25 soorten gevaren op de werkplek

ArbodienstGevaren op de werkplek

Veiligheid moet een prioriteit zijn van alle mensen, waar ze ook gaan, vooral op de werkplek. Om dit te bereiken moeten we ons bewust zijn van de verschillende soorten gevaren op de werkplek waaraan jij en ik mogelijk worden blootgesteld. Tegelijkertijd moeten werkgevers en het management ook de juiste procedures uitvoeren om veiligheidsprotocollen te plannen en te implementeren die de risico’s op kantoor aanpakken.

Met een RI&E zet jij de risico’s op een rij

Je hebt vast wel eens gehoord van een Risico-Inventarisatie en –Evaluatie (RI&E). Een RI&E is een medaille met twee kanten: een LIJST en opsomming met alle veiligheids- en daarmee samenhangende gezondheidsrisico’s in jouw bedrijf. Maar ook een PLAN voor het oplossen ervan. Met die twee ben je in staat de risico’s voor je personeel en jouw bedrijf terug te dringen.

Maar wat zijn de soorten gevaren op de werkplek? Het gaat onder meer om de materialen waarmee de arbeiders omgaan, de ruimtes waarin ze zich bevinden, de apparatuur die ze gebruiken, gevaren voor de geestelijke gezondheid, interpersoonlijke conflicten en geweld, vervuiling, ventilatie, natuurrampen en sanitaire voorzieningen.

25 gevaren die kunnen voorkomen in een RI&E:

 

  1. Gevaarlijke vloeistoffen

Verschillende organisaties, zoals die in de industriële, medische en agrarische sector, gebruiken gevaarlijke vloeistoffen die een bedreiging vormen voor de veiligheid van werknemers. Meestal komen deze stoffen voor in de vorm van zuren in schoonmaakmiddelen, ontsmettingsmiddelen, lijmen, verven, pesticiden, aardolieproducten en oplosmiddelen.

Gevaarlijke vloeistoffen kunnen worden ingeademd, op de huid of andere gevoelige lichaamsdelen worden gemorst of zelfs per ongeluk worden ingeslikt. Het kan leiden tot vergiftiging, braken, hoofdpijn, allergieën, brandwonden en verschillende andere gezondheidsrisico’s. Probeer deze waar mogelijk te vermijden om de blootstelling aan gevaarlijke stoffen te verminderen. Het management moet er ook voor zorgen dat deze gevaarlijke vloeistoffen zich in de daarvoor bestemde opslagplaatsen bevinden.

Er moeten ook beschermende uitrustingen, zoals handschoenen en een veiligheidsbril, beschikbaar zijn om een ​​betere materiaalbehandeling te vergemakkelijken. Tegelijkertijd moet er ook een aangewezen persoon zijn die verantwoordelijk is voor de routinematige bewaking van de mate van gevaarlijke stoffen op de werkplek.

  1. Gevaarlijke gassen

Veel voorkomende gevaarlijke gassen op de werkplek zijn aardgas, vloeibaar petroleumgas, autogas, medisch gas en methaan. Meer nog, er blijft het risico van koolmonoxidevergiftiging. Het is een geur- en kleurloos type gas dat wordt geproduceerd door onjuist verbrand gas. Eenmaal ingeademd, vernauwt koolmonoxide het vermogen van de hemoglobine om zuurstof in het bloed te vervoeren en kan leiden tot dodelijke afloop.

Om koolmonoxidevergiftiging te voorkomen, is het het beste om voor voldoende ventilatie te zorgen in ruimtes met zware apparaten. Deskundig personeel moeten deze machines installeren en controleren om fouten bij het functioneren te voorkomen.

Tegelijkertijd moeten uitlaatsystemen en schoorstenen ook vrij worden gehouden van alles wat de werking van het ventilatiesysteem kan belemmeren. In geval van nood door een gasexplosie moeten werknemers ook weten welk nummer ze moeten bellen voor onmiddellijke hulpverlening.

