zeker, je snapt hierna wat online marketing is en kan betekenen, juist voor jouw onderneming. Nu en in de toekomst. En dat is het minste wat jij je zelf en je organisatie moet gunnen.

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

2 reacties

  1. Interessant om te lezen! Dank voor het delen!
    In de bullet points mag mijns inziens het gebruik van video ook wel opgenomen worden, is helemaal anno nu!
    Zoals bedrijven die video’s gebruiken op hun landingspagina’s hebben 86% hogere conversies (Wordstream, 2018)

    • Beste Milan, video is tegenwoordig inderdaad een enorm belangrijke marketingtool. Bedankt voor de tip!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.