6 tips voor een betere balans tussen werk en privé

Arbodienstbalans tussen werk en privé scheiden

Tegenwoordig lijkt de balans tussen werk en privé, haast wel een onmogelijke prestatie. Technologie maakt werknemers 24 uur per dag bereikbaar. Angst voor baanverlies stimuleert langere uren. In feite meldde maar liefst 94% van de werkende professionals dat ze meer dan 50 uur per week werkten en bijna de helft zei dat ze meer dan 65 uur per week werkten, in een onderzoek van de Harvard Business School. Deskundigen zijn het erover eens: de toenemende stress van de eindeloze werkdag is schadelijk. Het kan relaties, gezondheid en algemeen geluk schaden.

6 tips voor een betere balans tussen werk en privé

De balans tussen werk en privé betekent voor elk individu iets anders. In dit blog zijn tips opgenomen van gezondheids- en loopbaanexperts die jouw helpen de juiste balans te vinden.

1. Laat perfectionisme los

Veel over- presteerders ontwikkelen op jonge leeftijd perfectionistische neigingen wanneer de eisen aan hun tijd beperkt zijn tot school, hobby’s en misschien een naschoolse baan. Het is gemakkelijker om die perfectionistische gewoonten als kind vol te houden, maar naarmate je ouder wordt, wordt het leven ingewikkelder. Terwijl je op het werk de ladder beklimt en je gezin groeit, groeien je verantwoordelijkheden. Perfectionisme raakt onbereikbaar en als die gewoonte niet wordt gecontroleerd, kan het destructief worden.

De sleutel om een ​​burnout te voorkomen is om perfectionisme los te laten. Naarmate het leven uitgebreider wordt is het erg moeilijk, zowel neurologisch als psychologisch, om die gewoonte van perfectie in stand te houden. De gezondere optie is om niet naar perfectie te streven, maar naar uitmuntendheid.

2. Koppel los

Van telewerken tot programma’s die het werk gemakkelijker maken, technologie heeft ons leven op veel manieren geholpen. Maar het heeft ook verwachtingen gewekt van constante toegankelijkheid. De werkdag lijkt nooit te eindigen. Er zijn momenten waarop je gewoon je telefoon moet uitschakelen en van het moment moet genieten. Als telefoonmeldingen je vrije tijd onderbreken er deze een onderstroom van stress in je systeem injecteren. Dus app niet tijdens de voetbalwedstrijd van je kind en stuur geen zakelijke e-mails terwijl je met familie rondhangt. Zorg voor balans!

Maak van quality time echte quality time. Door niet te reageren op de updates van het werk, ontwikkel je een sterkere gewoonte van veerkracht. Veerkrachtige mensen hebben een groter gevoel van controle over hun leven, terwijl reactieve mensen minder controle hebben en meer vatbaar zijn voor stress.

3. Beweeg en kies voor zelfzorg

Zelfs als we het druk hebben, maken we tijd voor de cruciale dingen in het leven. We eten, gaan in bad en we slapen. En toch is een van onze meest cruciale behoeften – lichaamsbeweging – vaak het eerste dat moet wijken als onze agenda’s vol raken. Lichaamsbeweging is een effectieve stress- verlager. Het pompt feelgood- endorfines door je lichaam. Het helpt je humeur te verbeteren.

Advies: elke week een paar stukjes tijd besteden aan zelfzorg. Of het nu gaat om lichaamsbeweging of stilte momenten. En vervang het drinken van alcohol door een gezondere vorm van stressvermindering Als we het hebben over balans, hoeft niet alles de voltooiing van een taak te zijn. Het moet ook zelfzorg omvatten, zodat je lichaam en geest opgefrist worden.

Privé en werk gescheiden houden

4. Beperk tijd verspillende activiteiten en mensen

Bepaal eerst wat het belangrijkste is in je leven. Deze lijst zal voor iedereen anders zijn, dus zorg ervoor dat deze echt jouw prioriteiten weerspiegelt, niet die van iemand anders. Trek vervolgens duidelijke grenzen, zodat je quality time kunt besteden aan deze mensen en activiteiten met hoge prioriteit.