  1. Blootstelling aan straling

Straling is een ander veel voorkomend type gevaar op de werkplek. Weinig mensen weten dat waar ze ook gaan, straling bijna altijd aanwezig is. Elektrische draden en inductieovens produceren bijvoorbeeld extreem laagfrequente straling.

Radiozenders en mobiele telefoons kunnen microgolfstraling en radiofrequente straling afgeven. Infraroodstraling is afkomstig van warmtelampen en lasers. Ioniserende straling is aanwezig in zorginstellingen en onderzoeksinstellingen, maar ook in fabrieken. Het ding met straling is echter dat het in kleine doses niet schadelijk is. Langdurige blootstelling aan straling kan echter de kans vergroten dat een iemand kanker krijgt en in extreme gevallen zelfs tot de dood leiden.

Om de risico’s van straling te minimaliseren is het altijd goed om afstand te houden of jezelf af te schermen van de stralingsbron. Je kunt ook uw blootstellingstijd eraan verminderen of een gasmasker of gezichtsmasker gebruiken wanneer dat nodig is.

  1. Ergonomische fouten

Ergonomische gevaren op de werkplek ontstaan ​​wanneer werknemers ongemak of spanning ondervinden bij het gebruik van de typische hulpmiddelen op kantoor, zoals werkstations, bureaus en bureaustoelen. Het is belangrijk te bedenken dat dit meer dan alleen ongemak veroorzaakt door een slecht ergonomisch ontwerp. Denk ook aan ongewenste spierspanning, onbalans en vermoeidheid die werknemers ervaren.

Aangezien nogal wat werknemers een derde van hun beroepsleven zittend in hun stoel doorbrengen, is een goede ergonomie erg belangrijk. De eerste stap naar goede ergonomie op kantoor is het inhuren van een ergonomie-expert die een beter perspectief kan geven om ervoor te zorgen dat alle gereedschappen een ontwerp hebben dat ongemak minimaliseert.

Office-tools moeten gemakkelijk te gebruiken zijn voor zowel linkshandige als rechtshandige mensen. Bij de keuze van stoelen en bureaus moet ook rekening worden gehouden met de gemiddelde lengte en het gewicht van personen. Uiteindelijk moet ergonomie resulteren in comfortabele, gezonde en veilige werkomgeving voor werknemers, om een hoger moreel en een effectieve productiviteit te realiseren.

Voorkom besmetting op werkplek
  1. Verspreiding van ziekten

Aangezien werknemers elke dag tijd met elkaar doorbrengen, is het onvermijdelijk dat ze dingen delen. Gewoon een simpele hoest en verkoudheid van één werknemer kan worden overgedragen als een persoon hoest, niest of praat omdat deze infectie via de lucht wordt overgedragen.

De verspreiding van infectieziekten brengt ernstige risico’s met zich mee voor werknemers, aangezien dit hun productiviteit belemmert en hun lichamelijk welzijn in gevaar brengt. Om dit risico aan te pakken, is het belangrijk om goede hygiëne voor alle werknemers aan te moedigen. Het omvat het krijgen van immunisatie tegen infectieziekten, het regelmatig wassen van de handen en het bedekken van de mond bij hoesten of niezen. Door de COVID pandemie begrijpen we nog beter hoe belangrijk dit is.

Bovendien, als een collega ziek is, is het raadzaam om hem of haar naar huis te laten gaan om de ziekte in te dammen. Mochten er zich uitbraken voordoen, dan moet het management passende plannen hebben om pandemieën aan te pakken en de veiligheid op de werkplek te waarborgen.

  1. Kantoorstress

Hoewel stress werknemers meer gedreven en productiever kan maken, kan het leiden tot rampzalige en soms onomkeerbare resultaten als het uit de hand loopt. Als dit niet wordt erkent, kan kantoorstress de prestaties van een werknemer(s) verstoren en zelfs hun gezondheid en privéleven in gevaar brengen.

