Het is tijd voor leiderschap, wijsheid en richting

ConsultancyLeiderschap

Leiderschapsdenkers

In tijden van verwarring hebben we behoefte aan leiderschap, wijsheid en richting. Als niets meer vanzelfsprekend is, moeten we terug naar de fundamenten. Naar het begin. Opnieuw leren ontdekken hoe het ook al weer was. We zijn het misschien een beetje kwijt geraakt. Maar we hebben onze leiderschapsdenkers nodig om opnieuw te leren en te begrijpen. Om vervolgens in de juiste richting wijsheid om te zetten in daadwerkelijk doen.

Michael Hammer

“Als je vandaag helemaal opnieuw zou moeten beginnen, met alle kennis die je hebt opgedaan, hoe zou jij jouw organisatie dán inrichten?”

Michael Martin Hammer kennen we nog als Amerikaanse ingenieur, hoogleraar en auteur. Hij is de grondlegger van de re-engineering van bedrijfsprocessen. Het opnieuw ontwerpen van je organisatie en kwaliteitsprocessen. Het thema is actueler dan ons lief is. Een bedreiging én een kans. Maar voor sommigen ondernemers inmiddels een harde noodzaak. Hammer daagt ons opnieuw uit los te laten en opnieuw te creëren en in te richten.

Peter Drucker

“Een van de belangrijkste kwaliteiten is intellectuele integriteit. Om de wereld te zien zoals hij écht is en niet zoals je zou willen dat hij was.”

Drucker was een Amerikaans schrijver. Maar ook hoogleraar en adviseur in organisatieleer en management. Peter Drucker komt met deze uitspraak hard bij ons binnen. We zijn oneerlijk tegen onszelf en de wereld om ons heen als we alleen gaan voor dat wat wij graag willen zien. Het is ook een variant op ‘je kop in het zand steken’. De werkelijkheid kan soms zo confronterend zijn dat we deze verdringen. Drucker spoort ons aan onze intellectuele integriteit aan te spreken. Hij waarschuwt dat we de dingen niet zien zoals ze zijn, maar zoals wij zijn. En dat is niet per se de waarheid. Het is vooral onze waarheid.

Philip Kotler

“Het belangrijkste is klantentrouw, door het steeds weer opnieuw bevredigen van de behoeftes van klanten op een superieure manier.”

Philip Kotler is een Amerikaans auteur en hoogleraar in Internationale Marketing. Hij heeft z’n hele werkzame leven gewerkt voor heel wat grote bedrijven op het gebied van marketing strategie, planning & organisatie en internationale marketing. Met middelmatigheid kom je er niet, was zijn boodschap. Klanten begrijpen en bedienen op een excellente en superieure manier is waar je naar moet streven. En niet per ongeluk, maar expres en duurzaam. In moeilijke economische tijden zijn trouwe klanten misschien wel de doorslaggevende reden dat bedrijven een crisis kunnen doorstaan.

Tom Peters

“Als je niet bereid bent ontslagen te worden om je geloof in wat je nu doet, dan werk je aan het verkeerde project.”

Tom Peters is de rebel onder de management -en leiderschapsdenkers. Hij is onder andere bekend geworden met zijn boek Search of Excellence. Zijn boodschap is duidelijk. Werk met hart en ziel. Lukt dat niet dan heb je niets te zoeken in die job of dat project. Over zelfleiderschap en persoonlijke integriteit gesproken. Doe alleen dat waar je volledig achter kunt staan. En anders stoppen en wegwezen.

Stephen Covey

“Overwinningen op je zelf gaan altijd vooraf aan overwinningen in het sociale domein. Iedereen is daarom uiteindelijk met persoonlijk leiderschap bezig.”

Stephen Covey is misschien wel de meest bekende leiderschaps- auteur en spreker. Met o.a. zijn beroemde boek – 7 eigenschappen van effectief leiderschap – heeft hij wereldwijd het verschil gemaakt in leiderschapsdenken. Zijn boodschap hier is: als je geen leiding kunt geven aan jezelf, kun je ook geen leidinggeven aan anderen. Verantwoordelijkheid nemen voor je eigen gedrag is kiezen voor persoonlijk leiderschap. Daar begint het. Pas dan kan jouw persoonlijk ontwikkeld leiderschap bijdragen aan anderen en de organisatie.

