Waarom content marketing zo belangrijk is om relevant te blijven

CommercieelContent marketing

Je hebt waarschijnlijk wel eens gehoord van de uitdrukking “content is king” en dat is niet zomaar een gezegde. Content marketing is de laatste jaren sterk in populariteit gegroeid, en de vraag ernaar blijft groeien. Het maken van goede content is dan ook een van de leidende marketingstrategieën in de hedendaagse markt.

Dit is te danken aan de toegankelijke en gebruiksvriendelijke online publicatieplatforms die het delen van een boodschap met de massa’s zo veel makkelijker hebben gemaakt dan ooit tevoren. Met deze vorm van marketing kunnen grote en kleine bedrijven nu organisch verkeer krijgen van zoekmachines door middel van informatieve inhoud.

Wat houdt content marketing in?

Content marketing kan worden gedefinieerd als: Het creëren en delen van inhoud, bedoeld om klanten aan te trekken. De content marketingstrategie is een lange termijn techniek om klanten te bereiken en te overtuigen. Het is gericht op het vinden van nieuwe mensen die op zoek zijn naar een product of service. Maar ook op het opbouwen van relaties, vertrouwen en loyaliteit met het publiek door het leveren van waardevolle content.

Naast het beïnvloeden van de aankoopbeslissing van consumenten, heeft het ook een groter doel om communities op te bouwen rond merken, producten of diensten. Hoe relevanter de inhoud is voor het publiek, hoe waarschijnlijker het is dat zij vervolgens hun vrienden en volgers over jouw merk zullen vertellen. Op die manier wordt de content marketingstrategie een waardevolle bron voor het aantrekken van nieuwe klanten en het behouden van bestaande klanten.

Content marketing is niet nieuw. Het bestaat al meer dan 100 jaar en is te vinden in ouderwetse media, zoals kranten, nieuwsuitzendingen op televisie en zelfs in de Gouden Gids. Maar met de komst van sociale media heeft content marketing een nieuwe betekenis gekregen. Je kunt je publiek direct betrekken en daarmee de loyaliteit bevorderen. Dit kan door middel van bloggen, podcasts, video’s en andere vormen van content.

De voordelen van content marketing

Content marketing brengt veel voordelen met zich mee. Hier is een lijst van slechts een paar:

  • Klanten op de hoogte houden:
    Klanten willen horen wat je te zeggen hebt. Door het produceren van goede content, kun je klanten op de hoogte houden van nieuwe producten, diensten, en informatie.
  • Relaties opbouwen:
    Content marketing is ook een geweldige manier om relaties op te bouwen met klanten. Door waardevolle inhoud te delen die relevant is voor hen, kun je duurzame klantenrelaties ontwikkelen.
  • Ontdekt worden door nieuwe klanten:
    Wanneer mensen op zoek zijn naar services of producten doen ze dat meestal door te zoeken op internet. Goede content trekt nieuwe klanten aan.
  • Verhoging van inkomsten:
    Goede content zal het verkeer naar je website of blog verhogen, wat op zijn beurt de inkomsten voor het bedrijf zal verhogen (in de veronderstelling dat de artikelen nuttig zijn en de blog goede informatie bevat).

Dit zijn slechts enkele van de voordelen. Het is belangrijk om te onthouden dat als deze strategieën goed worden uitgevoerd, ze het verkeer en de naamsbekendheid van een website zullen vergroten. Dit zorgt er op zijn beurt weer voor om de inkomsten van je bedrijf te verhogen. Zoals altijd, is het noodzakelijk om te kijken naar de kwaliteit van de inhoud (in plaats van alleen te kijken naar paginaweergaves of bezoekers). Ook de kwaliteit van de site is belangrijk. Je kunt 100.000 mensen naar je website laten komen, maar als ze maar 15 seconden blijven en verder geen actie ondernemen heb je er niets aan.

Online marketing trends (SEO) 2021

Hoger scoren in Google is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Google voert voortdurend updates uit die gevolgen kunnen hebben op je positie. Benieuwd naar wat de online marketing trends zijn in 2021?
Download gratis de whitepaper!

Voorkom plagiaat!

Het is ook belangrijk om te onthouden dat Google en andere zoekmachines niet van plagiaat houden! Het is niet omdat je inhoud kan kopiëren en plakken op je blog of website dat je dat ook moet doen. Het benoemen van andermans werk is zeker acceptabel, maar de eer opstrijken zal je bestraft worden door zoekmachines.

Loyaliteit door contentmarketing

De voordelen van het creëren van waardevolle content zijn eindeloos, omdat je in staat bent om relaties op te bouwen met je klanten. En dit zonder te opdringerig te zijn over het verkopen of promoten van je producten of diensten. Het doel hier is om het publiek te informeren en te vermaken, zodat ze betrokken blijven bij je product of dienst. De aankoopbeslissingen van consumenten worden niet alleen beïnvloed door de product kenmerken, maar ook door hun relatie met een merk.

Naarmate de relatie met de klant sterker wordt, zal ook hun loyaliteit toenemen en zullen zij producten of diensten aanbevelen. En als ze geloven dat jij hen hebt geholpen om nog meer inzicht te krijgen in een bepaald onderwerp, zullen ze zich nog meer binden (loyaliteit). Hoe meer trouwe klanten je hebt, hoe groter de kans dat hun vrienden en familie ook bij jouw merk zullen kopen. (Mond op mond reclame!)

Relevant blijven is de sleutel tot succes in elke bedrijfstak, en content marketing stelt je in staat om precies dat te doen. Zolang bedrijven goede, unieke content creëren voor gebruikers om te lezen, zullen ze in staat zijn om relevant te blijven.

Gratis SEO scan

Wil jij weten hoe jouw website ervoor staat en wat jouw kansen zijn met online marketing? Vraag gratis een online marketing scan aan!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

5 reacties

  1. Yes! De toegevoegde waarde van contentmarketing wordt steeds meer ontdekt. Dat zien we graag want het kan zoveel doen voor een bedrijf/website. Thanks voor het schrijven van dit artikel 🙂

    Groet, Carla

  2. Ik heb ook altijd het gevoel dat content marketing beter werkt met de juiste branding erachter, zodat de consumer van de content makkelijker blijft hangen, ik zou zelfs durven te zeggen dat de branding belangrijker is dan de content.

    – Groeten Ben Onel.

  3. Voor mij is content creëren tegenwoordig vooral een leuk en creatief proces dat nog lang niet klaar is. Mijn website is in ontwikkeling en zeker nog niet optimaal maar ik communiceer dat wel met mijn bezoekers via de nieuwspagina en X. Zodat ze weten waar ze aan toe zijn als ze mijn website bezoeken. ‘Elke week wordt er nieuwe en unieke content toegevoegd. Dus blijf vooral kijken.’ Ik lees boeken over webdevelopment en ik ontvang dagelijks een of enkele nieuwsbrieven die mij up-to-date houden over vooral financiële processen en sinds vandaag ook over SEO.
    Vroeger heb ik veel geblogd en als blogger probeer je uiteraard altijd unieke content te creëren. Maar het was toch vooral bedoeld om geld te verdienen. Dat was hard werken! En dat is het nu voorlopig nog niet. Het kan nog wel een jaar duren voordat mijn website af is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.