Veelvoorkomende bronnen van stress op de werkplek zijn angst voor ontslag, overwerk c.q. werkdruk en een gebrek aan arbeidsvreugde. De druk manifesteert zich in angst, onverschilligheid, vermoeidheid, gebrek aan slaap, sociale terugtrekkingen en toevlucht nemen tot ongewenst en destructief gedrag.

Maar maak je geen zorgen, want je kunt kantoorstress overwinnen! Bouw eerst een steungroep onder je collega’s. Een stressvolle omgeving kan door een goedwillend bedrijf echt veranderen. Probeer tijd te maken voor de dingen die je graag doet. Het is je ultieme uitlaatklep. Het geeft je de gelegenheid jezelf te herpakken en te herstellen. Neem gezond eten en bewegen serieus. Ten slotte: offer je slaap niet op. Het is je beste bondgenoot als het gaat om het overwinnen van kantoorstress, omdat het je geest de tijd geeft om te ontspannen en te verjongen.

  1. Sociologische beperkingen

Net als elke andere gemeenschap dringen interpersoonlijke conflicten ook door op de werkplek. Deze omvatten miscommunicatie, roddelen, pesten, intimidatie van welke aard dan ook, discriminatie, meningsverschillen tussen bazen en ondergeschikten, enzovoort. Deze sociologische beperkingen kunnen ertoe leiden dat werknemers hun motivatie verliezen. Wat weer kan leiden tot belemmering van prestaties en uiteindelijk tot gevolg hebben dat ze zich terugtrekken uit de organisatie.

Coaching is een effectieve manier om deze problemen op de werkvloer op te lossen. Werknemers leren over de juiste en gezonde vaardigheden die ze kunnen gebruiken om werk- gerelateerde stress te beheersen. Zoals het identificeren van ongezonde gedachten, het verbeteren van de stemming en het niet focussen op de stressoren. Sommige werkgevers bieden hun werknemers een persoonlijke – of teamcoach aan. Het is een uitstekende manier om een gezonde werk en leefomgeving te creëren.

  1. Geestelijke gezondheidsrisico’s

In onderzoeken onder werkenden, geven in toenemende mate werknemers aan dat ze de afgelopen maanden symptomen van een psychische stoornis ervaren. Naast effecten de ingrijpende effecten van de COVID pandemie is  stress op het werk een belangrijke oorzaak. Evenals opeenvolgende teleurstellingen en mislukkingen, ontstaan depressies en angstige gedachten zonder het zelfs maar te beseffen. Meer erger nog: het stigma dat verband houdt met psychische stoornissen heeft mensen er toe gebracht te geloven dat wat ze doormaken niet normaal is.

Wat bedrijven echt zouden moeten beginnen te beseffen is, dat psychische stoornissen net zo cruciaal zijn om te behandelen als lichamelijke stoornissen. Ze belemmeren evenzeer de prestaties van werknemers en belemmeren hun motivatie en groei.

Wanneer de werknemer bijvoorbeeld de juiste behandeling voor een depressie krijgt, zien we direct een vermindering van arbeids-gerelateerde ongevallen en verzuim van werknemers. Maar ook een minder frequent personeelsverloop. Er is ook een merkbare verbetering in productiviteit en werkplezier. Bekijk onze whitepaper over psychisch verzuim.

  1. Geweld op de werkplek

Net als bij psychische stoornissen komt geweld op het werk ook voor. Maar de meeste van deze gevallen worden niet gemeld. Geweld op de werkplek heeft betrekking op elke handeling of dreiging van fysiek geweld, pesten, intimidatie en storend gedrag dat op kantoor plaatsvindt.

Waarschijnlijk de beste bescherming die werknemers van hun werkgevers kunnen krijgen, is het invoeren van een nultolerantiebeleid ten aanzien van geweld op de werkplek. Alle leden van de organisatie moeten leven en ademen volgens de principes van het altijd respecteren van het menselijk leven en de waardigheid. Een goed geschreven en stevig geïmplementeerd programma en protocol ter preventie van geweld op de werkplek, kan geweld op het werk helpen verminderen.