Van daaruit zal het gemakkelijker zijn om te bepalen wat er moet worden geschrapt uit het schema. Als je door e-mail of internetten in een tijd verspillende spiraal terechtkomt, stel dan regels op om je bij de les te houden. Dat kan betekenen dat je op beperkte tijden per dag e-mailmeldingen moet uitschakelen en in batches moet antwoorden. Als je gedachteloos door social media surft, terwijl je je werk zou moeten doen, probeer dan productiviteitssoftware te gebruiken. En als je merkt dat je tijd wordt opgeslokt door minder constructieve mensen, zoek dan manieren om deze interacties diplomatiek te beperken.

Elke ochtend in het nauw gedreven worden door de kletsende collega’s op kantoor? Excuseer jezelf beleefd. Een borrel met de collega’s de avond voor een drukke, belangrijke dag? Excuseer je en krijg een goede nachtrust. Concentreer je op de mensen en activiteiten die je de meeste positieve energie geven en jou in lijn houden met je voornemens.

Voor sommigen lijkt dit misschien egoïstisch. Maar het is niet egoïstisch. Het is gezonde grenzen stellen. Net als bij vliegen. Als je een kind hebt, zet je het zuurstofmasker eerst op bij jezelf, niet bij het kind. Als het gaat om een ​​goede vriend, echtgenoot, ouder of werknemer zijn geldt, hoe beter jij jezelf in balans hebt, hoe beter je ook op al die gebieden zult zijn.

5. Verander de structuur van je leven

Soms raken we in een sleur en gaan we ervan uit dat onze gewoonten in steen gebeiteld zijn. Bekijk je leven in vogelvlucht en stel jezelf de vraag: welke veranderingen kunnen het leven gemakkelijker maken? Dus in plaats van te proberen alles te doen, focus je op activiteiten waarin je gespecialiseerd bent en waar je het meeste waarde aan hecht.

Delegeer of besteed al het andere uit. Delegeren kan een win-winsituatie zijn. Ga in gesprek met de ‘belangrijkste belanghebbenden’ op verschillende gebieden van jouw leven, waaronder werknemers of collega’s op het werk, een echtgenoot of een kennis van een vereniging. Ontdek wat je kunt doen om los te laten op manieren die andere mensen ten goede komen door hen kansen te geven om te groeien. Laat los, zodat anderen dit kunnen oppakken. Dit geeft ze de kans om iets nieuws te leren en je vrij te maken, zodat je aandacht kunt besteden aan je hogere prioriteiten.

6. Begin klein. Van daaruit bouwen.

We hebben het allemaal wel eens gedaan: diëten die uit de hand lopen, goede voornemens voor het nieuwe jaar die we in februari vergeten. Hetzelfde geldt voor de balans tussen werk en privé wanneer we te snel te veel op ons nemen. We zetten ons in voor drastische veranderingen: het verminderen van onze werktijden van 80 uur per week naar 40 uur, hardlopen van nul km per dag naar vijf km per dag. Het is een recept voor mislukking. Om grote dingen te bereiken moet je kleine stapjes zetten.

Als je een bepaald script in je leven probeert te veranderen, begin dan klein en ervaar succes. Op weg naar een volgend klein stapje. Uiteindelijk vormen al die opeenvolgende kleine stapjes de verandering waar je naar verlangde.

Waar begin ik?

Weten is nog geen doen. Daarom kan een professionele persoonlijke coach helpen om richting te geven in de verandering die je wilt bereiken. Balans in leven in werk is te belangrijk om er niet alles aan te doen om hierin te slagen. Het is geen mission imposible. Velen zijn je voorgegaan. Maar je kunt niet altijd alles weten en niet altijd alles op eigen kracht. Meer weten? Bel of mail ons. We helpen je graag.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.