Micheal Porter

“Strategie draait om het kiezen van een andere race. De andere race waarvan u vooraf al heeft besloten dat u hem gaat winnen!”

Michael E. Porter is een Harvard professor. Hij is een fenomeen op het vlak van concurrentiestrategieën. Porter daagt ons uit onze strategie uit de mottenballen te halen. Dat stoffige plan waarvan er 13 in een dozijn gaan. Kies anders zegt Porter. En geloof dat je het verschil kunt maken t.o.v. van je concurrenten. Hij spoort ons aan op zoek te gaan naar het ‘wat’, ‘hoe’ en ‘waarom’ van onze strategie. En creëer een strategie gebaseerd op concurrentie voordelen. Kortom: waarom zou de klant jou moeten kiezen?

Robert Quinn

“Je raakt makkelijk verslaafd aan je ‘comfort zone’. Maar op termijn is dat een langzame dood. Als we niet groeien zijn we stervende.”

Robert Quinn wordt wereldwijd gezien als de belangrijkste autoriteit op het gebied van verandermanagement. Het begint inmiddels wel tot iedereen door te dringen dat veranderen een harde en onvoorwaardelijke noodzaak is. De wereld tolt rond en creëert telkens weer nieuwe werkelijkheden. Organisaties moeten hier tijdig op aansluiten om niet de boot te missen. Het zal je ondergang worden zegt Quinn, als jij je weerstand tegen veranderen niet opgeeft. Ga veranderen of ga ten onder.

Henry Mintzberg

“Strategie is niet het resultaat van planning, maar het vertrekpunt. We denken om te handelen, maar we handelen ook om te denken.”

Henry Mintzberg is een managementwetenschapper van Canadese afkomst. Hij is de autoriteit op het gebied van organisatiestructuren en organisatie-ontwerp. Onze strategische plannen zijn in de ogen van Mintzberg geen statische plannen en of planning. Het is juist het begin. De start. Het is een dynamisch proces van denken en doen én doen en denken. Strategie is nooit af en ligt niet achter ons. Het ligt in het hier en nu en heeft de absolute wil om zichzelf elke dag te verwezenlijken.

Eliyahu Goldratt

“Een organisatie genereert alleen geld aan het einde van de keten. En wat bepaalt de stevigheid van die keten? De zwakste schakel.”

Goldratt was een natuurkundige en de bedenker van de Theory of Constraints. Deze theorie heeft hij als auteur prachtig beschreven in zijn spannende boek ‘HET DOEL’. De inspirerende businessroman laat zien hoe je projecten in veel minder tijd kan afronden, zonder concessies te doen aan kwaliteit of functionaliteit. Het loont om goed te blijven kijken naar je organisatieprocessen, de altijd aanwezige bottlenecks op te sporen en deze op te heffen en weg te nemen.

Regeren is vooruitzien.

Onze economie ligt zwaar onder vuur. Dat is wel duidelijk. Er komen ingrijpende veranderingen aan. Met die wetenschap is het belangrijk nu al te acteren en hierop voorbereidend actie te nemen. Regeren is vooruitzien. Niets zal hetzelfde blijven. Dit eerlijk onder ogen durven zien en hierop anticiperen, zal het verschil maken om uiteindelijk weer de weg omhoog te vinden.

Deze crisis is tegelijk een unieke kans jezelf en je organisatie opnieuw uit te vinden. Focus op waar je goed in bent. En gooi ballast over boord. Heb de moed je organisatie opnieuw te ontwerpen. Ruim de bottlenecks op. Creëer wendbaarheid en flexibiliteit. Onze economische orde gaat op de schop. Zorg dat jij en je organisatie niet hetzelfde blijven. Laten we leren van de wijsheid van leiderschapsdenkers die tijdloos ons en onze organisaties richting geven.

Groei in Management en Leidinggeven

Verandermanagement

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.