Geluidsoverlast
  1. Geluidsoverlast

Net als elk ander geval van vervuiling, veroorzaken geluidsniveaus gedurende lange perioden kritieke en vaak onherstelbare schade aan het gehoor van werknemers. Afgezien daarvan hebben sommige mensen die worden blootgesteld aan verhoogde geluidsniveaus de neiging om tinnitus te ontwikkelen. Dit is een constant geluid dat prikkelbaarheid veroorzaakt. In de meeste gevallen kan geluidsoverlast echter leiden tot gehoorverlies waarvoor geen medicijn bestaat.

Om de blootstelling aan overmatig lawaai te verminderen, kunnen werkgevers apparatuur die buitensporige geluidsniveaus veroorzaken, veranderen of aanpassen. Deze machines kunnen in een meer geïsoleerd gebied worden geplaatst om de intensiteit van het geluid te verminderen, of in een geluiddichte ruimte worden geplaatst om het geluid volledig in te dammen.

Bedrijven moeten ervoor zorgen dat hun werknemers stilte ruimtes hebben waar ze gefocust kunnen werken en waar ze hun vergaderingen kunnen leiden zonder afleiding. Van de kant van de medewerker mag verwacht worden dat zij persoonlijke gehoorbeschermingsmiddelen gebruiken waar dit nodig is.

  1. Brandgevaar

Bedrijfsbranden veroorzaken elk jaar ernstige schade aan personen en eigendommen. Hoewel er verschillende redenen kunnen zijn voor het veroorzaken van branden op de werkplek, komen nalatigheid en defecte installaties en bedrading het meest voor.

Brandgevaar is de opeenhoping van gemakkelijk brandbare materialen zoals papier en karton, vooral in bedrijfskantoren. Een niet-getest en daardoor falend brandalarm is een gevaar, omdat dit juist dient om mensen tijdig te laten weten dat er ergens in het gebouw brand is ontstaan.

Om deze brandgevaren aan te pakken, moeten bedrijven gemotiveerd zijn in het regelmatig verwijderen van brandbaar afval en andere materialen die mogelijk brand kunnen veroorzaken. Ontvlambare vloeistoffen en warmte opwekkende materialen moeten in de juiste opslagplaatsen en op goed geventileerde plaatsen worden bewaard. Het bedrijf moet ook over een goed werkend brandalarmsysteem beschikken dat als preventieve maatregel kan dienen en als een manier voor werknemers om in geval van nood adequaat te handelen.

  1. Defecte elektrische installaties en gereedschappen.

Er is sprake van onvoldoende elektrische bedrading wanneer een geleider te klein is om de stroom veilig te geleiden. Het gebeurt wanneer de draad te klein is in vergelijking met een massief stuk gereedschap. Hierdoor kan er oververhitting en uiteindelijk brand ontstaan ​​als het niet wordt gecontroleerd.

Als er te veel stekkers in hetzelfde circuit zitten, kan dit ook leiden tot overbelasting van elektriciteit- circuit die de draden kan verhitten en een explosie kan veroorzaken. Er kunnen ook stroomdraden aanwezig zijn die direct contact met de elektrische stroom vergemakkelijken, wat kan leiden tot elektrocutie.

Het is echt noodzakelijk om eventuele tekenen van losse elektrische kabels, beschadigde stekkers of defecte apparatuur in de gaten te houden. Deze moeten worden gerapporteerd aan het management voor een juiste begeleiding en moeten routinematig worden gecontroleerd en getest door deskundigen. Elektrische machines mogen ’s nachts nooit aan staan, tenzij dit nodig is.

