Flexibele HR adviseur

HRHR adviseur

In iedere organisatie heb je te maken met personeelszaken. Dus in iedere organisatie is er iemand die de HR zaken regelt. Dat houdt in dat er iemand is die zich bezig houdt met de strategische personeelsplanning. En waarschijnlijk heb je daar nu, vooral in deze tijd, wel over nagedacht. Zo niet, ga dat doen! Want wellicht ben jij er ook achter gekomen dat je teveel vast personeel hebt waarvan je het loon moet doorbetalen. Een HR adviseur kan jou daarbij helpen.

Ik lees de laatste tijd meerdere artikelen waarin staat dat HR-professionals vaste contracten vergelijken met flexibele contracten. Zo ook kwam dit voor tijdens de crisis in 2008. Toen werden de ogen van ondernemers al geopend als het ging om personeel. Men besefte dat je moet weten wie er in de organisatie rondloopt en hoe je daarmee omgaat tijdens een crisis.

Huidige situatie

Wat opvalt, is dat iedere organisatie anders in de crisis staat. Sommige bedrijven hebben het drukker dan ooit, andere bedrijven moeten het hoofd boven water houden. Je ziet hierdoor ook dat elk bedrijf anders met het personeel omgaat. Ze weten flexwerkers of extern werkenden te vinden, of ze laten deze groep juist (noodgedwongen) thuiszitten. Dit heeft te maken met de verschillende situaties waarin bedrijven zich momenteel bevinden, maar ook met de ‘schrik’ die is ontstaan door de komst van het coronavirus.

Hoe nu verder?

Of de vraag naar externe straks aantrekt? Ja! In verschillende gesprekken met klanten is kenbaar dat zij nu júist behoefte hebben aan iemand die niet aan hen vastzit. Organisaties durven weer vooruit te kijken en gaan ook weer vooruitkijken. Dat organisaties door de crisis nu minder snel vast personeel in dienst nemen is te begrijpen. Daarom zal er sneller naar de flexibele tak gekeken worden. Die werd door de komst van het coronavirus eerst afgeschaald, maar de verwachting is dat deze als eerst weer wordt opgepakt. Als ondernemer denk je namelijk ook veel meer na over jouw medewerkersbestand en wat daarvan de vaste kern is. In deze tijden ontdek je waar bepaalde kennis nog ontbreekt, of waar bepaalde zaken totaal nog niet in orde zijn.

Waarom een flexibele HR adviseur?

En dat je tegen zaken aan bent gelopen is wel waarschijnlijk. Je hebt wellicht gezien dat er geen centraal punt is waar vragen gesteld konden worden en/of als er vragen waren, deze niet altijd beantwoord konden worden. Of er kwamen simpele vragen, maar daaruit bleek dat bepaalde administratie niet goed in orde was. Dossiers zijn wellicht niet helemaal goed bijgehouden, waardoor hier tijdens de crisis tijd in gestoken moest worden. Zonde van je tijd! Dit had al verder eerder bijgehouden moeten worden. Met terugwerkende kracht duren dit soort zaken altijd veel langer.

Maar niet alleen tijdens de crisistijd is het van belang om je HR-beleid professioneel te hebben opgezet. Dit geldt voor zowel grotere als kleinere bedrijven. Zo sprak ik laatst een klant van een kleine organisatie. Na een aantal vragen over het personeelsbeleid, bleek dat zij geen functieprofielen hadden opgesteld voor hun medewerkers, maar zij willen medewerkers wel aanspreken op hun gedrag. Maar medewerkers weten niet wat de verwachtingen zijn bij hun functies, omdat dat niet op papier staat en er daarom ook niet over wordt gepraat. In kleine(re) organisaties zie ik dit vaker voorkomen. Daarom zeg ik telkens dat ook zo’n ‘kleine’ organisatie haar personeelszaken op orde moet hebben, want het laatste wat je wil is dat je veel tijd in iets moet steken wat je eigenlijk allang op orde gehad kon hebben. En dat begint bij de basis.

Wet Verbetering Poortwachter

Zo heb ik ook een voorbeeldcasus waaruit blijkt dat het belangrijk is dat jij jouw HR-zaken op orde hebt. Zo was er in een kleine organisatie, ik spreek over 10 man, een medewerker ziek geworden. Vanaf dat moment moet de Wet Verbetering Poortwachter gevolgd worden. Het verzuim duurde langer dan verwacht en ondertussen verzuimt deze medewerker 1,5 jaar. Maar deze organisatie had geen centrale medewerker aangesteld om deze verzuimcasus te begeleiden en de acties op tijd uit te voeren die volgens de Wet Verbetering Poortwachter moeten worden uitgevoerd. Wat nu een gevolg kan zijn als de medewerker de twee jaar ziekte in gaat en het UWV ziet dat de acties niet op tijd of juist zijn uitgevoerd: een loonsanctie (lees: een jaarsalaris!!). Als organisatie is dat het laatste wat je wil.

Daarom is het belangrijk om iemand op die plek te hebben staan die kennis heeft van de (veel veranderende) wet- en regelgeving.

Voordelen van een flexibele HR adviseur

Vooral als je een MKB-bedrijf bent, is een flexibele HR adviseur een perfecte uitkomst. Voor een aantal uur per week stem je af welke HR-taken er opgepakt moeten worden en je hoeft hier niet iemand voor aan te nemen. In de praktijk zie ik vaak genoeg dat er MKB-bedrijven zijn die bijvoorbeeld ‘maar’ voor acht uur per week aan HR-werkzaamheden hebben liggen. En dan denk je misschien: ‘Ik heb nu iemand in dienst die dit ernaast doet.’ Maar in hoeverre heeft diegene de juiste kennis van de huidige wet- en regelgeving? Waarschijnlijk ben jij in deze huidige crisis al wel tegen zaken aangelopen, waarvan je niet wist hoe je dit moest oplossen. Het personeel kwam met veel vragen die lastig beantwoord konden worden; krijgen zij hun reiskosten doorbetaald? Moeten zij thuiswerken? Wat zijn de regels voor thuiswerken? Moeten wij de NOW-regeling gaan aanvragen? Welke contracten lopen er binnenkort af? etc. etc. Allemaal personele vragen die ik voorbij heb zien komen en zo waren er nog tal meer. Hoe mooi is het als jij hiervoor een vast aanspreekpunt had die jou deze vragen kon helpen beantwoorden.

Duur of juist goedkoper?

Hiernaast hoor ik in de praktijk ook wel eens voorbij komen dat ‘een flexibele HR adviseur aannemen’ voor het bedrijf juist duur is. Als je een medewerker aanneemt, ben je toch veel minder geld kwijt? Als je kijkt naar het uurtarief, dan wel ja. Maar kijk je ook naar de vakantiedagen die jij voor deze flexibele HR adviseur niet hoeft door te betalen, naar ziektedagen die jij niet hoeft door te betalen, naar vakantiegeld dat je niet hoeft uit te betalen. En dan heb ik het nog niet over de effectiviteit en efficiëntie.

Wij kunnen hierover in gesprek met elkaar! Laten we elkaar vooral helpen en doen waar we goed in zijn.

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en Twitter en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.