Groeit jouw bedrijf wel?

ConsultancyWerken in een bedrijf

De onderzoekers Justin Jansen en Tom Mom keken namens de Erasmus Universiteit in de keuken van bekende groeibedrijven. Denk bijvoorbeeld aan Coolblue, Takeaway en Jumbo. Ze wilden echt begrijpen waardoor deze groeibedrijven in staat waren zo succesvol te worden. Na jaren van onderzoek hebben ze er een boek over geschreven: Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen.

Verontrustende cijfers!

Als de onderzoekers spreken over een ‘groeibedrijf ’dan gaat het hen meer dan alleen om omzet en winst. Ook de parameters van het beter, sneller en duurzamer worden zijn dan belangrijk. Verontrustend is dat maar 5% van de MKB-bedrijven groeibedrijven zijn. Dan is er nog een grote middengroep, de helft van alle MKB-bedrijven, wat gewoon niet groeit. De andere helft raakt alleen maar achterop. Als we ons dan bedenken dat het MKB de motor is van onze economie, kijken we naar een erg serieus en verontrustend probleem.

Niet willen of niet kunnen?

De grote groep ‘stilstaanders’ hebben wel degelijk door dat de wereld razendsnel aan het veranderen is. De wereld waarin zij een belangrijke rol en plaats hebben. Hun wereld. Maar volgens de onderzoekers lukt het gewoon niet de eerste juiste stappen te zetten. Zien en begrijpen wat er om je heen aan de hand is, maakt nog niet dat je weet wat je dan moet doen. Die eerste stap zetten op de weg van verandering is al heel lastig. Maar nog lastiger is het voor bedrijven om dat wat moet veranderen, ook daadwerkelijk te vertalen naar implementatie. Het waarmaken en laten functioneren van deze verandering in de organisatie. Deze bedrijven zijn goed in het uitvoeren van hun operationele processen. Ze snappen wat er vandaag moet gebeuren. Maar hebben onvoldoende beeld van morgen en dat wat op hen af gaat komen.

Operationele focus versus veranderen

Veel MKB-bedrijven zijn vooral gefocust op vandaag, omzet en winst. Maar de noodzakelijke veranderingen van morgen vragen om innovatie van diensten, producten en services. En uit onderzoek blijkt nu juist dat daar dergelijke bedrijven ernstig achterblijven en niet zelf het vermogen hebben om hier antwoorden op te formuleren. Maar voor je het weet ben je te laat en kun je niet meer aanhaken aan de snel om zich heen grijpende veranderingen en gewijzigde wensen van je klanten. Maar er is meer. Als het dergelijke bedrijven al lukt om nieuwe klantwensen te realiseren, dan vergeten ze vaak dat dit nieuwe en andere – vaak complexe – nieuwe processen met zich meebrengt. En dan wordt het vaak weer lastig om deze tijdig en structureel te managen.

Kenmerken van succesvolle groeibedrijven

De onderzoekers hebben tijdens hun onderzoek wel ontdekt wat deze groeibedrijven zo succesvol maakt. De koplopers onderscheiden zich door niet alleen over vandaag na te denken, maar zeker ook over morgen en overmorgen. Om te weten wat er morgen in jouw wereld aan de hand is er allereerst tijd nodig. Tijd om te kijken en te leren begrijpen wat er in jouw branche en vak aan de hand is. Wat jouw klantenwensen zijn. Niet alleen wat ze vandaag willen, maar ook wat ze morgen van jou verwachten. Weten waar je kansen liggen. Maar ook waar je geen energie meer in moet steken.

Groeibedrijven vertrekken waar ze goed in zijn. Ze bouwen zo stap voor stap – maar structureel – aan hun groeibedrijf. Kijk wat er gebeurt in de wereld om je heen en sluit daar je producten, diensten en services op af. Blijf vooral doen waar je goed in bent en verander dat wat direct aansluit bij de veranderende wereld van jou bestaande en nieuwe klanten en jouw bedrijf en organisatie.

Voorbij vandaag denken

Groeibedrijven bouwen verder op dat wat ze goed doen. Dat is hun fundament. Maar als geen ander begrijpen ze dat ze onderdeel zijn van voortdurende verandering. Daar haken ze steeds op aan. Uit het onderzoek bleek ook dat groeibedrijven serieus tijd vrij maken om na te kunnen denken over groei en over morgen en overmorgen. Maar niet alleen blijven hangen in denken en het bedenken van nieuwe kansen.

Groeibedrijven kenmerken zich ook als doeners. Kijken welke onderdelen van je bedrijf je kunt laten groeien door verandering. Je creëert dan als het ware een vliegwiel. Je begrijpt steeds beter welke inspanningen en veranderingen je organisatie – of onderdelen daarvan – verstrekt en doet versnellen.

Maar hoe dan?

Uit het onderzoek blijkt ook dat het hebben van een uitdagend en passend groeiplan niet voldoende is. Om het eerder genoemde vliegwiel in werking te zetten, is implementatie nodig. Je plan integreren en laten werken in je operationele uitvoering. Dat blijkt in veel gevallen nog een hele uitdaging. Doen waar je goed in bent, is óók niet meer doen waar je niet goed in bent. Het is een serieus probleem dat de helft van de MKB-bedrijven niet uit de startblokken lijkt te komen op eigen kracht. Maar nog zorgwekkender is dat de andere helft aan het achterop raken is. Die 5% die wel groeiscenario’s weten te realiseren, is wel een heel mager percentage.

Help!

Een bekende uitspraak is: ‘als je geen help roept, kun je ook niet geholpen worden’. Het is de hoogste tijd dat bedrijven zich gaan realiseren dat ze de aansluiting op een onafwendbare toekomst gaan missen als ze geen ‘help’ leren roepen. Hulp accepteren voor dat waar je zelf niet goed in bent. Daar is niets mis mee. Integendeel! Als het implementeren van mooie groeiplannen niet lukt, trek dan eens aan de bel. Zelf blijven proberen en vervolgens bij herhaling mislukken, is desastreus voor de interne motivatie en draagvlak in de organisatie. Mensen raken murw van al die goed bedoelde pogingen die op niets uitlopen.

Vraag professionele hulp van een betrouwbare organisatiecoach. Een hands on adviseur die jou als ondernemer of jullie als MT helpt met een geslaagde implementatie transitie. Veranderen is een vak. Leer ‘help’ roepen als jij een MKB-bedrijf bent wat al aan het achterop raken is. Laat je helpen om het tij te keren. Het is nooit te laat. Maar langer wachten helpt niet. Dit gaat niet vanzelf over en stop met proberen. Maar zoek hulp. Samen kunnen we zoveel meer!

Benieuwd naar het boek? Bekijk het hier: Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.