Om overbelasting te voorkomen, mogen werknemers ook geen apparaten tegelijk gebruiken als de stroombron hier niet geschikt voor is. In gebieden waar stroomdraden of hoogspanning aanwezig is, moeten duidelijke waarschuwingsborden worden geplaatst.

Waarschuwingsteken gevaar werkplek
  1. Ontoereikende verlichting

Lange werktijden, vooral bij het gebruik van computers, veroorzaken vermoeidheid van de ogen van werknemers. Slechte verlichting verergert deze oogvermoeidheid alleen maar. Bovendien, wanneer het onvoldoende is, is er een grotere kans op ongelukken. Maar ook verwondingen door tijdelijke verblindheid terwijl de ogen zich aanpassen aan plotselinge verschuivingen in helderheid.

Te veel of te weinig licht maakt dingen moeilijker waar te nemen. Een te laag contrast maakt het moeilijk om een ​​object van de achtergrond te onderscheiden. Flikkerend licht kan leiden tot verkeerde inschattingen in positie, vorm en snelheid van objecten. Voor voldoende verlichte kantoorruimte zijn normen. Desalniettemin moet het gebruikers ook in staat stellen om de verlichting aan te passen en te regelen voor meer flexibiliteit.

Het bedrijf moet lampen regelmatig vervangen en schoon houden. De muren en plafonds kunnen ook met felle kleuren worden geverfd, zodat het licht efficiënt kan worden gereflecteerd. Ook mogen verlichtingsarmaturen niet direct achter de werknemer worden geplaatst. Gebruik ten slotte verlichtingsarmaturen die het licht goed verspreiden of concentreren om verblinding te voorkomen.

  1. Slechte luchtkwaliteit en ventilatie

Een slechte luchtkwaliteit kan gevaarlijk zijn voor de gezondheid van werknemers. Wanneer ventilatie-, verwarming- en airconditioningsystemen niet correct werken, wanneer de vochtigheidsniveaus grillig zijn en wanneer buitenlucht en verontreinigende stoffen worden gecombineerd met binnen-lucht, raakt de ventilatie in de war.

Het falen van de systemen resulteert in hoofdpijn, vermoeidheid, prikkelbaarheid en verlies van focus bij werknemers. Dit gevaar is gemakkelijk te herkennen. Simpelweg omdat mensen zich pas ziek voelen als ze zich in het kantoorpand bevinden en de symptomen verdwijnen zodra ze het gebouw verlaten.

Om een ​​uitstekende luchtkwaliteit in het kantoor te garanderen, moet een plaatselijke afzuiging aanwezig zijn om verontreinigende stoffen te verwijderen voordat ze zich in de andere delen van het gebouw verspreiden. Het zou resulteren in thermisch comfort, gelijke luchtverdeling en verdunning van verontreinigingen.

Daarnaast moet er ook een luchtreinigingssysteem aanwezig zijn, dat stofdeeltjes en andere giftige stoffen verwijdert uit de lucht die door een filter gaat. Op deze manier kunnen werknemers veilig gedijen in het kantoorgebouw zonder ademhalingsproblemen en andere gezondheidsbedreigingen.

  1. Extreme temperaturen

In ijskoude omgevingen heeft de interne temperatuur van het lichaam de neiging om onder de normale limieten te dalen, omdat het lichaam warmte sneller verbruikt dan het kan produceren. Het zou leiden tot koude en gevoelloze handen en voeten, onwillekeurige rillingen, nog minder efficiëntie, spraakmoeilijkheden en desoriëntatie.

Omgekeerd, in extreem warme omgevingen, heeft de interne temperatuur van het lichaam de neiging om boven de normale limieten te stijgen. Dit omdat het lichaam dan overtollige warmte verliest door de productie van zweet. Het kan leiden tot warmte-uitslag, krampen, uitputting en zelfs een zonnesteek.

Om de gevaren van een koude omgeving aan te pakken, moeten geschikte verwarmingssystemen aanwezig zijn. Werknemers moeten ook klaar zijn met goed passende en meerlaagse kleding die het lichaam helpt de interne warmte vast te houden. Aan de andere kant, voor gevaren in warme omgevingen, moeten luchtkoelsystemen aanwezig zijn. Werknemers moeten rustpauzes krijgen om het lichaam te helpen herstellen. Er moet ook water beschikbaar zijn om werknemers in staat te stellen te hydrateren.

  1. Besloten ruimten

Voorbeelden van gesloten werkruimten zijn kuilen, greppels, riolen, afvoeren. Of tanks, kamers, tunnels, ondergrondse paden, niet geventileerde kamers en kleine werkruimten. In deze besloten ruimten worden werknemers geconfronteerd met gevaarlijke omstandigheden. Voorbeelden zijn: zuurstofgebrek, gebrek aan natuurlijk licht, hoge concentraties stof of vloeistoffen of verhoogde blootstelling aan dampen. In deze risicovolle werkomgeving lopen mensen ernstig lichamelijk letsel op die in het uiterste geval levensbedreigend kunnen zijn.

Voordat werkzaamheden in besloten ruimten uit te voeren, moeten werknemers de specifieke gezondheids- en veiligheidsrichtlijnen van hun respectieve regelgevende instanties kunnen begrijpen. Bij twijfel moeten werknemers professionele hulp zoeken die voor hen beschikbaar moet zijn.

Het bedrijf zou seminars en lezingen kunnen houden om deze werknemers een goede briefing te geven. Op deze manier zijn ze beter in staat om hun taken uit te voeren, terwijl de gevaren van hun werkomgeving snel worden herkent en worden geminimaliseerd.

Hoogte als voorbeeld van een gevaar op de werkplek
  1. Werken op hoogte

Taken waarbij op hoogte wordt gewerkt, zijn onder meer staalarbeiders die een constructie op een gebouw plaatsen of dakdekkers die het dak bekleden. Onopzettelijke valpartijen zijn verantwoordelijk voor het hoogste percentage jaarlijkse dodelijke slachtoffers op de werkplek; terwijl vallende voorwerpen ernstige verwondingen veroorzaken die kunnen leiden tot blijvende schade aan het lichaam.

Om deze risico’s aan te pakken, zijn een goed ontwerp en het gebruik van de juiste materialen essentieel om de duurzaamheid van de apparatuur te garanderen. Apparatuur, die wordt gebruikt op hoogte, moet worden gespecificeerd en correct worden geplaatst om de werknemers tijdens hun werk veilig te houden.

Vakbekwaam personeel dat goed op de hoogte is van de veiligheidsvoorschriften, dient deze ontwerpen te controleren en te installeren. De staat van de constructie waar mensen aan werken moet in orde zijn.

  1. Liften en hefmiddelen

Jaarlijks vallen er doden bij ongevallen met liften dan wel loopt men ernstig letsel op. De slachtoffers vallen onder mensen die de liften installeren, repareren of onderhouden en arbeiders die in de buurt werken van liftschachten. Naast dodelijke slachtoffers zijn er ook andere gevaren, zoals struikel- en valrisico’s, risico op elektrocutie, gehoorverlies door lawaai, oogletsel door puin, blootstelling aan hoogspanning en gevaarlijke stoffen.

Om deze gevaren te beperken, moeten werkruimten in de buurt van liften voldoende geventileerd zijn. Maar daarbij ook goed verlicht, vrij van puin, rommel en obstakels. Het is belangrijk dat deze ruimtes beveiligd zijn tegen onbevoegde toegang en vrij van ontvlambare stoffen.

Werknemers moeten ook altijd de juiste kleding en persoonlijke beschermingsmiddelen gebruiken. Ze moeten over de juiste tools beschikken die hen zouden helpen het werk goed uit te voeren. Ze moeten ook elke vorm van afleiding vermijden, zoals mobiele telefoons, luide muziek, werken onder invloed van alcohol.

  1. Slechte constructie

Slecht gebouwde gebouwen brengen grote risico’s met zich mee voor de gezondheid en veiligheid van niet alleen de werknemers, maar praktisch iedereen die het gebouw in- en uitgaat. Defecte ontwerpen, slordige constructies, gebrekkige bouwmaterialen en fouten bij het leggen van de fundering van het gebouw resulteren in bouwconstructies die niet zo duurzaam zijn als ze zouden moeten zijn.

Tegelijkertijd verzwakken onnauwkeurige schattingen, onjuiste uitrusting en materialen, evenals slecht projectbeheer tijdens de constructiefase de constructie. Kies voor professionele bouwpartners, waaronder de architecten, ingenieurs, landmeters, aannemers en gecertificeerde bouwbedrijven. Bedrijven horen gefocust te zijn met betrekking tot de bouwconstructie om afwijkingen van het beoogde bouwplan te voorkomen. Het is de allereerste stap op weg naar een veiligere werkplek voor werknemers.

  1. Gevaarlijke machines

Gevaren van gevaarlijke machines omvatten de mogelijkheid van amputatie of vast komen te zitten, vooral wanneer werknemers te maken hebben met herhaalde bewegingen. Scherpe randen kunnen ook verwondingen veroorzaken als er onvoldoende bewaking is.

Als er bijtende of andere schadelijke chemicaliën aanwezig zijn, kan er ook een kans op lekkage ontstaan. Bedrading van apparatuur kan ook het risico van elektrocutie van werknemers opleveren als ze niet de juiste aandacht krijgen. Zelfs de ogen lopen gevaar door spanen, vonken of stof dat afkomstig kan zijn van zware machines.

Een goede en juiste training is de meest effectieve manier om de gevaren van gevaarlijke machines te vermijden. Bedrijven kunnen passende trainingen en seminars geven om werknemers voor te lichten over het juiste en veilige gebruik ervan. Zo kunnen ze beter inschatten wanneer de bedrijfsomstandigheden niet langer veilig zijn. Ook is het belangrijk om goed opgeleid te zijn in het gebruik van persoonlijke beschermingsmiddelen.

  1. Defecte hulpmiddelen op de werkplek

Het gebruik van elk gereedschap op de werkplek kan het werk gemakkelijker maken. Maar wanneer het defect raakt, kan het verschillende ongelukken veroorzaken, variërend van een eenvoudige snee in de vinger tot onherstelbare schade aan het lichaam.

Soms blijven werknemers gereedschappen gebruiken die al defect zijn vanwege het gebrek aan vervanging en urgentie van de noodzaak. Als gevolg hiervan kunnen werknemers zichzelf of andere verwonden, waardoor ook nog eens de voortgang van het werk wordt belemmerd en dit alles meer kwaad dan goed veroorzaakt. Wat betreft defecte kantoorhulpmiddelen, is het het beste om af te stemmen met de inkoopafdeling van het bedrijf en een vervangend artikel te kopen. Gebruik tot die tijd het defecte gereedschap niet en zoek naar alternatieven om de klus te klaren.

Het is ook belangrijk om een ​​object dat al volledig is afgeschreven niet te veel meer te gebruiken. Op deze manier bescherm je de werknemers tegen onverwachte gevolgen van het gebruik van iets dat al versleten is.

  1. Voorbereiding op noodsituaties

Zelfs de nieuwste gereedschappen en de meest duurzame gebouwen zullen de veiligheid van werknemers niet garanderen zonder een adequaat opgesteld rampenplan. Obstakels in de nooduitgangen verhinderen het veilig en snel vluchten van mensen bij brand of andere redenen voor gebruik van deze noodroutes. Zeer smalle looppaden belemmeren ook de onmiddellijke evacuatie van mensen in noodgevallen.

Een uitgebreid calamiteiten- en ontruimingsplan is een must voor elke organisatie. Tijdens calamiteiten moeten alle liften worden uitgeschakeld en mogen mensen alleen de trappen gebruiken.

Ook dienen plattegronden in het gehele gebouw zichtbaar te worden gemaakt om mensen goed in de richting van de nooduitgangen te leiden. De uitgangen moeten ook op de juiste manier worden geëtiketteerd en verlicht. Zo nu en dan moet het bedrijf brand- en aardbevingsoefeningen houden om werknemers te leren hoe ze op de juiste manier moeten reageren op noodsituaties.

  1. Slechte sanitaire voorzieningen

Wanneer het kantoorgebouw niet over goede sanitaire voorzieningen beschikt, lopen werknemers een grotere kans om ziekten op te lopen. De verspreiding van ziekten wordt sneller en intenser met onhygiënische kantoorruimtes, waardoor het moeilijker te onderhouden is. Bovendien kunnen vuile werkplekken de reputatie van een bedrijf aantasten, vooral omdat bijna alle bedrijven een vorm van klantinteractie hebben.

Goede sanitaire voorzieningen moeten niet alleen van het management komen, maar van elk individu. Desinfectiedoekjes en tissues moeten overal in het kantoorgebouw worden geplaatst. Zorg voor regelmatige reiniging van computerapparatuur zoals toetsenbord, muis, telefoons en headsets.

Denk eraan om de voorraadkast schoon te houden door de afwas te doen en etenswaren op de juiste manier weg te gooien. Desinfecteer indien nodig en implementeer de mantra ‘Clean As You Go’.

  1. Biologische gevaren

Besmettelijke agentia komen veel voor in onreine kantoorruimtes en veroorzaken ernstige schade aan de gezondheid van werknemers. Bacteriën zijn verantwoordelijk voor het overgedragen van ziekten. Ook kunnen voedselresten ziekten in de maag en het spijsverteringsstelsel veroorzaken.

Voordat deze ziekten zelfs door werknemers worden opgelopen, moet er al goede sanitaire voorzieningen zijn. Daarnaast kunnen bedrijven ook gratis vaccinatiediensten aanbieden aan hun werknemers om hen fysiek beter uit te rusten. Het zou de risico’s van werknemers voor het oplopen van ernstige en besmettelijke ziekten kunnen verkleinen. En hierdoor de gezondheid en veiligheid op de werkplek bevorderen.

  1. Afvalbeheer

Het ernstigste effect van onjuist afvalbeheer op werknemers heeft betrekking op hun gezondheid. Wanneer mensen in contact komen met afval, irriteert het de huid en infectie van het bloed. Ook kunnen medewerkers ziektes oplopen door vliegen, die drager zijn van ziektes. Ook zwermen muggen, dode vissen, rioolwater, regenwater, banden, blikjes en andere broedplaatsen die, wanneer de controle onvoldoende is, ziekten kunnen veroorzaken.

Bedrijven moeten goed afvalbeheer toepassen om hun werknemers gezond en productief te houden. Samenwerking met afvalverwerkingsbedrijven is daarbij cruciaal. Vuilnisbakken moeten gemakkelijk beschikbaar zijn op opvallende plaatsen. Daarnaast ook de hele dag door routinematig worden controleren om ophoping te voorkomen. De organisatie moet ook zorgen voor een goede scheiding van afval.

Neem de RI&E serieus!

De wettelijk verplichte RI&E is nog te vaak een ‘sluitpost’. Alleen het document als een invuloefening zien schiet echt te kort. Dat is zoiets als wel weten maar niet doen. En nu juist zorgvuldig uitvoering geven aan deze richtlijnen maakt het verschil in elke organisatie. Zolang we een RI&E zien als een ‘kostenpost’ zullen we krijgen wat we denken: kosten!

Als we de reële risico’s negeren krijgen organisaties daar vroeg of laat een peperdure rekening voor ingediend. Ga investeren in gezondheid en veiligheid. Investeringen leveren namelijk altijd meer op dan ze kosten.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.